Kraftfoder?

N

Nathaaliiie

Hejsan!
Jag undrar om det låter helt galet att ett halvblod endast lever på hö, halm, och gräs (alltså inget kraftfoder) och samtidigt tränas?
Eller måste man ge kraftfoder för att kunna träna och bygga kondis?
Mvh Nathalie :-)

Sv: Kraftfoder?

...Hästen kommer föresten att gå på bete dygnet runt i sommar!

Hästar har olika behov och en del klarar sig ypperligt på bara gräs en del behöver kraftfoder. Beror mycket på hur hårt hästen tränas och hur mycket den tränats innan och hur gammal hästen är.

Jag har en häst som tränas lätt till måttligt och förra sommaren fick hon inget kraftfoder alls bara en liten mängd betfor. hon var ändå i tjockaste laget

Det beror helt på vad ditt hö innehåller. Om du inte har analys på höt/hösilaget så är det omöjligt att säga om hästen behöver tillskott eller ej. Dessutom varierar det från häst till häst.

Som exempel kan jag ge hästarna i vårt stall (islandshästar). Det är för tillfället 4 som rids. Alla får 6 kg hö var. 2 får 1/2 kg krafft grund var, 1 får 400 g soja och en 400 g soja + 1/2 kg krafft grund. Alla rids ungefär lika mycket men det är egentligen bara de två som får soja som behöver tillskott, de andra skulle om ägaren bara godtog det likväl kunna få 1 kg hö till istället för krafften.

Min gör det. Då tränas och tävlas han. Dock har vi ett hö med bra värden och jag ger även mineraler.

Det beror på hur lätt hästen är att hålla i hull, vad värdet är på höet, hur mycket du kommer träna osv.

Kraftfoder ska ju ses som ett komplement till grovfodret, och har grovfodret tillräckliga värden (och ges i tillräcklig mängd) för din hästs behov behöver du absolut inte ge något kraftfoder.

Inget konstigt alls att den inte får kraftfoder, tvärtom bara bra för hästen. Så länge man har ett bra grovfoder - vill säga.

Jahaa okej, men alla säger liksom att det beror på vilket värde man har på sitt hö, hur vet man liksom att höet har tillräckligt värde? :S Tack! :D

Det vet man genom en analys. Fråga din leverantör om h*n analyserat fodret och be att få se analysen isf. Har de inte gjort analys kan du själv skicka in.

okejj.. tack! men jag menar att hur ser man på analysen att det behövs tillskott av något slag? :D

Jaha! :rofl:

Det får du räkna ut (eller använd ett program, finns några gratisprogram på nätet. Verkar dock sisådär pålitliga...). Det är lite lurigt om man inte gjort det förut, så ta antingen hjälp av någon som kan eller som sagt få en fingervisning genom att använda ett program! :)

...Hästen kommer föresten att gå på bete dygnet runt i sommar!

Bete kan ibland ge för lite näring, det händer inte så ofta men extremt torra somrar växer gräset dåligt eller inte alls. Om man mäter hästen en gång i veckan med ett viktmåttband ser man om hästen blir rundare eller smalare och kan på så vis ge kraftfoder eller grovfoder om det skulle behövas. Men de flesta hästar brukar klara sig utmärkt på bete och blir snarare för tjocka

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 586
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
690
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 766
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar