Kraftgiva en gång om dagen

P

Penny

Hej, i stallet där jag har mina två ponnyer pratar de om att ge betfor morgon och kväll och hö 4 ggr per dag, kraften får man ge den sort man själv vill ha på kvällen(alltså ett mål). Visst måste man väl sprida kraften över dygnet? Som det är i dag får de kraft 3 ggr per dag. JAg skall leta vidare efter bra info kring detta men vet att det finns massa kunniga människor här på forumet.

Sv: Kraftgiva en gång om dagen

Det beror lite på hur mycket kraftfoder dom får. Handlar det om flera kilo är det bra att dela upp det på flera fodringar men får dom bara lite så spelar det ingen roll om det bara blir en gång om dagen

Våra hästar får bara kraft en gång om dagen och hö fyra. Dom brukar få morgon oh kväll men nu får dom bara max 1kg kraft så då räcker det med att dom får vid insläpp. Men det beror ju som sagt på hur mkt de får!

Men om de ändå ska ge betfor på morronen så kan du väl blanda färdigt till din häst och lägga till annat kraftfoder. Om den nu får så mkt att det behöver delas upp på fler mål.

Ja, jag har tänkt på det själv att jag ska blanda egna hinkar som de kan ge eftersom de ändå skall ge betfor. De äter iofs inte så vansinnigt mycket kraftfoder den ena 1,5 l och den andra 1,2 l. Jag ska föreslå att jag får ha egna mathinkar för som sagt ska de ändå ge betfor kan de ju lika gärna ge den. Tack för svar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
635
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama