Krampande hund

Z

Ztrawberry Zling

Har ni haft någon hund som krampat och där ni fått reda på anledningen till det??
Anledningen till min fråga är att min 3-åriga jämte i fredagskväll fick någon typ av krampanfall eller epelepsi. Det började med att han skakade i hela kroppen och sen vek sig bakbenen på honom. Sen krampade han i några minuter, tröck ner nosen i gärdet vi var vid, "kröp" baklänges och rullade runt. Usch vad jobbigt att se honom så! Jag ringde Strömsholm och vi åkte dit, ca 1 timmes bilresa och när vi kommer fram är han helt som vanligt igen. Vi pratade då med vet.assistent som tyckte att vi lika gärna kunde åka hem igen, då hunden nu var bra igen och det var en lång väntetid innan vi skulle få komma in och få ta några prover. Idag har jag bokat tid för blodprover som kommer tas och hoppas att de ger oss ett svar på varför det hände.
Så, vad har det funnits för svar på er hunds krampande?

Sv: Krampande hund

Hej!!
Vill inte oroa dig i onödan, men eftersom min egen lilla hund dog i somras efter ett epelepsianfall, så råder jag dig att göra alla undersökningar så fort som möjligt. Min hund hade aldrig haft anfall förut, så vi blev helt chockade när vi fann henne under soffan i full kramp. Åkte i ilfart till Djursjukhuset, men hon vaknade aldrig upp mer från krampanfallet, så till slut rådde veterinären oss att låta henne somna in för gott. Hon blev bara 1,5 år. Veterinären sa att alla anfall som dom inte visste vad det igentligen berodde på, kallade dom för epelepsianfall. Kan säkert vara många olika anledningar till vad som utlöser ett anfall. Vår lilla vovve hade leverproblem, så det är möjligt att det hade någon inverkan på det som skedde, men det är svårt att säga.

Tack för ditt svar!
Jag beklagar förlusten av din hund, men förhoppningsvis ska det ju inte behöva gå så illa för min.
Jag har en moster som är vet. och enligt henne så brukar just epelepsi visa sig före hunden är 3 år, min är över tre. Sen fanns det lite andra saker i själva händelseförloppet som min moster tycker inte stämmer riktigt på epelepsi, men ingen regel utan undantag... Å andra sidan så sa den veterinären jag pratade med på Strömsholm att åldern inte har någon som helst betydelse, så vad vet jag.
Det jobbiga är ju att man inte heller vet riktigt hur lugnt man ska ta det med voffsingen nu... Jag hade tänkt anmäla mig till en agilitykurs som börjar på söndag, men då proverna kommer tas på måndag så kommer jag iaf inte delta då. De flesta proverna kommer jag tydligen få svar på under samma dag.
Fästingburna "sjukdommar" kan man ju se på blodprov, men om det har varit ett epelepsifanfall kan väl inte ett blodprov visa, eller??

//Orolig matte

Hmm åk o gör en riktig undersökning. Min gamla basset fick epelepsi. O han fick kramanfall ibalnd stora ibland små. Mellan anfallen hade han inte ont eller aså utan va som vanligt. Tillslut fick vi avliva honom eftersom anfallen kom med 10 minuters mellandrum han fick 5 stora på raken på samma dag.. :cry:

Det finns två typer av epilepsi.

Äkta = primär epilepsi
Ärftlig ep.
Ingen påvisbar orsak dvs inga tecken på organisk sjukdom i nervsystemet / andra organ
Debuterar vid 1- 3 år.

Sekundär epilepsi
Förvärvad ep
Bakomliggande sjukdom eller organförändringar finns
Drabbar alla åldrar

Vid primär ep, behandlas med krampdämpande medicin.
Om anfaller stammar från sekundär ep, så behandlas orsaken( skadan/sjukdomen)

Sjukdomar som ger sekundär epilepsi:
1. Förlossningsskador t.ex syrebrist till hjärnan
2. Hydrocephalus eller annan missbildning
3. Hjärtsjukdom
4. Lungsjukdom
5. Leversjukdom
6. Njursjukdom
7. Skalltrauma
8. Lågt blodsocker
9. Låg blodcalciumhalt
10. Hög blodkaliumhalt
11. Intoxikation
11. Tetenus

Jag hade en hund med epilepsiHan var på medicin för 6 år hade fortfarande anfall står och small då och då. Men dog av ålder. Som Gnist sa, det finns olika typer och varje hund hantera det på olika sätt. Jag tänkte bara lägg in någonting positiv. Lycka till min din hund.

vår gamla borzoitik fick krampanfall då och då de sista åren. sista gången låg hon i två timmar, ibland på rygg o högg i luften o tandköttet blev blått o ibland lite lugnare men inte vid medvetande. åkte in till veterinären 10-11 nån gång o hon fick kramplösande. veterinären sa att man inte kunde göra något o eftersom hon va gammal avlivade vi henne då :cry:

efteråt fick vi veta att man inte kunde ta reda på orsaken mer än genom obduktion så vi hade väl egentligen inget val. en tröst va ju att hunden inte är vid medvetande vid anfallen...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 242
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 927
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 892
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama