Kraftfoder eller ej?

Tagliabue

Trådstartare
Jahapp .. jag funderar lite grann på Wångens stora projekt, där de bla testas om hästarna går minst lika bra med eller utan kraftfoder. Jag är redigt sugen på att testa min häst utan kraftfoder, bara vräka på honom allt grovfoder han kan äta.

Han är en starthäst av den lite hetare typen och går just nu på Hippo grow alfa + bas cool, får snart fri tillgång på hö ute och han får MKT hö inne. Han har tidigare haft problem att lägga på sig hull, men har nu börjat sätta vinterpäls men är övrigt blank och fin i pälsen.

Haft lite problem med magen och blir som konstig i pälsen på vintern, dvs han sätter mkt päls. Funderar på att helt gå över till enbart grovfoder eller ge kraftfoder från St Hippolyt (ej bestämt vilket foder, fick smakprov och detta är han helt galen i), men frågan är .. kan man/vågar man starta en kuse utan kraftfoder? Beror ju givetvis på vad höet har för värden osv med, men jag spekulerar lite i det hela ..

Sv: Kraftfoder eller ej?

jag skulle aldrig vela låta mina hästar vara utan kraftfoder, varken de som tävlar eller de som bara tränas. Tycker det känns oförlitligt att bara fodra med hö, trots att det säkert går.

Anna som är med i projektet vet jag haft egna starthästar som enbart fått grovfoder och betfor (som pga den höga fiberhalten också är grovfoder), någon har tom vunnit på V75! Troligtvis gav hon mineralfoder också men jag minns inte vad hon sa om det!

Hans Adielsson gav sina bara ca 1-1,5 kg koncentrat och bra grovfoder, men det har jag bara hört i andra hand!

Det gäller bara att ha tillräckligt bra grovfoder och en häst som äter tillräckligt i förhållande till vad den tränar så ska det nog fungera!

Men jag tror att om hästen är van att få en massa kraftfoder sen flera år kan det vara svårt att få dem att konsumera tillräckligt med grovfoder. Har du däremot en häst som redan från början är van med mest bara grovfoder tror jag det är lättare att få det att fungera.
De hästar Anna hade var deras egna uppfödningar och då vana från början!

Varför inte... ett bra grovfoder som man inte behöver tillsätta mera till måste vara det bästa. Gäller bara hitta det grovfodret...
Vi ger många av våra endast hö och lucern.. och mineraler då såklart. vi har väll inga bra resultat kanske, men välmående hästar har vi!

Jahapp .. jag funderar lite grann på Wångens stora projekt, där de bla testas om hästarna går minst lika bra med eller utan kraftfoder. Jag är redigt sugen på att testa min häst utan kraftfoder, bara vräka på honom allt grovfoder han kan äta.

Han är en starthäst av den lite hetare typen och går just nu på Hippo grow alfa + bas cool, får snart fri tillgång på hö ute och han får MKT hö inne. Han har tidigare haft problem att lägga på sig hull, men har nu börjat sätta vinterpäls men är övrigt blank och fin i pälsen.

Haft lite problem med magen och blir som konstig i pälsen på vintern, dvs han sätter mkt päls. Funderar på att helt gå över till enbart grovfoder eller ge kraftfoder från St Hippolyt (ej bestämt vilket foder, fick smakprov och detta är han helt galen i), men frågan är .. kan man/vågar man starta en kuse utan kraftfoder? Beror ju givetvis på vad höet har för värden osv med, men jag spekulerar lite i det hela ..
Jag tycker det låter jätteintressant men själva är vi inte där än, även om vi dragit ner rejält på kraftfodergivan.
Du kan absolut prova på din heta häst, men något du bör lägga energi och pengar på är att jobba på hans päls. Pälsen säger mycket om hur din häst mår inuti. (mage tarm) En häst som mår bra där sätter sällan den där pälsen. Förra vintern hade alla våra tävlingshästar knappt någon vinterpäls...i den kylan. Vi var väldigt förbryllade själva över det. Vi kan inte säga riktigt vad det berodde på...men vi spekulerar i minskat kraftfoder och superbra hö, flytande vitaminer och rätt mycket mineraler. Alla hästar hade glansiga runda fasta bajsbollar. Så hade vi tänt i stallet från 7-23.
En häst vi fick ordning på som varit sjuk och blev ännu sjukare av medicinen han åt (slog ut hela magpaketet på honom) provade vi kvantmedicin på. Det funkade så bra på honom och det hjälpte honom att tillfriskna.
Jobba med mage och tarm.
gulan

jag skulle aldrig vela låta mina hästar vara utan kraftfoder, varken de som tävlar eller de som bara tränas. Tycker det känns oförlitligt att bara fodra med hö, trots att det säkert går.

(nyfiken fråga, ingen kritik)

men om grovfodret är så pass bra att man inte behöver tillsätta något varför då ge kraft?

vad kan kraften tillföra (om man nu tänker startande travhästar) om grovfodret är så pass bra att det inte behövs något extra?

Men då ska man hitta ett tillräckligt bra grovfoder som hästen klarar sig på. På Wången har jag läst att dom har 11 MJ, 110 g smb rp per kg ts.

Men då ska man hitta ett tillräckligt bra grovfoder som hästen klarar sig på. På Wången har jag läst att dom har 11 MJ, 110 g smb rp per kg ts.

Och det är fasen så mycket bättre än havre per kg till och med! Så ja, har man sånt foder så varför inte. Men hur många kan hitta sådant foder och sedan VET att hästen får i sig tillräckligt? På en travare ligger iafl jag lite hellre i överkant med energi och protein än att riskera ligga under när de startar för att inte riskera att de ska falla ur.

Vet du vad hon har för värden på höet, och hur mkt hon ger en vuxen häst i full träning?

Vi har ju ofrivilligt hamnat i den här situationen med en häst som får muskelvärk av kraftfoder. Nu är hon bara i lätt träning, men när hon börjar jobba mer så kommer inte vårt hö räcka till. (Hon mår prima nu, riktigt fin i hull och glansig i pälsen, får hö, lucern, selen och mineraler. )

Vi har fått rådet att introducera krafft rehab om hon behöver, men inte förens hon kan gå intervaller och tömma ur de glykogenlagringar som blir.
Dit har vi inte kommit än, men skulle man hitta ett optimalt hö så skulle det lösa mkt.

Hur som helst är jag väldigt nyfiken på detta och överväger på att testa .. då min häst som många andra har stått och ätit äckligt mkt kraftfoder i sitt liv och jag tror att min är en häst som inte tål detta så bra. Han har tidigare visat satt han har lätt att få problem med magen, och som någon tidigare sa här i tråden så visar pälsen hur hästen mår invändigt, och jag ser att min häst inte mår bra ..

I somras blev han riktigt fin i pälsen, men hade bara riktigt fin sommarpäls i några veckor, sedan började han sätta ljusare och längre strån på sidorna om magen, började släppa päls och sedan kom vinterpälsen som över en kväll bara (kändes de som). Så här har han blivit varje vinter de 3 år jag har känt hästen.

Jag har bestämt mig för att dra ner ännu mer på kraftfodret och vänja in honom på det nya St Hippolyt, samt ge honom mer grovfoder inne + fri tillgång i hagen. Jag tänker ge honom en chans att försöka få ordning på sin mage, hoppas innerligt att detta fungerar då jag tror att en hel del av våra andra problem kommer från magen.

hösilage är nog det enda...att be en bonde ( eller om man själv tar in) ta o klippa det tidigt

Vet du vad hon har för värden på höet, och hur mkt hon ger en vuxen häst i full träning?

Vi har ju ofrivilligt hamnat i den här situationen med en häst som får muskelvärk av kraftfoder. Nu är hon bara i lätt träning, men när hon börjar jobba mer så kommer inte vårt hö räcka till. (Hon mår prima nu, riktigt fin i hull och glansig i pälsen, får hö, lucern, selen och mineraler. )

Vi har fått rådet att introducera krafft rehab om hon behöver, men inte förens hon kan gå intervaller och tömma ur de glykogenlagringar som blir.
Dit har vi inte kommit än, men skulle man hitta ett optimalt hö så skulle det lösa mkt.

Vet inte vad hon hade för värden men jag visade henne en analys och frågade om det hösilaget var tillräckligt bra och det tyckte hon. Värdena var per kg foder TS 76%, MJ 8,3 smb rp 47!

Sök här på forumet bland HelenaHandbergs inlägg, hon har skrivit i trådar tidigare om utfodring av korsförlamningshästar, solrosfrö har jag för mig att hon rekommenderar. Sen antar jag att du bör ha ett hö som är lågt i socker till din häst! Är det ett kallblod eller varmblod?

hösilage är nog det enda...att be en bonde ( eller om man själv tar in) ta o klippa det tidigt

Eller sent.... de bästa åren för mig, dvs när mitt hösilage hållt 10-11 i kvot med mkt bra värden (för avelsdjur och hårt tränande hästar) samt täckt alla mineraler med helt rätt kvot -då har det varit 3-e skördar! Inte behövt ge något annat öht. Ovanligt men mycket smidigt :D

Men du kanske menade ta det tidigt i växtfasen oavsett vilken skörd?

(nyfiken fråga, ingen kritik)

men om grovfodret är så pass bra att man inte behöver tillsätta något varför då ge kraft?

vad kan kraften tillföra (om man nu tänker startande travhästar) om grovfodret är så pass bra att det inte behövs något extra?

Svår fråga, kanske har och höra med vad man är upplärd, men som någon annan svarat, jag vill hellre ha mina med lite för mycket energi, jag litar inte på att de får det bara via hö. Sen är det nog svårt att hitta hö/ensilage med de värderna. Sedan har jag vuxna hästar, ska man köra utan kanske det ska vara från början?

Tack för svar!
Det är ett varmblod, och det stämmer att hon inte ska ha mycket socker, problemen ökade kraftigt när hon började äta betfor. (Visserligen brukar hästar med dessa symptom utveckla dem i tvåårsåldern men det känns ändå som ett samband.)

Vi fodrar idag med hö, 84% TS och med MJ 8.2 samt smrp 49.
och vi får i henne 10-12 kg, ca. Därtill äter hon några 3 msk olja för att tillgodogöra sig selenet, och får ca 2 kg lucern samt mineraler.

Tack för svar!
Det är ett varmblod, och det stämmer att hon inte ska ha mycket socker, problemen ökade kraftigt när hon började äta betfor. (Visserligen brukar hästar med dessa symptom utveckla dem i tvåårsåldern men det känns ändå som ett samband.)

Vi fodrar idag med hö, 84% TS och med MJ 8.2 samt smrp 49.
och vi får i henne 10-12 kg, ca. Därtill äter hon några 3 msk olja för att tillgodogöra sig selenet, och får ca 2 kg lucern samt mineraler.

Betfor är ju annars bra käk för en vanlig "korsis-häst" enligt samma duktiga fodertjeje som nämndes ovan i tråden. Jag rådfrågade henne en del då jag hade korsis-häst för en massa år sen.
Betfor är ju inte synonymt med socker, tvärtom faktiskt.

Betfor är ju en restprodukt av sockerbetan?
Visserligen är den fiberrik och bra för magen, men socker innehåller den så länge den inte sköljs i ljummet vatten, och då äter hon den inte.

Betfor är ju en restprodukt av sockerbetan?
Visserligen är den fiberrik och bra för magen, men socker innehåller den så länge den inte sköljs i ljummet vatten, och då äter hon den inte.

Men mängden socker är ändå mindre än den som finns i vanligt gräs, restprodukten i det här fallet vill jag minnas är skalet - minns inte var jag hittade siffrorna om gräs och betfor då det är säkert 5 år sen. Min livssituation just nu gör att jag tyvärr inte hinner rota fram det.

Det finns ju hästar som inte tål sockret i gräs och nyslaget hö också.

Jag resonerar som så, att undvika hög andel socker måste vara det bästa, dvs den totala mängden, minska det totala intaget och väga fördelar mot nackdelar.
Vi ska anlysera höet för socker, undvika melass, undvika gräshagar under den känsliga perioden och undvika betfor. Anser inte att den tillför tillräckligt mkt positivt som skulle uppväg risken för henne.
Däremot har hon fått gå på bete i sommar, även det en riskzon, men hon har klarat det bra, och där tycker jag fördelarna för en häst att få gå fritt på stora ytor i flock, uppväger mot hur det psykiskt skulle påverka henne att gå ensam i grushage,och stå på stall ensam nattetid. Vi talar trots allt om en tvååring.

I övrigt har jag alltid fodrat med betfor och bara sett fördelar med det.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 248
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 654
Senast: skuggi
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 201
Senast: Korven
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka