kraftfoder.

R

Risgryn

Upptäckte idag att jag har helt slut på mitt ponnykraft. men jag har tänkt på att köpa nå "starkare" med mer energi (färdigfoder). Vill veta vilket av Krafts foder som kommer efter ponny.

Samtidigt tänkte jag fråga er vad ni tror att min ponny skulle kunna ha för foderstat..

under hösten stod min c-ponny (tinkerkorsning) med en knäleds inflamation och la på sig en ganska stor mage. Nu har jag kommit igång med ridiningen såpass mycket att hon får gå på böjda spår och även börja hoppas smått. Jag vet att hon behöver konditions tränas, men jag började oxå fundera för ett tag sen att hon kanske inte orkar och behöver mer kraftfoder eftersom hon är väldigt lat när man rider henne och man märker att hon tycker det är jobbigt att gå fram.
Det är rätt olikt henne som hon var tidigare då hon var pigg och framåt utan att sticka..

Hon rids 6-7dagar i veckan med varierande *kommer inte på vad de heter* men att ibland bara skritt och nån dag skritt och trav. ungefär tre dagar galopp.

Nåväl, hennes foderstat:
Morgon: 1kg Hö, 5dl ponnykraft och ½dl mineraler
Lunch: 1kg Hö
Middag: 1kg Hö
Kväll: 1kg Hö, 2,5dl ponnykraft och 4dl Betfor (4dl torr, som jag blötlägger sen)

De med hömängden är lite sådär då de som arbetar i stallet väldigt lätt bara "råkar" ge henne sådär nått kilo extra.. =/

Snälla hjälp mig med lite råd och tips.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: kraftfoder.

Hur stor är hon? Mankhöjd? Vikt? Kraftig elelr lätt typ?

Känns som för lite grovfoder :crazy: . En shettis ger man väl 3-4kg så din borde få minst 5, tycker jag.
Men det beror också på värdena i höet. Finns analys på höet?

Det finns något som heter hippo champion tror jag. Det är till för mer tävligshästar. Kolla i butiken vad det står på säckarna.

Hon är 139-140cm. mellan 400-500kg. Rätt kraftig i typen.

Nej, jag har ingen analys på höet.

Indira94 skrev:
Hon är 139-140cm. mellan 400-500kg. Rätt kraftig i typen.

Nej, jag har ingen analys på höet.

Hoppsan! Här krävs betydligt mera hö i första hand. :crazy:

Ni har HÖ i allafall och inte hösilage/ensilage?

4 kg hö är alldeles för lite för en såpass stor ponny! Minimigiva är 1 kg ts/100 kg häst men hästen mår bättre på 1,5-2 kg ts. Om du har hö så är ts-halten förmodligen 84%. Det innebär att 1 kg ts motsvarar 1,2 kg hö. Vi räknar på att ponnyn väger 450 kg, då blir det 4,5*1,2= 5,4 kg hö som är minsta giva per dygn. Det är bättre du ger ponnyn 1,5 kg ts, det blir då totalt 1,8*4,5=8 kg hö.

I och med att du inte har någon analys går det inte att räkna ut hur mycket protein, Mj och mineraler du ger din häst men iom att den blir bukig så borde du höja proteingivan. Lucern, hackat strå eller pellets, räknas som grovfoder så om det skulle bli lite proteinöverskott så är det OK. Hellre lite för mycket protein än för lite...
//marti

Ja gud, ja vilka okunskaper det finns hos vissa hästägare. :(

4kg hö till en så pass stor häst :crazy:

Men till trådskaparen:
Du ska inte behöva skämmas för detta, för du är inte ensam om att vara okunnig inom området. Jag var själv okunnig för några år sen och fodrade på fel sätt. Gav min häst alldeles för lite grovfoder också.
Men bara man tar till sig KUNSKAP och lär sig att göra rätt så är det bra! ;) :smirk: Man lär sig av sina misstag ( tyvärr på djurens bekostnad).

Börja ge din häst minst 2kg hö till så kan du ha gott samvete!

Tack föra alla råd.

Jag vet om det där med höet och jag ska ändra det på hennes foderstat men det är bara nånting som står för dem som jobbar i staller där hon står ger typ alla 2-3 kg hö i varje mål så jag kan ju säga att hon inte har gått på 4kg hö per dag utan minst 6kg. Kanske att hon nån gång under nån helg har fått 4kg hö.

Man ger inte en shettis 3-4 kg hö. En shettis har väldigt lätt att ta upp näringen i höet då den är van vid att nästan inte äta något alls, på shetlansöarna. 2 kg tror jag är ganska lagom för en shettis som rida 5-7 ggr veckan + kraften förstås. :rofl:

miana skrev:
Man ger inte en shettis 3-4 kg hö. En shettis har väldigt lätt att ta upp näringen i höet då den är van vid att nästan inte äta något alls, på shetlansöarna. 2 kg tror jag är ganska lagom för en shettis som rida 5-7 ggr veckan + kraften förstås. :rofl:
:eek: :eek: :eek: Man ger visst en shettis 3-4 kg hö! Min får i dagsläget på vintervila 3 kg hö och 0,8 kg lucern (hack), uträknat efter hennes grundbehov. Däremot är det oftast onödigt att ge kraftfoder om man har ett bra grovfoder! En shettis har precis samma behov av att få rätt Mj, protein och mineraler som vilken annan hästras som helst!

Det finns vissa minimigivor som är framtagna av djurskyddet. 1 kg ts/100 kg är MINSTA giva per dygn. Rekommenderad giva är 1,5-2 kg ts/100 kg häst. Detta gäller även för shettisar!!! Minsta giva blir alltså räknat på hö 1,2 kg/100 kg. REKOMMENERAD GIVA ÄR 1,8-2,4 KG GROVFODER/100 KG HÄST.
//marti - som lätt blir upprörd...

Lite hö tycker jag. min islänning är en c-ponny i mankhöjd, han får 7 kg om dan. prova öka höt först. sen kan du kombinera ponnyfodret med havre. lycka till

marti130 skrev:
:eek: :eek: :eek: Man ger visst en shettis 3-4 kg hö! Min får i dagsläget på vintervila 3 kg hö och 0,8 kg lucern (hack), uträknat efter hennes grundbehov. Däremot är det oftast onödigt att ge kraftfoder om man har ett bra grovfoder! En shettis har precis samma behov av att få rätt Mj, protein och mineraler som vilken annan hästras som helst!

Det finns vissa minimigivor som är framtagna av djurskyddet. 1 kg ts/100 kg är MINSTA giva per dygn. Rekommenderad giva är 1,5-2 kg ts/100 kg häst. Detta gäller även för shettisar!!! Minsta giva blir alltså räknat på hö 1,2 kg/100 kg. REKOMMENERAD GIVA ÄR 1,8-2,4 KG GROVFODER/100 KG HÄST.
//marti - som lätt blir upprörd...

håller med dig till fullo!!! klart shettisar måste ha mat! 2 kg är ju ingenting! tycker 1 kg varje mål låter bra (morgon, lunch, middag, kväll)

du har fått många bra svar angående höet..

men vill du fortsätta med krafft så ÄR krafft ponny det energistarkaste färdigfodret dom har.. du måste bara ge MER av det för att hästen ska kunna få i sig mer.. 7½ dl motsvarar mindre än 400 gram foder, (100 g = 2 dl)..

Okej, men jag bytte till grund och fortsatte ge henne samma mängd. Och det funkar bra..

Höet har jag nu ökat till 6kg per dag.

:bow: Det känns alltid bra med mycket grovfoder så att man vet att pållen har att knapra på... Den hömängd du ger nu motsvarar 5.04 kg ts vilket ger 1,12 kg ts/100 kg häst vilket är lite mer än minimigivan... Om du ökar mer på högivan så blir din ponny ännu gladare!
//marti

Som jag tidigare förklarat; min ponny får betydligt mer än de sex kilo som hon egentligen ska ha.

Jag kom en dag till stallet och skulle hämta in min ponny 20min efter att de fått sin middag och jag tänkte att jag bär in höet som hon hade kvar.. Jag skojar inte om jag säger att jag bar in minst tre kilo hö..

Och som jag oxå redan sakt så har jag tänkt öka hömängden när klubben inför höpåsar och har skaffat en hövåg. ;)

/C

Liknande trådar

Hästmänniskan jag har två alternativ på stallplatser, vilken skulle ni valt. den första stallplatsen ligger ca 5 mil från vart jag bor. jätte...
Svar
17
· Visningar
1 558
Senast: bettysmatte
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 123
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama