Kraftfoder till en ettårig shettis

C

Caramelle_Leila

Jag har nu köpt ett ettårigt shettisföl och undrar till vintern hur mycket kraftfoder är smartast och ge henne. Hon kommer få nästa fri tillgång till hö och det här är ett väldigt bra hö.

Vet att det krävs analys och så för att veta, men om vi säger på ett ungefär hur mycket hon ska ha?

Ni som har shettisar, eller andra små ponnysar unga vad brukar ni ge era hästar?

Tacksam för alla svar! :laugh:

Sv: Kraftfoder till en ettårig shettis

Om det är ett bra hö så tror inte jag att du behöver ge kraftfoder. jag ger inte kraftfoder till mina ponnyer. De är visserligen äldre, sju och 23 år. Men den yngre rider jag varje dag.
De får grovfoder, lusern beroende på proteinhalt i grovfodret och lite betfor.
Den yngre äe en stor C-ponny den äldre en Bponny. Men det spelar nog inte ngn roll. De är båda ganska lättfödda.

Min ettåriga shettistös får 5kg hö/dag, 750g lucern och 100g betfor, äpplen samt morötter.
Detta fördelat på fem måltider om dagen.

Mitt hö för i år har tyvärr inte världens bästa värden, jag hoppas på bättre värden in hösilaget till vintern, då justerar jag foderstaten utefter analysen. Tills dess äter hon som ovan och jag justerar hit eller dit beroende på om hon blir för fet/magrar av.

Vad du bör ge är helt omöjligt att säga eftersom vi inte har några grovfoder värden. Men det du bör tänka på är att det är en växande unghäst, som har ett högt proteinbehov. Lusern är ett bra alternativ. Du kan spara mkt pengar på o göra en analys, då vet du OM du behöver tillsätta kraftfoder.

Jag har nu köpt ett ettårigt shettisföl och undrar till vintern hur mycket kraftfoder är smartast och ge henne. Hon kommer få nästa fri tillgång till hö och det här är ett väldigt bra hö.

Vet att det krävs analys och så för att veta, men om vi säger på ett ungefär hur mycket hon ska ha?

Ni som har shettisar, eller andra små ponnysar unga vad brukar ni ge era hästar?

Tacksam för alla svar! :laugh:
HUR väldigt bra är höet?
Jag blev en gång erbjuden hö från en bonde som garanterade att det var ett kanonbra hö och han analyserade det glatt för att bevisa för mig hur bra det var - det innehöll 10 g smältbart protein/kg, dvs inte mycket mer än halm...

Det är OMÖJLIGT att säja vad du ska fodra med om du inte har analys på höet.

En ettårig shettis (som blir runt 1 m, dvs vuxenvikt bortåt 250 kg) har ett normalt underhållsbehov på runt 35 MJ och 227 g protein.

Hade du använt höet jag nämnde ovan så hade 4½ kg hö täckt energibehovet, men bara tillfört 45 g protein, av de 227 som behovet ligger på. Ett sådant hö är olämpligt för unghästar och de flesta vuxna också....
Har du ett hö som innehåller 8 MJ och 65 g smb rp så ger 4½ kg hö täckning av energibehovet och proteinbehovet är med råge uppfyllt. och inget kraftfodertillskott behövs

För ett hö mitt emellan någonstans är det enklast att ha en analys för att veta hur mkt och av vilket kraftfoder man ska ge.

Mina shettisungar brukar klara sig bra på hösilage med högt proteininnehåll, i fri tillgång

Okej, men då ska jag försöka se om jag kan se efter en analys om de har det eller fixa en, det blir nog bäst så om jag vill veta hur mycket hon ska han.

Alla andra i stallet säger också att det är väldigt bra hö. SKa analysera och det kanske bara räcker med att hon får hö då. Även lite mineraler också. Tack ni alla för hjälpen! :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka