Kraftfoder till betesgående avelssto?

Cheval

Trådstartare
Behöver man egentligen ge krafftfoder till sitt avelssto om betet är bra och hon håller hullet fint? Tidigare år har jag gett henne hälften så mycket som när hon står på stall men har nu börjat fundera på om det är onödigt. Hon har föl vid sidan och är dräktig men har mycket lätt för att hålla hullet. Hur gör ni?
 
Sv: Kraftfoder till betesgående avelssto?

Självklart kan hon klara sig med enbart bete om hon är lättfödd och lägger på sig lätt. Runt mitten av augusti finns inte mycket näring kvar i gräset, då kanske det kan vara bra att stödfodra mor & barn med hö/hösilage.

Mvh Linda
 
Sv: Kraftfoder till betesgående avelssto?

Tror också på det. Jag brukar inte ha dem ute dygnet runt mer tom augusti så då blir det ju automatiskt en annan foderstat.
Jag brukar lägga ut grovfoder mot slutet för då märker man om de behöver eller inte.
 
Sv: Kraftfoder till betesgående avelssto?

Jag ger kraftfoder till mitt sto, det är ju en av de viktigaste perioderna i uppväxten så jag vill att han skall få tillräkligt och att hon skall hålla hullet.
 
Sv: Kraftfoder till betesgående avelssto?

Man ska ju inte vänta tills du ser att hon inte håller hullet heller. Men blir det torka i juli så är ju inte betet så kraftigt. Är betet gödslat så är det starkt nu. Men det är ju bra mycket gräs som stoet måste äta för att få i sig så pass som hon behöver så länge fölet diar. Dom första 3 månaderna så diar ju fölet väldigt mycket.
 
Sv: Kraftfoder till betesgående avelssto?

Jo det är sant men hon är väldigt lätt att hålla i hull och förra året växte fölet alldeles för fort så senorna hängde inte med. Slutade med bockhovsoperation. Därför är jag rädd att det ska hända igen.
 
Sv: Kraftfoder till betesgående avelssto?

Jag hade väl tänkt att nu första månaden på bete skulle hon klara sig utan förutom mineraler förstås och sedan tänkte jag börja ge under juli. Hon går på ett naturbete så det är inte superkraftigt men hon håller hullet fint och är långt ifrån smal...
 
Sv: Kraftfoder till betesgående avelssto?

Tror att vi två hade samma problem förra året. Mitt föl har blivit helt bra. Hur har det gått med din?

Mitt sto var också i överhull under dräktigheten och tills fölis blev tio månader (avvand då).

Då jag har haft ett mycket bra hö och tydligen ett mycket bra bete så har stoet ej fått något kraftfoder bara lite mineraler och selen. Hon gick på bete brevid den ängen vi tog hö på så senare på sommaren så gav jag bara mineraler så att det blev en bra kvot (analys på höt). Tänkte att mineralerna borde vara hyfsat likvärdiga på ängar som ligger precis brevid varandra.

Så visst finns det ston som klarar sig på bara hö och bete. Men man måste ha koll så att de inte börjar gå ner för mycket. Det är alltid svårare att vända trenden då.

Ta ett måttband och mät henne på diverse strategiska punkter med jämna mellanrum så upptäcker du eventuell nedgång snabbt.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 415
Senast: caballus
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 493
Senast: nexxa
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 013
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
988
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp