Kraftfoder bara en gång/dygn & hö mängd!

caradan

Trådstartare
Kraftfoder bara en gång/dygn & hö mängd!

Jag ger väldigt litre krafft foder och funderar på om det är bättre att bara ge det en gång/ dygn än att dela upp det? (handlar om ca 300g)

Han åt i sitt förra stall 8 kg ensilage per dygn hur mycket blir det i jämförelse med hö?? (han väger ca 420kg, enligt viktband)
Räcker 6,5 kg hö då??
 
Re: Kraftfoder bara en gång/dygn & hö mängd!

Ang kraftfodergivan: Vad har ni för foderrutiner i stallet? Vi fodrar kraftfoder tre gånger/dag (hö 4 gånger). Så jag har lagt upp min kraftfodergiva efter det. Om ni bara ger kraftfoder en gång eller två gånger skulle jag ge bara en giva. 300 g är ju inte mycket att dela upp.

Hur mycket hö (och kraftfoder) du ska/kan ge beror ju på analysen. Men 6,5 kg hö (blir 5,5 kg ts) låter inte lite till 420 kg häst. Kan du ge mer pga analysen är det ju bra.

//Alice
 
Re: Kraftfoder bara en gång/dygn & hö mängd!

Hur mycket ensilage är jämfört med hö beror ju på vilken TS det var på ensilaget. Vet du inte det kan du inte räkna på det eftersom det kan variera väldigt mycket.
 
Re: Kraftfoder bara en gång/dygn & hö mängd!

6,5kg är minsta giva för en häst på drygt 400kg.

Och jo det räcker med att fodra kraft en gång per dygn, så gör vi till småttingarna som inte äter så stora mängder.
 
Re: Kraftfoder bara en gång/dygn & hö mängd!

Går man efter riktlinjerna så blir väl minimigivan för en 400 kg:s häst ca 4,7 kg (för att vara petig) grovfoder/dag....Fast då är ju inte något som helst arbete inräknat. Frågan är vad hennes ensilage har för TS halt. Ang kraftfoder så är ju A och även O i hästens matsedel fortfarande grovfoder. Kraftfoder är ju bara ett kompliment...så då spelar det faktiskt ingen roll om man så ger en eller 4 ggr/dag förutsatt att det inte handlar om många kg per utfodringstillfälle...då får man ju dela upp lite.. Det är ju inte kraften som är det vesäntliga.
 
Re: Kraftfoder bara en gång/dygn & hö mängd!

Det finns inga rutiner för det är mitt egna stall och jag anpassar som det blir bra. (innan har jag haft fri tillgång på hö och krafftfoder 3gånger/dygn men då handlade det om några kg kraftfoder)

Men det känns löjligt att dela upp 300g!
 
Re: Kraftfoder bara en gång/dygn & hö mängd!

Min fjorda får 0.5 kg krafft och betfor och hon får bara 1 gång/dygn. På kvällen. Säger som dig, är så lite och delar man upp det blir det ju just ingenting. :crazy:
 
Re: Kraftfoder bara en gång/dygn & hö mängd!

Har du skaffat en ny häst? Kul! Lycka till!
 
Re: Kraftfoder bara en gång/dygn & hö mängd!

Ja jag har tagit ett litet vbl på foder. Ska honom tills den 1/6 ev längre (beroende på hur det går)
 
Re: Kraftfoder bara en gång/dygn & hö mängd!

Min pålla får ca 1,5 kg hel havre varje dag och den gican får hon när hon kommer in för kvällen. Men så är hon en sån häst som äter lite havre och sen äter lite hö och sen spar hälften av havren tills höet är slut.
Ger jag henne hälften på kvällen och hälften på morgonen blir resultatet att hon lämnar nästan allt på morgonen så det blir ändå hel ranson på kvällen så att säga!
Men så får ingen annan häst i stallet kraftfoder på morgonen heller. Är ju lite knepigare om alla andra skulle få, kan ju bli avundsjuka då. Kanske ge allt på kvällen och så lite morötter eller något på morgonen? Så gjorde jag förra året till nordisen då det var kraftfoder morgon+kväll (stod i annat stall då).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 584
Senast: Fazeem
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 029
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 567
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 142
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp