Krångel med pelletsbrännare!

Fibusen

Trådstartare
Blir tokig snart! Vi köpte huset i oktober,brännaren som satt då var från -01, och den krånglade från dag 1. Tände inte, slocknade,matade inte i någon pellets osv. Vi tänkte först ta ut en som serverade och bytte ut delar om det behövdes,men beslutade oss för att köpa en ny istället då det var kampanj på dom,för tanken är ju att vi ska bo här länge,och den gamla sjöng på sista versen hur som,så då la vi pengarna på en helt ny istället för service,reparation,nya delar osv.

Vi har varit jättenöjda hittills,men sen igår så har den nya krånglat! Den tänder och brinner,sen helt plötsligt så blir det driftstopp helt utan anledning. Kan gå en halvtimme,ibland 2 timmar innan den dör. Det finns pellets såklart,det flödar på fint i skruven. Och eftersom den tänder och allt kan det inte vara fel på glödstift/tändelement osv. Fläkten går som den ska.

Pga kaos på jobbet under veckan så tog det slut några ggr på pellets i "silon" så brännaren stoppade pga det,men så fort vi fyllde på så gick den utan problem igen,men tänker endå om det kan ha satt brännaren ur spel på något sätt?

Vi fick denna installerad 18 December,så är strax över 2 mån gammal bara...

Jag har en sådan fast föregångaren px21. Är det så att den inte startar som den skall eller stoppar den mitt i när den inte skall stanna?

Den stoppar mitt i oftast,kan gå från allt mellan 30 min och timmar utan stop,sen helt plötsligt så piper det för driftstopp. Har varit väldigt tråkigt väder här nu,rått,regn med nån plusgrad,om det påverkat? Men grejerna ska väll fungera endå tycker jag! Pellets är det enda vi har,sitter inte ens en elpatron inkopplad så det måste ju funka....

Den stoppar mitt i oftast,kan gå från allt mellan 30 min och timmar utan stop,sen helt plötsligt så piper det för driftstopp. Har varit väldigt tråkigt väder här nu,rått,regn med nån plusgrad,om det påverkat? Men grejerna ska väll fungera endå tycker jag! Pellets är det enda vi har,sitter inte ens en elpatron inkopplad så det måste ju funka....
Det kan vara att ni har fått lite annorlunda pellets, kan var lite mer löst sågspån eller kortare pellets som gör att skruven inte matar fram lika mycket pellets utan den brinner ut när brännaren går över till halvfart. Ibland kan det vara matarskruven som blivit full med lös spån från "bottensatsen" om man kört slut och därför matar fram för lite. Det skulle också kunna vara fotocellen, som håller koll på att lågan brinner, som blivit smutsig och behöver torkas av eller att hålet i brännarröret för ljuset till fotocellen behöver rengöras.

Jag hade testat att rengöra brännare och skruv, tror mest på för lite pellets :)

Det kan vara att ni har fått lite annorlunda pellets, kan var lite mer löst sågspån eller kortare pellets som gör att skruven inte matar fram lika mycket pellets utan den brinner ut när brännaren går över till halvfart. Ibland kan det vara matarskruven som blivit full med lös spån från "bottensatsen" om man kört slut och därför matar fram för lite. Det skulle också kunna vara fotocellen, som håller koll på att lågan brinner, som blivit smutsig och behöver torkas av eller att hålet i brännarröret för ljuset till fotocellen som behöver rengöras.

Jag hade testat att rengöra brännare och skruv, tror mest på för lite pellets :)

Nyss startat om den igen. Denna gång var hela brännröret fullt med pellets,så att det inte kunnat tagit eld sist förstår jag,så onekligen så matar det på pellets. Tidigare vi kollade så var det inte så här.

Men om brännarröret var fullt med obrunnen pellets måste det väl varit starten som inte funkat?

Min gör också så ibland, men i de flesta fall har isärtagning och rengöring hjälpt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 417
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 853
Senast: Varmblod90
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
Senast: Lena_B
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård
  • Annonsera mera VII