Kraftfoder med lågt stärkelseinnehåll?

P

Pälskling

Vad jag har förstått har både havre och korn (d.v.s. spannmål) ett högt stärkelseinnehåll som för vissa hästar kan resultera i svullna ben.

Efter att ha tittat runt ute på marknaden verkar müsli vara bättre för dessa hästar. Orsaken ska vara att spannmålen är ångkokt och därför underlättar nedbrytningen av just stärkelsen.

Är det någon som vet om det stämmer och fungerar? Vilka andra kraftfoder kan vara lämpliga för denna typ av häst? En ytterligare fördel med müslin är att den är dammfri, då hästen även har känsliga luftvägar.
 
Krafft Protein ska vara lågt i stärkelse pga det de gör KP av är det som blir över när man gjort potatismjöl (som är nästan bara stärkelse). Dvs det är nästan rent protein.

Tror inte att stärkelseinnehållet brukar stå på säcken :mad:
 
Aspbarkspellets...
Set innehåller aspbark,lusern,betfor, vitaminer och mineralaer är tillsatta.
Det är ett fullfoder...
Info hittar du på http://www.lmfoder.com
Har ingen erfarenhet av det själv men jag vet folk som ger det och dom är mycket nöjda och deras hästar serut att må bra.
 
Har provat olika sorters foder med mindre stärkelse i eller med lättare nedbrytning.

Både ångkokt müsli och pelleterat och stråfoder. Det som fungerade minst bra på just den hästen var ångkokt.

Det finns en mängd foder med mindre stärkelse i.
Bl.a. Krafft protein 70g, Pluss 80g, Breed 50g. Hippo alfa 155g, Hippo Greenpower lucern 14g, bryggerijäst 5 eller 14g beroende på blandningen. Det finns fler men inte som jag har så stor koll eller erfarenhet av.

MVH/
 
Jag har precis samma problem. Min blir jätte svullen om benen när jag gett havre eller korn. Har också kommit underfund med att det måste vara stärkelsen.
Det bästa du kan göra är att ha ett bra hö/hösilage så du inte behöver ge så mkt kraft överhuvudtaget. Själv ger jag hö, kli, morötter och en skvätt bryggerijäst, har funkat mkt bra, inga svullna ben längre. Gav lusern förut och det funkade oxå bra. Jag har dock inte provat något "färdigfoder" typ musli eller likn. eftersom jag vill se och veta exakt vad jag stoppar i min häst. Men jag inbillar mig att det oxå skulle funka.
 
Tack för alla svar! Jag får helt enkelt prova mig fram, det lutar åt Hippos müsli p.g.a. att den ska vara dammfri och har en bra sammansättning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 061
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp