Krampanfall

Fibusen

Trådstartare
Min gammelfarbror fick nått slags krampanfall nu på kvällen,jag trodde han låg och kliade sig i örat och vred på huvudet för att det var skönt,men sen reagerade jag endå på att nått inte stämde så jag gick dit,och då försöker han resa sig upp men kommer inte upp,och framtassarna spretar och ögonen är gigantiska. Jag springer till han och försöker hålla fast han då han vill ta sig ner från fotöljen han låg i,bakbenen får han inte med sig öht,frambenen spretar åt alla håll,och han spärrar ut klorna. Han rycker likt en fisk på land,alltså inte tuggar,utan mer kastar sig från sida till sida och är jättestel,och krampar ihop.

Höll på kanske MAX 2 minuter,även fast det kändes som en evighet. Efteråt får jag ner han på golvet,han är borta i blicken med jättestora pupiller,står "på klorna" och man ser hur spänd varenda muskel är. Tog kanske 5 minuter från det började tills han var "normal" i kroppen,fortfarande lite förvirrad,men inga kramper eller ryckningar,var dock lite darrig ett tag.

Mannen berättar att han betett sig konstigt under kvällen,(jag har jobbat) bla så hade han legat på nedervåningen och vaktat min sko och morrat åt sambon när han tog den. Veterinären sa att det är vanligt att dom inte är helt normala innan anfallen.

Skrev ett inlägg för ett tag sen om att han hade gått ner från soffan och bakbenen hade inte riktigt hängt med,det hade jag inte heller sett då jag jobbade då,men mannen hade som sagt sett det,han hade som sagt gått ner för soffan och han hade vinglat till i bakbenen,vi tänkte om han hade fått nått sendrag eller nått då det släppte efter några steg.

Jag är SKITorolig,förlorade min förra hund i kramper,så nu ligger jag bara och väntar på nästa. Minsta ljud,rörelse så reagerar jag,hunden är dock som vanligt.

Ska försöka komma in till veterinären i morgon så dom får kolla igenom han,ska ställa frågor då,men bara så sjukt orolig nu... :cry:

Sv: Krampanfall

Hur gammal hund, vilken ras och vad ger du för foder?
Har själv en gammal hund med "falsk epilepsi" som jag dock kan hålla under någon form av kontroll. :cool:

Han fyllde 8 år nyligen,blandras pitbull/boxer. Pigg som en mört,och han tror han är ett år fortfarande. Han äter proplan foder. Kan fodret spela roll tror du?

Är helt uppgiven,tårarna bränner,och jag bryter ihop fullkommligt snart... Han fick anfallet 22.15,alltså snart 2 timmar sen,varit som vanligt efter det,lgger nu nedanför sängen och sover.

Att han höll på att sura här på kvällen måste hänga ihop med detta på nått sätt,därav jag är jätteorolig att han har nån tumör. Kan dom se det på blodprov?

Han har fått några surattacker den senaste tiden,då han fått för sig att ligga och vakta något,alltså stirrat på något och helst inte velat att vi skulle t abort det,utan hållt i det med tassarna,men då har man lagt undan grejen så har han gett upp,i dag så morrade han som sagt och visade tänderna. Han har även fått "dreggelattacker" då han har dreglat en hel del,men det har jag läst om på nätet,plus att veterinären sagt,att det kan bero på magen/halsen/tänderna,men har aldrig hittat något fel. Kanske kan vara nått slags anfall det med?

Han kisade inte på sig,och spydde inte,och varken dregglade eller bet sönder sig under anfallet.

Det låter ju inekligen som om din hund fått flera anfall. Ett krampanfall kan yttra sig på många olika sätt och det är även vanligt att de är lite oliak varje gång beroende på om det är ett stort eller litet anfall.

Din hund är så pass gammal att man nästan kan utesluta sjukdomen epilepsi då den manifesterar sig tidigt i hundens liv (1-4 år). En tumör kan vara orsaker, men även fel på levern till exempel. Man kan inte på ett vanligt blodprov utesluta om hunden lider av en tumör, för det krävs ofta bilddiagnostik som röntegn eller utlraljud (eller MR/CT). Vid vissa tumörer finns det dock blodvärden som kan vara förändrade men det är inget som man enbart kan använda för att ställa diagnos. Vissa förgiftningar kan också utlösa krampanfall, han kan inte ha fått i sig något?

Du gör absolut rätt i att gå till veterinären med vovven din idag. Be om en ordentlig koll om du vill veta vad anfallen beror på. Dessutom kan du få med dig kramplösande medicin hem som du kan ge om hunden får ett till anfall. Det borde kunna stilla en del av din oro i alla fall!

Min förra hund dog efter att ha fått i sig något,han krampade och krampade,den här har då inte kunnat fått i sig något,då jag haft han i koppel,och han har inte ätit något när vi varit ut.

Jag lutar också mot att han fått nån slags tumör,tyvär...:cry:

Telefontiden öppnar om 5 min,updaterar då om vi får komma i dag eller inte.

Glömde tilägga,upptäcktes att han hade en liiiitet litet blåsljud på hjärtat för snart två år sen,vi skulle ultraljuda det varannat år för att se när och om det behövdes medicin till det. Kan det ge anfall?

Tur att du fick en tid direkt. Berätta om alla anfall han haft, och att du är orolig. De kan ge dig tips om vad du ska göra när det händer igen samt ge dig kramplösande medicin du alltid kan ha till hands.

Blåsljud på hjärta er vanligtvis inte krampanfall. Däremot kan de vid vissa hjärtsjukdomar få synkoper (svimningsattacker) ofta vid ansträngning. Din hund har boxer i sig och det är en ras som är drabbad av hjärtsjukdomar, tyvärr.

Men krampanfaller kommer sannolikt någon annanstans ifrån.

Håller tummarna för er!

Ja,hur gick det..? Vet inte om jag vart så mycket klokare faktist...

Blodprover togs,men dom såg jättebra ut,vi kollade hjärtat,det var samma blåsljud som sist,hade inte förvärrats,röntgade även bröstkorgen för att utesluta förstorat hjärta.

Fanns tre alternativ kvar,antingen så är det något som bara hände och aldrig händer igen,eller så är det EP,eller så KAN det vara en hjärntumör,men det trodde inte veterinären då det är ovanligt,är MYCKET större chans att det "bara" är EP.

Vi valde att inte starta en behandling då det är första (?) anfallet,dock fick vi stecolid (eller vad det hette) som man ska stoppa upp i ändan i fall det kommer ett till anfall,samt att vi ska börja diskutera medicinering,dock så sa dom att dom helst ville att hunden ska ha ett anfall MINST varannan månad för att medicinera,så om han får ett anfall till om kanske ett halvår så är det inte alls säkert att medicinering startas,utan att vi bara ger pillrerna vi fick för att häva anfallet.

För att kolla ev hjärntumör så behövs skallröntgen,och då lär vi åka till strömsholm,vilket vi kom fram till med veterinär att det bara var onödigt nu eftersom vi inte ens vet om det någonsin kommer mer anfall,och gör det det så testar vi att medicinera,och hjälper inte det så är det antagligen en hjärntumör,och vi kommer inte att op endå,så då får han somna in om han börjar lida och anfallen kommer ofta,så att få reda på om det är hjärntumör eller ej spelar ingen roll endå. Men nu trodde ju vett att det INTE var nån tumör.

Så nån diagnos fick vi inte svar på,men det väntade jag mig väll inte direkt heller,visste att EP dröjer innan man sätter diagnosen på hund,och att det mest är en "uteslutningsdiagnos".

Vart iallafall lite lugnare när vi fått pratat med veterinär,samt att vi kollade hjärtat vilket jag endå skulle ha gjort i år (ska kolla vartannat år pga blåsljud,nån "skada" på hjärtklaffen) så det var ju värt alla gånger att åka dit! Även att vi fick stecoliden gör mig lugnare,att veta att vi kan behandla hemma i fall han får något mer anfall.

Orolig är jag fortfarande,överanalyserar stackars vovven så han blir nog galen på mig snart när jag springer och kollar till han hela tiden! :o Men som sagt så känns det iallafall bättre att ha pratat med en veterinär,och bara det att han sa att det var vanligt att detta händer lite äldre hundar,och dom får många härliga år kvar och dör oftast pga ålder/skada,och inte pga anfallen.

Min hund var 7-8 år när det började. Jag fick också hunden genomgången, inget hittades. Blodprover, urinprover, röntgen, UL. Inget fel. :confused:
Googlade om EP och hittade detta: http://www.fredda-o-ac.se/hundepilepsi
Mycket intressant läsning. Bytte foder till Nordic färskfoder samt ger x-tra B-vitamin och ibland omega 3. Hunden har inte haft en kramp på över 2 år!! :bow: Kan vara värt att prova, kanske. :) Min gamling är nu 11 år, korsning papillon/chihuahua.

Reagerar på uppgifter i länken:
ALLA raser kan få epilepsi.
Epilepsi kan inte behandlas med hjälp av utfodring.

Om man har epilepsi är vissa av hjärnans nervceller överaktiva, vilket gör att man kan få olika typer av anfall. Bland annat kan medfödda skador och sjukdomar, skallskador, hjärntumörer och stroke påverka nervcellernas funktion genom att rubba balansen och därmed orsaka epilepsi.

Status epileptikus kan bli ett livshotade tillstånd - dvs man kan dö....

Hur gammal hund, vilken ras och vad ger du för foder?
Har själv en gammal hund med "falsk epilepsi" som jag dock kan hålla under någon form av kontroll. :cool:

Som synes så skriver jag "falsk epilepsi". Enligt alla källor så uppkommer EP innan i livet, inte när hunden börjar bli gammal. Jag tror således inte att min hund har EP men detta har underlättat livet för honom så jag tror på det jag ser! Kostar inte mycket att prova, som sagt. :)

Reagerar på uppgifter i länken:
ALLA raser kan få epilepsi.
Epilepsi kan inte behandlas med hjälp av utfodring.

Om man har epilepsi är vissa av hjärnans nervceller överaktiva, vilket gör att man kan få olika typer av anfall. Bland annat kan medfödda skador och sjukdomar, skallskador, hjärntumörer och stroke påverka nervcellernas funktion genom att rubba balansen och därmed orsaka epilepsi.

Status epileptikus kan bli ett livshotade tillstånd - dvs man kan dö....

Det där är ju en sanning med modifikation. På människor har man provat ketogen kost och för vissa epileptiker fungerar det så pass bra att man kan kalla dem "botade".

Som synes så skriver jag "falsk epilepsi". Enligt alla källor så uppkommer EP innan i livet, inte när hunden börjar bli gammal. Jag tror således inte att min hund har EP men detta har underlättat livet för honom så jag tror på det jag ser! Kostar inte mycket att prova, som sagt. :)

Sjukdomar, skallskador, hjärntumörer och stroke kan inträffa när som i livet så EP kan därmed uppkomma närsom i livet. Det handlar ju om orsaken till anfallen. Sedan den "medfödda" EPn - den brukar debutera tidigare.

Enligt Statens beredning för medicinsk utvärdering finns det i dag ringa vetenskaplig dokumentation om ketogen kosts nytta för patienterna. Som vid all behandling finns det ju också biverkningar som t tex tillväxthämning. Så ja, det är en sanning med modifikation.

Enligt Statens beredning för medicinsk utvärdering finns det i dag ringa vetenskaplig dokumentation om ketogen kosts nytta för patienterna. Som vid all behandling finns det ju också biverkningar som t tex tillväxthämning. Så ja, det är en sanning med modifikation.

Man har väl inte riktigt lista ut hur det funkar, och varför det hjälper vissa men inte andra. Men jag har träffat personer som kunnat sluta med ep-medicin eller åtminstone fått en rejäl sänkning av anfallsfrekvensen med hjälp av ketogen kost. Jag har också träffat personer som inte märkt av någon som helst effekt. Så det är inte helt lätt det här. Och sen ska det tilläggas att det är 10 år sedan jag jobbade med det här, så det kanske har hänt saker sedan dess.

Min vart sparkad i huvudet av en häst när han var ca 1 år... Kan anfallen börja komma så sent som 7 år efter ungefär?

Veterinären tyckte att han borde fått anfall tidigare då,och inte att dom börjar så här sent,men jag själv tror att det kan ha att göra med det...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Mamma ringde nyss och var lite förtvivlad. Hennes hund (blir 11 år i november) hade fått något slags anfall sent i går kväll. Hade legat...
Svar
4
· Visningar
2 836
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka