Gullan86
Trådstartare
alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET NYA!!!"
nu gör jag en ny tråd om detta eftersom kraft lanserar det som nåt nytt.
Kraft musli färdigfoder anpassat efter hästens behov och ålder, arbete m.m.
jag har då en liten fråga.
när börjar föl att äta kraftfoder? och när kan man räkna med att de inte får i sig mesta delen av mjölken?
har ett föl på snart 5 månader, funderar på om han och hans mamma inte ska få kraft musli grön, tror det är lättare för fölet att äta det än pellets? vad tror ni? för nu får de kraft grund blå och mamman e ju trots allt digivande och fölet växer och så går mamman på lektioner 4 gånger/vecka 2 lektiner/tillfälle.
de borde väl behöva mer eller?
just nu får de kraft grund blå 1 liter var fjärde dag och det enda fölet får i sig är när han snor lite ur hinken typ nån dl.
hur hade ni gjort?
det är så att det finns tyvärr ingen analys på höet eftersom de har fri tillgång och balarna varierar mellan olika ängar,
det är väldigt torrt hösilage, men jag undrar om fölet verkligen får i sig så mkt av det ännu när han e så liten.
han skall flyttas när han är runt 8-9månader men innan det måste han ju ha lärt sig äta kraftfoder ordentligt.
på det nya stället finns det förhoppningsvis analys tills nästa vinter men i maj(då han är 8-9månader) så kommer det ju troligen vara bete han skall gå på.
vad ger ni era unghästar för kraftfoder under betet hur vet man vad de får i sig?
kan man ge kraft musli grön då? men man vet ju inte alls hur mkt man skall och bör ge?
det är en islandshäst kan ju tilläggas.
sen har jag en häst till
en tjokis tyvärr utan analys på höet.
islandshäst.
126mkh
han får 6kg hö/dag 3 gånger/dag och det är mkt grönt köpt från kobonde.
(skall analysera till nästa år)
sen får han 0,5kg lusern och mineraler(vitafor)
ingenting mer och är jättetjock dock är det inte alls mkt fett utan han är mest bukig "neråt" magen lixom hänger lite.
förut stod den ut mkt på sidorna med men efter att jag började med lusernet och gav 3 istället för 2 gånger/dag av höet så har han blivit bättre på det iaf.
vad tror ni nu om att byta ut lusernet + mineralerna mot KRAFT MUSLI BLÅ?
får han i sig alla mineraler och allt utan att dö av fettma? för va jag fått för mig kan man inte ge mkt av det utan att de blir just tjocka
någon som vet om kraft musli(det nya) innehåller korn och havre?
korn blir de ju tjocka av iaf.
vad tycker nu om kraft musli det nya nån som använder sig av det???
får han i sig alla mineraler
nu gör jag en ny tråd om detta eftersom kraft lanserar det som nåt nytt.
Kraft musli färdigfoder anpassat efter hästens behov och ålder, arbete m.m.
jag har då en liten fråga.
när börjar föl att äta kraftfoder? och när kan man räkna med att de inte får i sig mesta delen av mjölken?
har ett föl på snart 5 månader, funderar på om han och hans mamma inte ska få kraft musli grön, tror det är lättare för fölet att äta det än pellets? vad tror ni? för nu får de kraft grund blå och mamman e ju trots allt digivande och fölet växer och så går mamman på lektioner 4 gånger/vecka 2 lektiner/tillfälle.
de borde väl behöva mer eller?
just nu får de kraft grund blå 1 liter var fjärde dag och det enda fölet får i sig är när han snor lite ur hinken typ nån dl.
hur hade ni gjort?
det är så att det finns tyvärr ingen analys på höet eftersom de har fri tillgång och balarna varierar mellan olika ängar,
det är väldigt torrt hösilage, men jag undrar om fölet verkligen får i sig så mkt av det ännu när han e så liten.
han skall flyttas när han är runt 8-9månader men innan det måste han ju ha lärt sig äta kraftfoder ordentligt.
på det nya stället finns det förhoppningsvis analys tills nästa vinter men i maj(då han är 8-9månader) så kommer det ju troligen vara bete han skall gå på.
vad ger ni era unghästar för kraftfoder under betet hur vet man vad de får i sig?
kan man ge kraft musli grön då? men man vet ju inte alls hur mkt man skall och bör ge?
det är en islandshäst kan ju tilläggas.
sen har jag en häst till
en tjokis tyvärr utan analys på höet.
islandshäst.
126mkh
han får 6kg hö/dag 3 gånger/dag och det är mkt grönt köpt från kobonde.
(skall analysera till nästa år)
sen får han 0,5kg lusern och mineraler(vitafor)
ingenting mer och är jättetjock dock är det inte alls mkt fett utan han är mest bukig "neråt" magen lixom hänger lite.
förut stod den ut mkt på sidorna med men efter att jag började med lusernet och gav 3 istället för 2 gånger/dag av höet så har han blivit bättre på det iaf.
vad tror ni nu om att byta ut lusernet + mineralerna mot KRAFT MUSLI BLÅ?
får han i sig alla mineraler och allt utan att dö av fettma? för va jag fått för mig kan man inte ge mkt av det utan att de blir just tjocka
någon som vet om kraft musli(det nya) innehåller korn och havre?
korn blir de ju tjocka av iaf.
vad tycker nu om kraft musli det nya nån som använder sig av det???
får han i sig alla mineraler