Kraftfoder, mineraler mm till Islandshäst?

Nea86

Trådstartare
Nu på fredag kommer äntligen min nya lilla pålla! :love:
Har lite funderingar kring foder... har ju inte haft isis förut nämligen.
Hon går nu på endast hö och får en näve kraftfoder efter ridning, men det är allt. Detta har hon klarat sig bra på. Tänkte väl köra på samma nu när hon kommer till mig förutom att hon kommer få hösilage istället.
Nu undrar jag om det finns något annat ni tycker man bör "tillföra" en islandshäst? Mineraler etc? Finns det något man bör undvika att ge just till islandshästar?
Tacksam för tips!

Sv: Kraftfoder, mineraler mm till Islandshäst?

Grattis!:)
Om du har du analys på grovfodret kan du göra en foderstatsberäkning, finns på nätet att göra, då får du svar direkt hur din foderstat bör se ut. Jätte enkelt.:) Lycka till med din häst!:D

Det finns tyvärr inga regler att en islandshäst ska ha si och så mycket av det och det. Det beror dels på hur stor hästen är, hur mycket den jobbar, hur gammal den är osv, men även där kan det skilja mycket på två individer. Så man får pröva sig fram till vad som funkar för hästen. Men börja med att gå efter vad hästen fått innan, och om du inte vet det, så gå efter tabeller.

Så ta en analys på fodret och ta hjälp av någon om du känner dig osäker. Det finns bra böcker i ämnet (tex. Hästens näringsbehov och utfodring, av Christina Planck) om du vill läsa på själv.

Jag fick bra hjälp här på buke när jag funderade över några värden och kvoter och så i början. Det är alltid bra att fråga flera olika, eftersom en del foderrådgivare verkar ha fått sin yrkestitel i flingpaketet. :cool::o

En sak som jag har hört nämnas om islänningar och andra lättfödda kallblodsraser är att de ofta behöver mer protein. Jag vet inte hur sant det är, men min verkar funkar bäst på lite högre kvot.

Lycka till och stort grattis till nya hästen!

Jag ger min 1½L havre, ½dl mineraler och c:a 2dl kraftpellets.. Min häst är smal i typen och går lätt ner i vikt. Det finns inget speciellt foder man bör ge hästen.. gör en analys av grovfodret och räkna ut ett foderstat. (:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 575
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka