kraftfoder?

M

moontje

Jag undrar om man skulle kunna ge hippo basic (blå säck) istället för luzern? Jag förstår mig inte på detta med kraftfoder.. Har just nu en vit säck *lucern piller* (danska) och den innehåller visst andra grejer än det märket jag brukar ha (ljusbrun säck med grön text)? :confused:
Pappa (vet inget om hästar) köpte en hippo basic säck och vet inte om jag kan blanda den med luzernet? Det är ju fler vitaminer och så i hippo basicen och protein mängden är ju typ lika.. ? Och det är proteinet som min häst behöver..

Hoppas nån fattar vad jag menar xD

Sv: kraftfoder?

Hur mycket protein behöver din häst?
Lucern är grovfoder vilket är bättre att ge.

Du kan hursomhelst inte byta rakt av utan måste vänja in det nya fodret sakta
om du vill byta.

Den säck du har (lucerne piller) innehåller lucern, och inget annat.
Hippo basic är ett färdigkomponerat foder och inte rent lucern. Värdena på de olika fodrena är INTE 'typ lika', det skiljer en hel del.

Dangrönts lucernpiller: 8,5 MJ och 105 gram smältbart protein
Hippo Basic: 11 MJ och 80 gram smältbart protein

Så, vad är det du behöver komplettera när du vill ge kraftfoder, vad saknar du i foderstaten och hur mycket?

Åk tillbaka till affären och byt.
Du ska inte hålla på och blanda, inte ens olika lucern sorter. Allt nytt foder ska vänjas in sakta så byter du lucern sort så måste du vänja in det också.

Off topic, kan vi inte en gång för alla besluta om hur lusern stavas?? Det stavas alltså LUSERN!!! Att kvarnbyfoder stavar det på engelska får väl stå för dom.

Off topic, kan vi inte en gång för alla besluta om hur lusern stavas?? Det stavas alltså LUSERN!!! Att kvarnbyfoder stavar det på engelska får väl stå för dom.

Kan vi inte en gång för alla besluta om att vi fokuserar på det väsentliga... :angel:

I det här fallet verkar det vara att TS har noll koll på foder. Att läsa C Plancks texter om foder på SLU´s hemsida tycker jag är att fokusera på just det väsentliga här.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/index.cfm?Call=foder

Korrekt svenskt är lusern. Men det är inte bara kvarnbyfoder som använder annan stavning. Läs publikationer från SLU, på utsäde, på andra tillverkares säckar etc och du hittar stavningen lucern.

Ska man börja vara petig så ska vi då uttala lusern efter svenska språkregler med :devil:

Spelar väl ingen roll om folk skriver lusern eller lucern, alla begriper ändå, du med.

För övrigt är engelsk stavning inte alltid lucern, lika ofta lucerne. Om jag minns rätt, ids inte kolla, är det det sistnämnda som är rätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
913
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Complett "lucernpellets" innehåller 160g smrp/kg foder men läser mig till på olika ställen att det inte är lucern utan rödklöver och...
Svar
6
· Visningar
722
Senast: Bison
·
Foder & Strö Vilka fodrar med havre? Varför? Varför inte? Hade nyss kontakt med en "duktig foderrådgivare" (eller vad man ska kalla det) som kastade...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 992
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18