kraftigt islag-knän, mjukdelsskador?

Zipp2010

Trådstartare
Åkte av hästen i full galopp härom dagen och tillbringade kvällen på akuten med diverse röntgenundersökningar. Dock inga frakturer i knäna, men de är rejält blåslagna, djupa skrapsår och svullna och nu efter 2 dygn är det de som gör mest ont, varma, dunkar, smärtar när jag går, stelnar när jag suttit/legat.
Jag antar att det kan vara någon form av stukningar? Om någon mjukdel är skadad mer borde det väl göra mera ont, likt en rejäl fotledsvrickning?
 
Sv: kraftigt islag-knän, mjukdelsskador?

Den kan ju vara att du bara har slagit i, sånt kan ju göra ont en längre tid. Jag skulle föreslå Ipren eller Naproxen samt Iprengel för att ta ned smärtan. Sen om du verkligen är orolig tycker jag att du ska kontakta vårdcentralen. Det tycker jag även du ska göra om du inte blir bättre av smärtstillande inom ett par dagar.
 
Sv: kraftigt islag-knän, mjukdelsskador?

Smörj med arnika också, det lindrar det mesta känns det som.
 
Sv: kraftigt islag-knän, mjukdelsskador?

Sprickor och vissa brott är svåra/omöjliga att se på slätröntgen på en gång. Så om smärtan inte minskar så gå och begär ny undersökning och ev ny röntgen 4-5 dgr efter olyckan.
Krya på dig!
 
Sv: kraftigt islag-knän, mjukdelsskador?

Jag skulle tipsa om att magnetröntga om det inte blir bättre efter några veckor. Har en sparkskada på ena knäet där inget syntes på vanliga röntgen och fick höra att just knän kan göra väldigt ont väldigt länge utan att det är farligt men skulle komma tillbaka och magnetröntga om problemen kvarstod...vilket jag har struntat i ett par år och har fortfarande problem med knät, gör inte som jag :) Men det är ju bra att du kan gå åtminstonde så det kanske inte är så faligt. Och hoppas det blir bra, lät inte alls kul det där!
 
Sv: kraftigt islag-knän, mjukdelsskador?

Tack för pepp o svar!!
Ja, jag kan gå helt hyfsat, lite stelt, ont och ömt så förhoppningsvis är det mest stryk knäna fått. Ska tillbaka till ortopeden för att ta av ett gips runt handleden senare så kan ju ta upp det då om de fortfarande känns miserabla;).
Tror också det intressanta isf är magnetröntgen, finns ju sjukt mkt mjukdelar o delar i knäna...
 
Sv: kraftigt islag-knän, mjukdelsskador?

Du, jag skulle kolla upp om det inte kan vara korsbandet. Mitt bakre korsband gick av när jag ramlade av min häst förra året och det var lite som du beskrev.

Blir det inte bättre så kolla upp det.

Hoppas dock att du blir bättre snarast! Inte kul om det är något så att säga.
 
Sv: kraftigt islag-knän, mjukdelsskador?

Ja, jag ringde faktiskt 1177 och de tyckte jag skulle åka in, så jag har en tid hos min läkare nu i veckan får vi se. Ska försöka få en magnetröntgen, vet ju inte heller vad som hände exakt mer än att knäna gjorde fruktansvärt ont när jag vaknade upp. Nu är de i alla de färger, gammalt blod som runnit ned ända till fotknölarna i gult o grönt o runt själva knäna svart-blåa märken här och där. De går att gå med riktigt bra på plan mark, men jag får ont o värk efteråt, det gör ont att stå upp en stund, och när jag böjer (typ sätter mig eller går uppför en trapp) på dem känns det som att dra av ett plåster från ett hårigt ben, fast inuti... Hoppas hoppas de bara är lite stukade. Kan ju ha fått en spark eller ett tramp..
 
Sv: kraftigt islag-knän, mjukdelsskador?

Ja, jag ringde faktiskt 1177 och de tyckte jag skulle åka in, så jag har en tid hos min läkare nu i veckan får vi se. Ska försöka få en magnetröntgen, vet ju inte heller vad som hände exakt mer än att knäna gjorde fruktansvärt ont när jag vaknade upp. Nu är de i alla de färger, gammalt blod som runnit ned ända till fotknölarna i gult o grönt o runt själva knäna svart-blåa märken här och där. De går att gå med riktigt bra på plan mark, men jag får ont o värk efteråt, det gör ont att stå upp en stund, och när jag böjer (typ sätter mig eller går uppför en trapp) på dem känns det som att dra av ett plåster från ett hårigt ben, fast inuti... Hoppas hoppas de bara är lite stukade. Kan ju ha fått en spark eller ett tramp..

Japp, låter exakt som en korsbandsskada. Kan du böja på benet vid knäna eller tar det liksom stopp och för förbannat ont?
 
Sv: kraftigt islag-knän, mjukdelsskador?

De går att böja, även om jag helst inte gör det:(. Läkaren idag trodde det kunde vara menisken eller nåt där, så jag ska få tid för magnetröntgen. Dock var han mer oroad av min hjärnskakning så jag fick åka akut o göra cT för att kolla upp att det inte är något mer än en blödning. Verkar ta ett par veckor till innan jag kan hoppa upp o rida...
 
Sv: kraftigt islag-knän, mjukdelsskador?

De går att böja, även om jag helst inte gör det:(. Läkaren idag trodde det kunde vara menisken eller nåt där, så jag ska få tid för magnetröntgen. Dock var han mer oroad av min hjärnskakning så jag fick åka akut o göra cT för att kolla upp att det inte är något mer än en blödning. Verkar ta ett par veckor till innan jag kan hoppa upp o rida...

Aj fan... Håller tummarna för dig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp