kraffts fodermått

hanoirocks

Trådstartare
Vill bara göra alla (som är intresserade) uppmärksamma på att kraffts fodermått som man tror ska vara ca. 1 kg krafft pellets i någon form inte är det!! Väg ert foder istället. Ett krafft mått krafft protein t.ex är typ 1,3 kg! Känns som dom försöker lura oss att ge hästarna mer så vi måste köpa mer.. :mad: Det är säkert många som redan vet, men till ni som inte vet :bump:

Sv: kraffts fodermått

Skäll inte på Krafft. De flesta fodertillverkare använder samma typ av foderskopa som alla är lika stora och mig veterligen står det ingenstans att måttet ska rymma ett kilo..
Krafft hade ju tidigare (vet ej om det finns kvar idag) ett litet fodermått som med deras små pellets (Turbo & Breed) rymde 0,5 kg. Det stod även på måttet.

Skäll inte på Krafft. De flesta fodertillverkare använder samma typ av foderskopa som alla är lika stora och mig veterligen står det ingenstans att måttet ska rymma ett kilo..
Krafft hade ju tidigare (vet ej om det finns kvar idag) ett litet fodermått som med deras små pellets (Turbo & Breed) rymde 0,5 kg. Det stod även på måttet.

På de Krafftmått jag sett står det på ena sida 1 kg färdigfoder och på den andra sidan 8 hg musli. Men då ska man ju veta vilka som är färdigfoder också (tex Sport, Groov, Grund), koncentraten är tyngre (tex Pluss, Protein, Energi)! När jag vägt Sport och Groov har det stämt med kraffts 1 kg mått!

Jag har Krafft grund, och ett fullt mått är nästan exakt 1kg så mitt Krafftmått stämmer.

detsamma gäller ex korn, det är lätt att tro att det är exakt 1kg ,men så är det inte. 1 vit skopa (1kg kraftfodermått) motsvarar ung 600g korn.
Men å andra sidan står det på måttet också " 1kg färdigfoder"..lätt att missta dock

som sagt:smirk: 1 kg groov är tydligen 1 krafft mått, men tycker ändå att man inte skriver ut att det är 1 kg färdigfoder, eftersom det inte alls stämmer med andra av deras "färdigfoder" t.ex protein och pluss.. Om man inte vore så hästvan skulle man säkert inte tänka på detta.. så ni som redan har koll på läget, detta är inte en tråd till er, utan till de som inte tänkt på att olika typer "färdigfoder" väger olika mycket. Slutsats från min sida: Krafftmåttet är till för de som ger grund?

Senast ändrad:

Nej, det är till för alla fullfodren (Grund, Sport, Groov, Ponny, Rehab), inte koncentraten som Pluss, Protein etc.

Måttet avser fullfoder/helfoder.

Läser man på Krafft's hemsida står det som exempel, under Sport: Ett färdigfoder.
Under Pluss Blå/Röd står det: Ett koncentrat.

som sagt:smirk: 1 kg groov är tydligen 1 krafft mått, men tycker ändå att man inte skriver ut att det är 1 kg färdigfoder, eftersom det inte alls stämmer med andra av deras "färdigfoder" t.ex protein och pluss.. Om man inte vore så hästvan skulle man säkert inte tänka på detta.. så ni som redan har koll på läget, detta är inte en tråd till er, utan till de som inte tänkt på att olika typer "färdigfoder" väger olika mycket. Slutsats från min sida: Krafftmåttet är till för de som ger grund?

Det som många inte vet är att Protein och Pluss inte är färdigfoder, Protein är ett tillskott som används när man vill öka proteingivan och Pluss är ett koncentrat som ska (måste inte) kompletteras med spannmål, Pluss har högre innehåll av mineraler och vitaminer än färdigfodren.
Färdigfodren är tillverkade så att man bara behöver ge grovfoder till, sen får man välja vilket färdigfoder som passar utefter sitt grovfoder.
Använder man tex bara Krafft Protein och grovfoder måste man komplettera med ett mineralfoder oftast.
Krafft kanske borde bli bättre på att upplysa sina kunder om skillnaden mellan koncentrat och färdigfoder (fullfoder). De kanske också enbart borde ha namnet Krafft på sina skopor och inga missvisande kg angivelser, alternativt trycka på en tabell och ange ungefärliga vikter för sina olika fodermedel.

har själv upptäckt de, gedde förut min häst lusern pellets från krafft då var 5 dl 0,5 kg och nu får han krafft protein då är 5 dl 0,3 kg. Så jag kommer alltid väga nytt foder för att se hur mkt man behöver ge för att få rätt mängd.

Nej, det är till för alla fullfodren (Grund, Sport, Groov, Ponny, Rehab), inte koncentraten som Pluss, Protein etc.

Måttet avser fullfoder/helfoder.

Läser man på Krafft's hemsida står det som exempel, under Sport: Ett färdigfoder.
Under Pluss Blå/Röd står det: Ett koncentrat.

Ja men många som inte är så erfarna vet inte vad som räknas som färdigfoder!

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 225
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 858
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka