Kraftfoder vid sommarbete

Lottiz

Trådstartare
Hur gör ni? Får era hästar kraftfoder när de går på bete?
Mina går på bete rids regelbundet 5-6 dagar i veckan tränas å tävlas lite.! och får samma mängd kraftfoder som på sommaren.. än så länge!!
Men hur gör ni som oxå låter era hästar gå på gräs och rider och tränar dem å kanske tävlar:confused:

//Lottiz

Sv: Kraftfoder vid sommarbete

Jag brukar rida hela sommaren när jag har en vuxen häst (nuvarande 3-åring får vila...), och jag har ändå aldrig behövt ge något som helst tillskott till betet.

Håll koll på hästens hull för att se om gräset räcker eller ej.

När min har gått på bete och varit i full träning har hon fått kraftfodergiva en gång om dagen. Då har hon fått 1 kg krafft under betessäsongen och hon får 1,5 kg krafft under uppstallningstiden uppdelat på två gånger/dag.

Okej! då kanske ja ska minska på mina lite... de e ju lite runda... speciellt den ena... men han får inte så mycket heller! endsast 0.5kg Krafft Grund på morgonen, kväll 0.1kg betfor (vägs torrt) 0.5kg havre å så lite tillbehör.. så han får inte så mycket.. men kanske kan minska de mer?? ellre vad tycker ni? eller ska han få gå kvar på de?? hmm som sagt han e ju lite rund.. så kanske ska minska lite av krafften... å hålla koll på han... :angel:
Fullblodet där emot e bra i hull kanske något lite rund men de e inte mycket..! han får morgon: 0.2kg betfot (vägs torr) 1 kg havre 0.3 kg krafft groov, plus tillbehör...
Kväll: 0.2 kg betfor, 1 kg havre 0.5 kg krafft grund plus tillbehör...
Tycker ni jag ska ha kvar de på honom eller minska å se om han håller sej??
:confused:

Min får ett kg mindre kraffoder nu är i vintras. Hon går ner så himla mycket i vikt och betet vi har är ganska dåligt. Hon får Hippo Alfa, betfor, linfrökaka och linfröolja.

Tjockisen bantar så betet är perfekt för henne. Hon får bara 3 dl Alfa och mineraler, börjar faktiskt gå ner i vikt nu :D

OKej!! ska nog testa å minska lite iaf!! Eller vad tycker ni? märker ju om de tappar!! vill ju inte att de ska va för tjocka heller!! haha:D

Men vill gärna veta hur fler gör!!

Mitt artonåriga fullblod går på full giva och bete dygnet runt..
Korn
Krafft groov
vetekli
Lucern
olja
Krafftfodret delas upp på tre ggr.
Han är svårfödd och tappar fort (har aldrig varit så fin som nu :banana: )
Halvblodens krafftgiva minskas kraftigt (endast för energi). Då de är lättfödda och klarar sig utmärkt på betet.

Din redan runda häst behöver nog inte ett helt kg kraftfoder, det räcker nog alldeles utmärkt med några korn (typ 1 dl...) som krubbskrammel när den andra får.

Fullblod kan ju vara svåra att hålla i hull, så där kanske du ska vara lite extra observant. Men om hästen äter nästan 3 kg kraftfoder så finns det ju klart utrymme att dra ner om den är lite rund nu.

Bete innehåller normalt sett allt en häst behöver (och uppenbarligen lite till...:d ), utom kanske mineralerna, så håller de hullet finns absolut ingen anledning att överutfodra dem!

Jag fodrar mina hästar 1 gång per dag. Det är en fölmärr med fölungen, dom får stödfoder (lusern, betfor, bakjäst o tokosel får dom 1 gång i veckan) resten äter märren gräs som finns i beteshagen som är på 1.5 ha o sen har jag en shettis som går i samma hage som märren o fölungen men egen hage där det inte är gröna gräs alls. Han får även stödfoder samma foder som märren men han får linfröolja i fodret.
Både delar på mineralslicksbaljan, som jag flyttar på dagligen mellan hagarna.

Om inte märren har fölungen vid sidan har hon nog säkert klarat sig bra på enbart bete. Hon är väldigt fin i hullet även efter fölningen, o jag fortsätter fodra henne med lusernhack så att hon håller sig i fint hull under tiden hon har en fölunge som diar henne.

Min märr får:
Morgon:
0.3kg betfor (vägs torr)
0.5kg havre
0.7kg Krafft groov
0.5kg Nöt bas

Kväll:
0.3kg betfot
0.5kg havre
0.5kg krafft groov
0.5kg nöt bas
plut deverse tillbehör...
som kalk E,B vitamin salt chevinal

Hon e grymt svåt att hålla i hull å sla föla i slutet av juli!!
Hon e ENORMT stor :eek: Men ändå lite för tunn! nu börjar hon dock de riktigt fin ut!! i hullet om man tar bort den stooooooora magen :D

Ja vad de gäller den lite runda borde jag nog dra ne en del.. men har nästan inte hjälta... han blir så sur...:crazy: :D :D :cool:

Det beror väl på vlket bete du har. Vi har ungefär 1 meter högt gräs nu, i en enorm hage. Min har inte fått kraftfoder på evigheter- han får i sig mer än nog på betet. Han rids ca 6 dagar i veckan, men är ändå ett vandrande fettberg för tillfället.

Vi har en märr med ett föl (1 månad gammal) och en ardenner, dom går endast på bete och dom är kanonfina, märren en aningens tjock till och med, så dom klarar sig alldeles utmärkt. Inget tillskott, bara salt.

Beror på häst och bete.

Just nu går mina på bete på dagen.

Arabvalacken får en näve kraftfoder som 'tröstgodis'. Han står sig VÄL på betet och börjar anta knubbsälsform.

Åringens kraftgiva är kapad till hälften då han börjar bli rund om magen. Får se om det blir lagom eller om jag får justera upp/ner.

Fbldonnan står kvar på full vinterkraftgiva, och får göra det sålänge hon behöver, sen justerar jag upp/ner utefter behov.

Är ju OTROLIGT stor skillnad på behov och så, och också år till år på betet. Jag har VÄLDIGT bra bete, födde utan problem högdigivande sto med föl vid sidan (eller utan problem, det gödde dem FÖR bra..)

Om de är i träning eller ej spelar ingen roll, de får kraftfoder utefter hur de håller/inte håller hullet. Valacken t ex vet jag sen tidigare år att han trots full träning inte behöver ett gram kraftfoder. Även unghästar brukar stå sig finemang utan kraftfoder, en enda, EXTREMT svårfödd har behövt tillskottsfodras, men hon fick fodras hårt (och visade sig sen vara sjuk..). Fbldonnan däremot kan vara en sådan som behöver kraftfoder hela betet, spec när hon ska tränas, men det får jag ju se.

Nordisen får lite att blanda sina pulvertillskott i, ponnyn får inget förutom mineraler och gräs, hon ska "bantas".

Min pålle får havre på sommaren, så hon ska få lite extra ork och energi.
Sommaren är enda gången jag kan ge havre, för annars är hon som en levande bomb :angel:
Rider och "hård"tränar, och tävlar lite smått.
Hon går på bete dygnet runt utom ca 3-5 timmar/dag.
OCH hon är jättefet :D
Men hon har iaf inte blivit ett dugg tjockare sen jag började med havren, så det gör nog inget om hon får.

Om hon får sommarvila kommer hon inte få kraftfoder. Möjligtvis litegrann.

Mina går på bete dygnet runt sen 25/5.

Valacken tränar som vanligt (trav) och får 2 kg havre,1 kg betamix och 1/2 liter betfor, mineraler och e-vit.

Stoet får nån näve betfor och havre annars står hon och gnäggar och gnäggar så sött när valacken får mat. Vaddå bortskämda hästar :angel:

min 21-åriga arab rids ca 4-5 dagar nu vid betet och jag ger honom endast 0,5 kg krafft grund de dagar han ska ridas.
Han klarar sig jättebra på bara det, och han är lite rund om magen : ]

Min går ute dygnet runt i gräshagen, men något bete är det inte, därför får hon allt foder utom ensilaget som vanligt.

Min häst får lite havre när han ridits med mineraler i. Rids regelbundet hela sommaren.

Min häst som kan vara lite småknepig att hålla i hull under vintern är så rund o fin så, på enbart gräs på sommarn =) Han får bara lite selen (och en näve hippo att blanda det i). Under vintern är han också lite het, men under sommarmånaderna blir han precis lagom i temperamentet.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat