Kraftfoder till ponny?

S

super mario

Vet att det är jättesvårt att svara på men jag har inte haft ponny på åratal och vi kommer förmodligen att skaffa en till barnen eller som sällskap till min stora häst så småningom. Så frågan är hur mycket grovfoder man ger en ponny ungefär?
Rent hypotetiskt så är grovfodret av normalkvalite, fri tillgång från ca 7.00-16.00 ute och sedan ett kvällsmål inne. Jag hade tänkt mig ett russ ca 10-13 år gammalt som väl inte kommer att arbetas så fruktansvärt mycket men som ev kommer att ridas något.
Kommer att förutom grovfoder och kraftfoder att ge betfor, mineraler och kli.
Någon som vågar försöka sig på en gissning av mängden kraftfoder?
Bara hypotetiskt så att man får ett hum om mängden. Jag vill inte ge färdig krafft!

Sv: Kraftfoder till ponny?

Hej. Du kommer säkert att få många svar som går ut på att man inte kan svara på det eftersom all foderstatsuträkning utgår från vilka värde man har i grovfodret (hö/hösilage).

Så är det ju egentligen också om man vill vara riktigt noga och vara säker på att hästen får i sig det den behöver men också slippa ge en massa olika dyra tillskott i onödan.

Men nu har du ju varken häst eller grovfoder ännu så det är ju lite svårt.

Du skriver att du kommer att ge bl a kraftfoder och och vill veta hur mycket ungefär som kan vara lämpligt - då undrar jag: Varför vet du det redan nu? Kraftfoder är bara ett komplement till grovfodret och har du ett bra hö så är det inte alls säkert du behöver något kraftfoder. Ponnyn kommer ju inte att arbeta speciellt hårt vad jag förstår och det är inte alls osannolikt att det räcker med ett bra hö, mineraler och kanske lite extra protein i form av lucern.

Min egen storhäst t ex som rids ganska ordentligt 5-6 gånger i veckan lever på hö, halm, morötter, mineraler och lucern. Lucern får han eftersom han tappade lite hull över ryggen trots mycket hö = typiskt för proteinbrist. Han har bra med "go" i sig ändå och skulle inte fungera om han dessutom fick extra energi i form av kraftfoder.

Tänk på att det finns energi i både höet och betforn som du vill ge bl a. Ger du lucern så finns det energi i det också och även i halm.

Jag skulle provat utan kraftfoder. Tänk på att dina barn ska klara av ponnyn så den får inte bli för het. Om det sedan behövs så kan du ge lite kraftfoder men följ då inga tabeller som står på säcken utan prova dig fram med en liten mängd i taget så det blir lagom. :)

Saken är att jag bara spånar för att det är kul och för att jag ser fram emot att skaffa hästar igen, självklart behöver man inte alltid ge kraftfoder men det var bara en fråga.....
Jag vet att om jag ska ge kraftfoder så vill jag inte ge färdigfoder, det var det jag menade så därför vet jag vilket jag ska ge om det behövs.
Jag har ingen erfarenhet av lucern, har bara hört det. Hur och varför utfodrar man med det? Om man har sämre kvalite på hö kan det räcka att ge lucern och inte kraftfoder då? Om man har sämre hö så är det väl inte bara protein som fattas?

Hästen behöver minst ett kg ts/100 kg häst för att mage och tarm ska fungera normalt. Alltså hade jag nog i första hand räknat på detta, d v s hur stor ponny som ska inköpas och hur mycket ts det ska i en ponny av aktuell storlek.

Pratar vi torrhö har det en ts på 84 %, när det gäller silage är det ju mer varierande och svårare att räkna rakt av på.

Glömde fråga vad du ger för sorts mineraler och hur mycket?
Om man har bra kvalite på hö så behöver man väl inte ge så mycket mineraler och tvärt om, hur vet man hur mycket man ska ge?

Hej igen. :)

Nu vill jag först och främst säga att jag är definitivt ingen expert men lite har man ju snappat upp.

Om du vill ge kraftfoder som inte är färdigt så finns det ju vanlig havre eller korn. Tänk bara på att krossad havre inte håller så länge som hel havre. Kommer inte ihåg exakt hur det var med det nu men det kan säkert någon annan bättre :)

Du har absolut rätt i att "sämre hö" kan innebära olika saker. Men det kan man inte veta förrän man har en analys. Höet kan ju t ex vara proteinfattigt men ändå ha bra energivärde men det kan också vara tvärt om. Om det är tvärt om dvs bra med protein men dåligt med energi då kanske du behöver tillsätta energi i form av t ex kraftfoder. Sen kan ju den hygieniska kvalitèn vara dålig men då ska man ju inte fodra med det.

I mitt fall så gissar jag (har ingen analys) att det är proteinfattigt men med gott om energi eftersom min häst har ganska mycket "go" i sig men tappade lite hull uppe på rygg och rumpa trots mycket hö. Därför ger jag lucern som är ett väldigt proteinrikt foder.

Lucern finns både som pellets och som hackat strå. Näringsmässigt spelar det ingen större roll vad du väljer men det stimulerar ju hästens tuggbehov mer med hacket. Pellets är dock billigare.

Lucern, oavsett om det är pellets eller hack, är ett grovfoder precis som hö eller hösilage. Köper du pellets så bör du absolut blanda ut det i vatten eftersom det sväller jättemycket precis som betfor.

Glömde fråga vad du ger för sorts mineraler och hur mycket?
Om man har bra kvalite på hö så behöver man väl inte ge så mycket mineraler och tvärt om, hur vet man hur mycket man ska ge?

Ja du, åter igen så vet man inte ett dugg om man inte har analys på grovfodret :) Och det har ju inte jag så där går jag efter rekommendationerna på hinken.

Det finns ju många olika sorter men själv köper jag Vital i pelletsform. Finns ju mineralgrus också men det tycker jag är så dumt för det klumpar ofta ihop sig i krubban så fort det blir lite fuktigt och sen fastnar det där och hästen får det inte i sig.

De som har analys på sitt grovfoder väljer antagligen mineraler som passar just deras hö men det kan ju som sagt inte jag veta.

Tack så mycket för svaren! Vet inte så mycket om foder, har alltid gått lite på känsla och mina hästar har alltid mått bra!
Jag har aldrig behövt ge extra tillskott och lucern mm men detta med lucern verkar jättevettigt!!! Istället för kraft om hästen har energi så det räcker.

Hur mycket lucern ska man ge? Förstår ju att det beror på höanalysen men man kan ju inte ge 100kg om höt är dåligt och 0.5kg om höt är bra? Alltså vilka proportioner handlar det om, står det på påsen hur mycket man ska ge?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 865
Senast: Fille
·
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 610
Hästvård Min ponny (ett russ) är rysligt mager nu tycker jag. han har varit mager en tid men nu är det illa. apiten är det inge fel på men nu...
2
Svar
21
· Visningar
3 980
Senast: Hepzheba
·
Foder & Strö Jag ska byta från 0.4 kg krafft rider och ca 0.15 kg betfor till bara mineraler 0.1kg, nån dl betfor att blanda ut det med och 1kg...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: Gneggrocky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka