Kraft grov 125 -utbytbart?

Saigon

Trådstartare
Jag har tidigare i perioder analyserat grovfodret och fått uträknad foderstat (av stallchefen). Men det har aldrig fungerat rakt av utan man har alltid fått lägga till lite och trixa för att han ska hålla sig snygg i kroppen (kräver mkt protein för att hålla sig snygg).

Sedan stallchefen slutade har jag inte brytt mig om att ha en uträknad foderstat eftersom jag dels inte själv har kunskap och dels för att jag ändå alltid var tvungen att gissa lite på sidan om. Däremot har andra i stallet gjort analys på denna omgången hö så jag vet att det är väldigt bra värden på det. Han får dessutom fri tillgång på ett hö med sämre värden också.

För närvarande får han 3,5 kg kraft grov 125 (& 4dl betfor) och det håller han sig väldigt snygg på. Men det känns väldigt mkt i plånboken speciellt nu när de höjt priserna ytterligare. På mindre mängd håller han sig inte snygg trots mkt grovfoder (kan ej heller öka på utav det bättre höet pga att det inte finns mer att köpa in).
Han tränas dessutom hårt (är inte en överskattning utan han ligger i hårdträning inför tävlingssäsongen på MSV+ -nivå)

Om man vill byta ut kraften, vad skulle man kunna byta ut dessa 3.5 kg mot och få samma värden men som ändå blir billigare (om det går)? Jag behöver inte ha ett färdigfoder.

Jag vet att tex Hippos färdigfoder är lite billigare men närmaste foderbutik ligger så långt härifrån att det kommer ätas upp i körkostnad. Min butik har kraftssortiment samt de övriga vanliga fodren.

Någon som har lite kunskap att dela med sig av?

Sv: Kraft grov 125 -utbytbart?

Havre + kvarnbyfoders lucernpellets + mineraler kanske kan vara ett alternativ om man mixar dem i lagom proportioner! På det kanske du kan komma ner i ca halva priset jämfört med Groov 125.

Till att börja med ett tips om du i framtiden vill räkna foderstater. Om du har en foderstat som du vet att hästen håller sig fin på, kolla vad det ger för värden på energi, protein etc. Och så när nästa foderstat ska räknas så utgår du från det, inte vad tabellerna säger. Din häst är med största sannolikhet inte en "tabellhäst".

Sen och ge tips på vad du kan ersätta det med, vad är det du främst är ute efter? Protein? Eller att få exakt samma värden som du har nu? Det absolut billigaste är att ta soja och t ex havre (om du vill få fram de värden du har nu). Eller linfröpellets eller rapskaka plus t ex havre eller betfor.

Eller som Natasja skriver Kvarnbyfoders lucernpellets (eller annat märke men inte Kraffts för den innehåller rätt lite protein), plus ev havre.

Alltså i princip valfritt proteinfoder och ev. komplettera det med nåot som dessutom höjer energin något. Eller bara proteinfodret om du vill åt proteinet.

Edels foder är billiga om du har någon återförsäljare nära?

Jag har tyvärr dålig koll på foderpriserna. Har man det är det naturligtvis lättare.

Senast ändrad:

Svarar båda: Tack :bow:

Har förut haft havre + krafts lucernpellets som rent teoretiskt skulle ge ungefär samma totalvärde men det håller han sig inte alls lika snygg på. Och det hjälper inte heller att höja lucernpelletsen. Vet inte varför men iaf krafts lucernpellets verkar inte "fungera" på honom.

Kvarnbyfoder har jag tyvärr ingen återförsäljare till i närheten så jag kan inte prova om de skulle ge bättre resultat än krafts.

När det gäller havre och soja så har jag också haft det under en period men på maxgivan av soja (0,5 kg) + ett antal kilo havre (kommer tyvärr inte ihåg exakt men typ 3-4 kg) så kunde han inte muskla på sig så som han gör med groven.

Linfröpellets har jag inte provat, men det skulle jag kunna göra för det vet jag finns i butiken (iaf kaka). Raps tror jag inte vi har. Inte heller Edels sortiment tyvärr.

Bubbla: Jo, det är främst att få "exakt" samma värden som nu som jag är ute efter fast i billigare form. Men jag vet inte om det kanske bara är att gilla läget eftersom han blir så fin på groven. Det är attans att det ska vara så dyrt. Stoet mitt håller sig superfin på skrammel i jämförelse med valacken.

3,5 kg Groov 125 ger 35 MJ och 437,5 g smb.rp.

Så vill du ha exakt samma värden så är det ju det du ska ersätta.

Energin är lätt. Proteinet är svårare att komma upp i. 1 kg soja innehåller ca 350 g smb rp. 1 kg krafft protein 330 (tror jag). Sojan har du ju en maxgiva på (som du redan visste), maxgiva på KP har jag inte sett någon. Har själv gett 0,6 kg i alla fall till 500 kgs häst utan problem. Linfrökaka innehåller ca 275 g smb rp per kg. Sen finns det som sagt olika lucernsorter med varierande proteininnehåll, kraffts innehåller bara 105 g. Men jag vet inte priserna så jag vet inte vad som blir billigast.

Kanske är det lättast att fortsätta som du gör, eftersom du verkar ha en ganska begränsad tillgång till foder. Du kan ju byta ut ett kg av grooven mot ett knappt halvt kg soja ev. men det gör ju ingen jättesumma i vinst.

Tack för hjälp! :bow:

Jag har fått lite att fundera på i alla fall!

Du... Kvarnbyfider har iaf sitt huvudkontor i Staffanstorp där ner i Skåne så det är väl inte så hiskeligt långt att åka? 1.5mil?

Återförsäljare (lista):
http://www.kvarnbyfoder.se/Default.aspx?tabid=83

Deras lusernpellets innehåller hela 45gram mer protein per kg än Kraffts lusern (och alltså 25gram mer än i Groov 125). Rent teoretiskt borde det fungera åtminstone lika bra!
Dessutom tror jag att deras pellets kostar mindre per kg än Kraffts.

Sen kan det ju va så också att din häst tillgodogör sig proteinet från Groov 125 bättre, av nån anledning, och ingenting annat fungerar så bra... och då är det väl inte så mycket att göra åt...

Skulle kunna vara så också att just Kvarnbyfoders lusern fungerar men inte Kraffts. Tycker att du skulle kunna PRÖVA en säck från dom så får du se!

Tja, 1,5 mil hade varit okej, men det är 8,5 mil så det blir lite mkt i körkostnad. Skåne är kanske lite större än vad man kan tro :D Tack ändå! :bow:

Men faktum är att jag såg att det finns en återförsäljare på lite närmre håll som jag har vägarna förbi emellan åt. Så jag skulle faktiskt kunna prova och se hur det funkar.

Tja, 1,5 mil hade varit okej, men det är 8,5 mil så det blir lite mkt i körkostnad. Skåne är kanske lite större än vad man kan tro :D Tack ändå! :bow:

Men faktum är att jag såg att det finns en återförsäljare på lite närmre håll som jag har vägarna förbi emellan åt. Så jag skulle faktiskt kunna prova och se hur det funkar.

Ojdå, vet inte varför men jag fick för mig att du bodde i MALMÖ och räknade därifrån till Staffanstorp... :o
Tänkte nog "Malmö" när jag läste "Skåne" i din profil.

Jaja, lycka till iaf!

skulle man kunna ge kornkross istället för havre? tror att min polla skulle bli alldeles för pillrig i huvet av havre...;) (fullblodskornsning)
hon har under vintern fått 3 kg krafft 125. funderar oxå på ett billigare allternativ till det.
nån som vet vad hippos lucern kostar?

Självklart går det att byta havre mot korn men kornet innehåller också mer energi :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 645
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 787
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver hjälp!!! Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och...
Svar
18
· Visningar
3 423
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka