Kraft pellets

_FiA_

Trådstartare
Hur länge får kraft pellets ligga blött?
har problemet att vi måste blöta det dagen innan , för det är någon annan som fodrar och släpper ut.

Sv: Kraft pellets

Jag fodrar mina med kraffts Lusern o det blötlägger jag på kvällen o fodrar med på morgonen o det dom får på kvällen blötlägger jag på morgonen (ihop med betfor)

Hur länge det "kan" ligga i blöt svarar din häst på..

Många blandar tillsammans med betfor på kvällen/morgonen innan nästa fodring, och det funkar bra. När jag har försökt det har min häst helt enkelt vägrat äta. Jag blötlägger betfor i god tid, alt i kokande vatten, men pellets (lucern) blöter jag måttligt i kallt vatten, max en timme innan utfodring, annars blir det för upplöst och då strejkar herrn..

okej jag tänkte mest om det blir massa bakterier så det är farligt på något vis?

Kan du inte göra så att du ställer en skål med lite vatten tillsammans med krafften så att hästen får det samtidigt, den lukras ju upp snabbt och behöver inte skaffa sig massa bakterier. :)

nej kan inte göra så, hon har hosta så den måste hinna blötas upp helt.

Hosta av krafft?? Låter märkligt eftersom det är väldigt dammfritt. Jag har haft möjlighet att se i mikroskop hur krafft (och annat foder) sett ut när det legat i blöt ca 8-10 timmar. Skulle aldrig fodra med det! Det kröp och levde ordentligt i det. Urk.

Om det är pga dammet du måste blöta hade jag hellre valt att fodra med ett garanterat dammfritt müslifoder. Men krafften borde vara lika dammfritt om du blötte den i samband med fodring med vatten eller betfor. Dessutom anser jag att hästar som har bra tänder och kan tugga inte ska äta "gröt", finns igen anledning till det.

Tänk efter en gång till.. ;)

Om din häst har hosta så behöver hon slippa andas in damm.
OM du häller (tillräckligt mycket) vatten över kraftfodret precis innan hon äter det så lovar jag dig att det binder allt dammet, utan att du behöver ha fodret liggandes i blöt över natten. Det ska blötas för att vattnet binder dammet och det spelar absolut ingen roll ifall det blir helt uppblött till gröt eller inte.

Det finns alltid en risk för jäsning och andra spännande processer när man blötlägger foder - jag hade undvikit det om det vore möjligt.

Min pålle har med lite hosta, det fungerar kanon när jag häller på vatten tillsammans med krafften.
Tar du tillräckligt mkt så ska den inte behöva få hosta av det. :)

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka