kraftigt nedsatt aptit efter behandling med antiinflammatorisk medicin. Vad göra?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mala12
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 411
M

mala12

Hej!

Jag har en halvblodsvalack som nyligen påbörjat en behandling med metacam (antiinflammatorisk medicin). Efter 3 dagars behandling har hans aptit sjunkit drastiskt. Är det någon som har varit med om detta i samband med liknande behandling? Vad skall jag kunna ge för att öka aptiten? Vill inte ens äta upp kraftfodret. Han behöver verkligen denna kur och det är 10 dagar kvar av kuren. Han är inte lös i magen dock. Vill inte han skall tunna ur nu när han är så fin o musklad. Är mycket orolig !!! Är oerhört tacksam för alla tips!! Malin

Sv: kraftigt nedsatt aptit efter behandling med antiinflammatorisk medicin. Vad göra?

Nedsatt aptit är en av biverkningar på NSAID-preparat som Metacam tillhör. Antar att du ger din häst den nya "versionen" som ges i maten/i munnen (har bara funnits som injektion till häst förut). Ger du det i maten eller sprutar du direkt i munnen? Om du ger det i maten kan det ju vara en anledning till att den inte vill äta men det antar jag att du räknat ut. Ge direkt i munnen annars. Om han fortfarande inte vill äta kraftfodret, kan du inte kompensera med mer hö om han äter det med god aptit?
Om inget hjälper, kontakta din veterinär och se om du kan få något annat istället tex butta. Det smakar dock riktigt vidrigt och tillhör ju samma grupp läkemedel (och ger samma biverkningar) men kanske påverkar just din hästs aptit annorlunda.

Sv: kraftigt nedsatt aptit efter behandling med antiinflammatorisk medicin. Vad göra?

Måste få haka på här med en följdfråga. Kan även Finadyne ge aptitnedsättning?

/Jane

Ja, Finadyne kan också ge de biverkningar då även det tillhör gruppen NSAID-preparat. I Fass vet står det dock inte utskrivet specifikt just för Finadyne men nedsatt aptit samt mag-tarmstörningar är generella biverkningar för alla NSAID-preparat.

Halloj!!
Ring och prata med din vet.
När ponnyn fick Finadyne i våras, mot fång, så skulle vi vara uppmärksamma på just aptitlöshet eftersom det kunde vara symptom på magont, dvs magkatarr eller magsår...

Hoppas det löser sig
Hälsningar
Cinna

Har just haft 2 omgångar av finadynbehandling på mitt halvblod. Hon tappade aptiten något, ja. Men som de flesta ston var driften att äta ändå större så det tog lite längre tid bara för henne att käka kraftfodret.
Försök med att göra maten "smakligare" med lite melass över. Går att ringla lite melass över höt med. Obs, ta det varligt med mängden bara då det inte är bra med för mycket sötsaker heller
:p

Kontakta din veterinär, kanske ni kan byta preparat. Magsår och andra mag-tarmrubbningar är vanliga biverkning som definitivt sätter ner aptiten och ger smärta.

Hej, TACK för alla tips!!

Pratade med min vet. häromdagen. Hon sade att jag skulle försöka någon dag till, samt ge kraffts mag-tarm pulver eller dofilus. Om ej bättre uppehåll ett par dagar med medicinen för att se om det blir bättre. Jag gör uppehåll nu under helgen. Då han ätit mycket lite grovfoder ett par dagar. Jag förstår mig inte på min häst riktigt. Han vägrar helt att äta det pelleterade krafft grundfodret, men ger jag honom havre så äter han upp det. Idag bytte jag till hö istället för hösilage. Det åt han med lite bättre aptit. Skall nog köpa lite melass i alla fall på prov. Äter han inte bättre under helgen måste vi nog byta preparat tror jag i nästa vecka. Malin

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er... 2
Svar
30
· Visningar
5 183
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka