Krafftgrund + hö ?

K

Koko_

vad tycker ni om att ge ½ kg krafftgrund + ca 9 kg hö till ett varmblod som rids ca 1h/dag och 4-5dagar/veckan? Hon rids i skritt och trav än sålänge. Är det inte väl lite ? :confused: eller vad tycker ni?
 
Det beror väl helt och hållet på näringsvärdet på höet!!!!!
Är det bra hö, så borde det väl räcka till, eller???
Sen beror det oxå på om hästen går på bete, eller inte, samt om hästen är lättfödd eller svårare att hålla i hull.
Storleken spelar oxå roll, travare kan ju vara mellan 145- 170cm. (antog att det vara travare eftersom du skrev varmblod...)

Svårt att ge råd på så lite info!!! :crazy:
 
har inte fått reda på näringsvärdet än, men höet är mycket bra.
Hästen går på bete och har hull, dvs hon är mycket lättfödd . :)
jodå, travare är hon, är ca 155 cm i mkh .
Men jag tänkte på vintern och så, det finns ju niget bete då ? :confused:
 
Sv: Krafftgrund + hö ?

Hur kan du veta att höet har bra värden om du inte fått svaret än :crazy:
 
Sv: Krafftgrund + hö ?

Jag sa inte att höet hade bra värden, men med sinnena så är det bra . Dvs, det ser mycket bra ut, det luktar bra och det känns bra.
 
Sv: Krafftgrund + hö ?

Men även om höet luktar gott, ser bra ut och är grönt o fint så kan det ändå vara katastrofalt dåligt näringsmässigt. Det är ju näringen som e det viktigaste, inte hur grönt o fint det är.
 
Sv: Krafftgrund + hö ?

Det är jättebra att det ser fräscht och gott ut! Hoppas att det är bra värden också så kommer du nog att kunna få till en bra foderstat som passar till din häst!

Skriv igen på forumet när du har fått värdena så är det säkert någon snäll person som kan hjälpa dig att räkna.

:)
 
Sv: Re: Krafftgrund + hö ?

Jag tycker inte den är lättfödd om den behöver 9 kg hö och ½ kg kraftfoder... Har höt normala värden så ger det nästan 80 MJ vilket är mycket för en så liten häst som inte arbetar särskillt hårt. Är den rund är det ju för att den får mer mat än den behöver.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
551
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 628
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp