Krafftfoder/tilläggsfoder=eksem?

jein

Trådstartare
Tanken slog mig idag när jag hällde upp nyinköpta krafften:

Finns det någon seriös forskning på hur hästars immunsystem/ insida påverkas av krafftfoder?

Tänker då främst på pelleterat foder, men även müsli, foder som säljs som "fullfoder"

Mitt monster som har rätt svåra sommareksem, äter pelleterat "fullfoder"(som återförsäljare så fint kallar det) från en stor återförsäljare, men även betfor. Hur påverkar det en häst? Han äter även 14kg hösilage/dag och lite halm.

Och vad är bra att byta ut krafftfodret mot? Bara hösilage vore ju en dröm men finns nog inte så lätt att få tag på det perfekta...

Sv: Krafftfoder/tilläggsfoder=eksem?

Beroende på vad hästen får eksemet av så kan det kanske ha betydelse. Min som har knotteksem kan äta fullfoder utan problem.

Hästarnas immunförsvar hänger precis som människors ihop med tarmfloran. Äter de ett foder de inte tål eller reagerar på av någon anledning är det inte säkert det endast syns på t.ex. avföringen utan fång, exem, svullna ben, urtikaria och annat kan visas som symtom.

Jag har en häst som jag undviker att ge produkter med soja i då jag tror att hon fick en allergisk reaktion efter att ha fått en annan hästs mat som innehöll maxgiva soja utan att ha fått det förut.

Man kan ge lucern istället för kraftfoder, mina hästar får typ bara lucern.

Senast ändrad:

Det heter inte krafftfoder.. det heter kraftfoder. Krafft är ett märke som har olika produkter.

Dom flesta vanliga hobbyhästar klarar sig alldeles utmärkt på enbart grovfoder och behöver inget kraftfoder. Man får analysera och sen lägga till vad det behövs i mineralväg samt ev. protein typ lucernpellets.

Fio: ditt inlägg var faktiskt bara totalt onödigt.

Är det någon som vet någon relevant forskning på ämnet? Försökt hitta men handlar mest om diabetes hos häst eller så är forskningen på tyska. Vill väldigt gärna läsa mer om detta!! (Helst på engelska eller svenska, spanska går också bra)

Visst finns det forskning om immunförsvaret. Immunförsvaret är otroligt komplicerat men fungerar i princip på samma sätt hos människor och djur.

Här är en studie på människor:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23688939

Feeding the immune system.

. . . Undernutrition decreases immune defences, making an individual more susceptible to infection. . . . Practically all forms of immunity are affected by protein-energy malnutrition, but non-specific defences and cell-mediated immunity are most severely affected. Micronutrient deficiencies impair immune function. Here, vitamins A, D and E, and Zn, Fe and Se are discussed.”

Det är inte typ av foder som är väsentligt utan det är vilka näringsämnen som fodret innehåller som är det viktiga. Alla näringsämnen påverkar immunförsvaret men protein har en särställning genom att antikroppar och cytokiner är proteiner. Proteinbrist försämrar garanterat hästens immunförsvar.

Jag brukar inte gärna hänvisa till artiklar från den här websidan eftersom artiklarna är skrivna av amatörer. Det finns dock en mening i denna artikel som är värd att begrunda. Här är artikeln:

http://www.thehorse.com/articles/26778/feeding-the-immune-system-nutrient-support-for-horses

och här är den viktiga meningen:

If you have a balanced diet, then you will be supporting the immune system."

Liknande trådar

Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25