Kräkningar av Kortison?

saddi

Trådstartare
Min tik har sedan den 23/9 hunnit testa på två olika smärtstillande mediciner som båda gav samma biverkning inom en vecka - kräkningar! Så istället började vi med Kortison nu i torsdags 10/10. Har funkat bra utan biverkningar, har dock inte blivit så mycket piggare än men det kunde tydligen ta ett litet tag(?) så vet skulle höra av sig den 25e för uppföljning.

Men... Idag började det igen! Frukost lite senare än vanligt, runt 10-tiden och vid 15-tiden när vi var ute på promenad så kräktes hon. Fick sedan kvällsmat vid 18.20 då åt hon väldigt sakta, brukar annars vara den som slänger i sig maten medans den andra äter i lugn & ro, nu hade hon istället hälften kvar när den andra ätit upp sin. Efter ca 30 minuter kräktes hon upp alltihopa, igen.

Är det här en vanlig biverkning? Hittade ingenting speciellt på google och vet sa klart & tydligt att "den här ska hon inte kräkas av". Gaah, vad händer? Trött på det här nu! :yuck:

Sv: Kräkningar av Kortison?

Det har jag aldrig varit med om med kortison. Varken vid kortare eller längre behandling. En tidigare hund fick kortison under 1-1½ år, ganska hög dos på slutet. En kompis till mig har en hund som gått på låg dos i flera år. Den enda biverkning jag har varit med om är att hunden blir mer hungrig o törstig. De kan dricka rätt mycket mer framför allt i början av behandlingen. Däremot så kan det vara en biverkning när de får smärtstillande, t ex metacam.

Min tanke går till att hunden kanske har ett främmande föremål i magsäcken som inte smälter. Ibland kanske det ligger "rätt" så att maten kan passera, men ibland blockerar det kanske passagen. Kan t ex vara svald leksak, persikokärna, kastanj eller liknande. Det kan vara länge sen det kom dit. Jag vet en hund som gick omkring med en persikokärna i flera år innan den fick obehag av det.

Tack för era svar!

Hon började kräkas runt midnatt igen och började då kräkas stora mängder BLOD. :crazy: Tog tempen som låg på 38,8 och ringde jour veterinären som sa till mig att hålla koll på henne över natten och se hur det fortsätter, ringa om det blir värre annars höra av mig till morgonen. Hennes avföring är som vanligt, hon dricker vatten & har aptit (även om hon äter saktare) dregglar hon direkt maten är på G. ;)

Vi får se hur det fortsätter resten av natten, håller mig vaken för att ha koll på henne. Får prata mer med veterinären imorgon om det inte händer något mer under natten. De pratade om magsår eller liknande tror jag. (Ringde min mamma i ren panik som fick ringa veterinären åt mig eftersom jag var på väg att få en stor ångestattack och inte var i skick för att kunna ringa & lyssna..)

Senast ändrad:

Kräkningar av cortison är en ovanlig men förekommande biverkning. Jag skulle dock i det här fallet mer misstänka att man inte låtit magsäcken läka ut ordentligt efter att man avbröt NSAID (smärtstillande tex metacam, rimadyl etc). Cortison kan då eventuellt bromsa läkningen och ge utrymme för en ond cirkel startar.

En kontraströntgen eller ett ultraljud, alternativt båda sakerna kan man göra för att få mer information. Kontrastmedlet har även en viss läkande effekt. Bäst information om hurpass skadad magsäcken och duodenum (översta delen av tunntarmen) blivit får man dock genom en gastroskopi (kameraunderökning av magen, med möjlighet till provtagning av magsäcksväggen). Gissningsvis kommer din hund sedan få äta skonkost ett längre tag och sannolikt någon eller en kombination av olika mediciner som skyddar magsäcksväggen, hämmar magsaften" et.c

Hoppas det går bra för er, är ni inne hos veterinären nu kanske, gissar jag när jag tittar lite närmre på klockslagen... Håller en tumme!

Tack snälla! :)

Nu är hon inlagd på akut-avdelningen. Vi startade med att väga henne och hon har gått ner 3KG(!!!) :eek: sedan 23 september. Tyckte hon gått ner i vikt men trott det varit pga alla kräkningar, men 3 kg?! Då har hon ändå fått lika mycket mat som innan och knappt rört sig pga kräkningarna o.s.v.

De vet inte riktigt hur de ska göra det här, mycket diskussioner veterinärerna emellan och även en "häst veterinär" kom förbi och försökte hjälpa till. Vi kom fram till att starta med ett blodprov och jämföra med det som togs för 3 veckor sedan, om hon förlorat mycket blod, fått infektion eller liknande. Sedan skulle de sätta henne på dropp för att se om hon stabiliserar sig. Om det inte visar något på blodproverna men att hon stabiliseras på droppen har vi fortfarande problemet att hon inte klarar av någon medicin = Hon får inte det liv hon förtjänar. Kanske att man kan testa på att ge henne något som ska lugna magen tillsammans med kortisonen.

Hittar de ingenting på blodproverna och droppet inte fungerar så är väl nästa steg (om jag & de känner att det är någon idé!) att göra just en gastroskopi som du säger, eller möjligtvis en röntgen av magen.

Det jobbiga är att varken jag eller veterinärerna vet hur mycket till vi ska låta henne stå ut med. 3,5 år och har redan genomgått en lätt operation för en godartad tumör, en stor TPLO-operation som sedan blev inflamerad. Hon har haft halsfluss och magsjuka. Och nu har smärtan & benpålagringar kommit efter TPLO-operationen som gjordes för 2år sedan...

Vad gör man, hur mycket ska en hund behöva stå ut med? Hur vet man när det är nog? Veterinärerna verkar som sagt vara lika förvirrade de. Jag sa till dem att hon ska ha ett värdigt liv annars låter jag henne somna in. Det gör så ont att se henne bli sjuk gång på gång på gång. Sedan har man inte alla pengar i världen heller, har redan lagt ut mer på denna älskade hund än vad min bostadsrätt kostade.

Långt & Rörigt, kanske någon orkar läsa iallafall.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
823
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 699
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej. Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget. Har fått...
Svar
10
· Visningar
2 435
Senast: Steffe
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 990
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30