Kraftfoder till sto med avskilt föl

Molekyl

Trådstartare
Flyttade lille Camino från Caprifol idag. Usch vad det gör ont i hjärtat att se dem stå o skrika, men inte få svar från varann...

Iallafall. Vad ska jag nu ge mitt sto för att inte få hennes juver att spricka? Hon hade iof inte så stort juver då lillen inte fick äta så mycket längre.
Har försökt att dra ner lite under de senaste dagarna men idag tog jag bort det mesta av kraftfodret. Hon få nu:

11 kg hö (mkt bra enl stalläg, men jag har ej fått nån analys än)
3 l havre
0,5 l torr betfor
0,5 l kli
0,2 l mineraler

Är detta nu för lite eller för mycket för henne.
Kan tillägga att hon är ganska tunn då Camino mjölkade ur henne rätt bra i slutet.

Jo... Hon är ett halvblod på ca 600kg

Tacksam för svar.

Mvh Malin

Sv: Kraftfoder till sto med avskilt föl

Jag ställde samma fråga till min seminveterinär när jag skillde mina åt. Hon sa så här: Man ska ta bort allt kraftfoder en dag innan man skiljer dem åt och sen skulle jag inte börja ge henne kraftfoder fråns juverna känndes "små" ( när hon sinat ur helt). Men i ditt fall är det ju lite annat i och med att ditt sto har tappat en hel del i vikt så skulle jag nog gjort så här: Fri tillgång på ensilage och dragit ner så hon hade fått 1 l havre i ca 1 vecka i alla fall. Det bör hon ju inte tappa speciellt mycket på. Klin kan du halvera eftersom den innehåller rätt så mycket protein. Betfor och mineraler kan du ge som vanligt av. Detta är vad JAG tycker att du kan ge henne.

Om dom skiljs helt hade jag tagit bort allt kraftfodret fastän hon är tunn tills man sett att mjölken börjat sina för det är väldigt plågsamt om dom får juver inflamation men tar man bort kraft fodret helt så brukar det sina på två dar.
Vill man inte ta bort kraftfodret så kan man om juvret börjar bli för spänt, själv mjölka dom lite men bara så att man tar bort den värsta spänningen, mjölkar du för mycket slutar dom inte producera ny mjölk.
Om dom fortfarande går ihop på dagarna så hade låtit henne fortsätta på den gamla foderstaten utan att ändra något förrän man sett att hon börjat ta sig.

Mvh
Camilla

Jag brukar ta bort kraftfodret nån dag (det brukar räcka) o se till att hon rör på sig! Om dom är lite stressade över separationen är det bara bra att par dagar.
Sen är det vilktigt att man mjölkar ut det värsta om dom är mkt fyllda o spända, oftast på morgonen. Inte för mkt så mjölkproduktionen inte avtar men tillräckligt för att minska spänningen i juvret, så det inte blir mjölkstockning!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 780
Senast: axel
·
W
Foder & Strö Hej, skulle verkligen behöva lite råd nu. Jag har en smäcker, och tyvärr, för smal D-ponny! :( Jag har haft min ponny i 13 månader...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Weathergirl
·
Foder & Strö Eller denna fråga kanske är individuell precis som med oss människor? Jag har ett 12-årigt sto som varit sjuk en längre tid...
Svar
5
· Visningar
786
Senast: jenred
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama