Kräkningar och diarré?

Zody

Trådstartare
En av mina tjejer har under dagen kräkts två gånger och har även diarré. Hon verkar inte nämnvärt allämnpåverkad, förutom att hon pep på sitt speciella sätt som hon alltid gör innan hon kräks och hon sprang även en del.
Inget hastigt foderbyte, hon äter i dagsläget Mjau köttgille och har inte tidigare reagerat. Vanligtvis äter de RC indoor och jag kommer även byta till det redan imorgon då ingen av dem någonsin kräkts eller haft diarré med det fodret.

Vad kan dagens händelser bero på? Tillfällig obalans i magen, överkänslighet mot fodret som visar sig nu eller sjukdom?
Kommer självklart hålla koll på damen under natten och morgondagen, och kräks hon igen eller får nedsatt allmäntillstånd kontaktar jag vet. direkt.
Finns det något jag kan göra redan nu? Typ fasta, ge skonkost eller liknande? (tips på skonkost vore i så fall toppen)

//orolig matte

Sv: Kräkningar och diarré?

När avmaskades katten senast?

Skonsam mat för magen är tex kokt vit fisk, morotspuré eller lammfärs. De kan ju både kräkas å få diarré utav mask men ring du veterinären och rådfråga om det inte blir bättre.

lycka till!

Vet inte om de får diarré av att äta vissa blommor. Men kräks gör de i alla fall. Det kan ju vara ett alternativ i alla fall om det är så plötsligt.

Hoppas det går bra!

Mask tvivlar jag på att det är, då de båda är innekatter utan kontakt med andra djur. Skulle det vara mask borde jag ju även sett spår av maskarna i antingen kräket eller diarrén, och det har jag inte gjort.

Idag mår tjejen i alla fall bättre, så förmodligen hade hon fått i sig något olämpligt. Lite lös i magen fortfarande, men jag misstänker att det beror på fodret.

Mask tvivlar jag på att det är, då de båda är innekatter utan kontakt med andra djur. Skulle det vara mask borde jag ju även sett spår av maskarna i antingen kräket eller diarrén, och det har jag inte gjort.

Idag mår tjejen i alla fall bättre, så förmodligen hade hon fått i sig något olämpligt. Lite lös i magen fortfarande, men jag misstänker att det beror på fodret.

Har uppfödaren avmaskat?
Alla seriösa uppfödare avmaskar dem tre gånger innan de åker hem till sina föräldrar, så som jag uppfattat det i alla fall.
Hur ser blinkhinnan ut? Om den åkt in lite mot pupillen så kan det vara mask, och mask kan de även få av det vi drar med oss in när det regnar eller snöar.

Det verkar ju bli bättre i alla fall så jag hoppas att det inte är mask.

Självklart var båda avmaskade när de köptes! Blinkhinnan är inte synlig öht.

Verkar som att det var något tillfälligt, idag är hon som vanligt. Inga mer kräkningar sedan igår, som sagt är avföringen fortfarande lite lös men ingen akut diarré med flera toalettbesök.

Skönt att det verkar bättre nu då!

Mask är ju det första man tänker på men verkar ju inte vara det i ditt fall, finns ju många orsaker förstås till knas i magen :)
Hälsa kissen!

Risavkok ska ju vara bra för att lugna magar om det inte fastnar till i morgon. Alltså vattnet som blir av ris. Men jag vet inte vad det ska vara för mått eller så. Det finns säkert att googla eller i ett "riktigt" kattforum under hälsa.

Skit också, nu har hon kräkts igen. :(
Mat och hår den här gången, så jag är näst intill hundra på att hon är överkänslig mot maten.
Annars verkar hon må bra, blinkhinnorna syns inte, hon är inte hängig eller slö och hon dricker bra. Åt även av mjukmaten jag ställde fram.

Stackars liten :(

Men ring vet. och se vad de säger. De brukar rekommendera risavkok och då får du ju rätt mängd av vatten och ris.

Det är inga växter som är tuggade på då?

Ska göra det. Usch, blir ju så nojig, trots att hon faktiskt inte verkar må dåligt alls. :(

Inga växter som är tuggade på, så det är ju inte det heller. :(

Hur mycket hår fick hon upp?

Jag märkte med min gamla katt att han blev dålig innan han fick upp stora hårbollar. Diarré i någon dag, några tunna kräkningar och sen en stor hårboll. Sen blev han bättre igen. Tills nästa hårboll. :crazy:

Pratade med vet. i torsdags och fick order om fasta till att börja med då allmäntillståndet inte var nedsatt och hon drack ordentligt.
Fredag morgon kräktes hon lite, lite vätska men sedan dess har det varit lugnt.
Introducerade lite mat igår kväll och det har gått bra. Magen har stoppat upp och inga fler kräkningar.
Så jag tror stenhårt på överkänslighet mot något i Mjau-maten. :crazy: Aldrig mer att jag byter bort RC Indoor - det vet jag att båda funkar på.

Vad bra! Då börjar du få bukt på det!!!

Hoppas det fortsätter bli bättre!:bump:

Liknande trådar

Katthälsa Det visade sig att min ena katt har njursvikt, försökte fasa över honom på njurfoder men han blev jättedålig, fick springa till toan 10...
Svar
18
· Visningar
3 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar