Kraft grov?

RIA

Trådstartare
jag har ett sto på 3 år som är under inridning men ej sutten på än. så kan inte direkt säga att hon arbetar. tar det lugnt och fint. stressar inte fram något även om hon är lättlärd. hon går ute dygnet runt än så länge, vet inte när vi ska ta in dom. hon får några kilo hösilage om dagen eftersom betet börjar sina.

men nu är det så att jag har en kraft grov säck, oöppnad ståendes efter förra hästen som jag sålde för ett tag sedan. tycker det är synd att den bara ska stå och sedan bli för gammal för att kunna använda. kan jag ge henne ½-1 kraftmått om dagen utan att det skulle påverka henne? för det räknas väl mer som ett bra tillskott för grovfoder? min förra åt både grov och lusern + korn för han kunde verkligen inte behålla hullet på vintern. men denna tjej ser jättefin ut och har aldrig behövt något extra. stallägaren har analys på hösilaget och det är ett bra "normalt" värde. kommer inte ihåg siffrorna just nu...
så är det dumt att ge henne lite om dagen tills säcken är slut, eller är det lika bra att slänga fodret?
hade tänkt fodre henne med enbart hösilage, havre, betfor och mineraler sen.

(ingen jag känner använder grov till sina hästar så jag kan inte ge bort den heller :crazy: )
 
Sv: Kraft grov?

Om nu hästen verkligen inte behöver kraftfoder, så är det nog ganska onödigt att ge det. Men jag tror knappast att hon skulle dö av ett ½-1 kg extra. Hon uppskattar säkert att få lite godis och du vill ju ändå bli av med säcken så
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 475
Senast: mackan
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 345
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 940
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 779
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp