Kraftigt bett i tungan?

S

smaland

En häst i min närhet har bitit sej rejält djupt i tungan, inte tungspetsen eller sidan av tungan utan nästan mitt på och en bra bit in på tungan. Kollade i munnen idag och skadan är djup... Det hände tydligen för några dagar sedan, blödde rejält, men slutade ganska omgående.
Hästen äter OK, tappar varken hö eller kraftfoder och verkar inte ha ont när man tar i tungan.
Veterinär skall kolla på det i morgon.
Någon som varit ute för detta och vet nåt om läkning, komplikationer osv?
Jag vet att det finns hästar som förlorat delar av tungan efter bett, men hur vanligt är det?

Sv: Kraftigt bett i tungan?

Min vovve fick sin tunga spetsad här för nån månad sen,han fick en pinne rakt igenom tungan..:eek: Åkte till veterinären,och då hade den hunnit läkt ihop nästan,fårn att ha stört blödigt för 25 min sen..

Veterinären sa att tungor läker otroligt fort,MEN att det finns ju en risk att det kan fastna matrester i såret,men jag kollade det noga varje gång efter at han hade ätit i ca 2 dagar,sen syntes inte ens det att han hafft sår där..

Så frågan är ju hur stort såret är NU,för om det redan har läkt ighop rejält så är det nog inte nått att oroa sig för..

Kolla så att det inte hänger nån skinnflik från tungan eller nått som kan irritera..

Sv: Kraftigt bett i tungan?

Hej!

En sån där skada är inte så mycket att göra åt. Man kan försöka sy när det är förskt, men stygnen lossnar oftast och det är vädligt bökigt att sy i en tunga! Som tur är så läker munskador väldigt snabbt, så egentligen är det mest bara att vänta. När min häst hade en sån skada så fick jag skölja munnen två gånger om dagen med slangen, och sedan spruta munvattnet Corsodyl med en blomspruta i mungipan för att rengöra. Han verkade dock inte ha ont, utan tuggade glatt i sig en rosbuske två dagar efter skadan! :eek:

Liknande trådar

Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 487
Senast: Killaloe
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 584
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 897
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst blev halt för ett par veckor sedan. Var hos vet och då blev diagnosen efter utredning "lätt stukning" och behandling med...
Svar
6
· Visningar
2 297
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka