Krafftfoder till 2 åringar

F

Finemang

Jag har en 2 åring som går på fri tillgång grovfoder. Dock tycker jag att han ändå inte ökar i hullet och växer.
Ja jag har gjort en analys med bra värden men kan de va så att han ändå behöver mer.
Har börjat ge honom 300g lusern, 3dl Natural Glo samt ½liter betfor på morgonen och 300g lusern samt ½liter betfor och 1dl mineraler 20ml biotin på kvällen.

Vad anser ni att man ska ge en 2 åring i krafftfodergiva?

Tycker nu att han börjar få finare hull och ser mer välmående ut.
Jag kommer inte gå över till färdigfoder då jag är extremt skeptisk emot allt som heter packat o klart i ett enda mål och så är de pellets eller liknande..

MEN
vad ger ni era unghästar för foder?

Sv: Krafftfoder till 2 åringar

Långt ifrån alla hästar är "tabellhästar" dvs de kräver oftast mer än tabellerna. (Säkert ibland mindre också, har dock aldrig stött på någon). Uppenbarligen behöver din mer mat och jag skulle börja med att öka på lusernen REJÄLT. 600g är inte mkt, prova att öka ett par kilo. Håll koll på ca/p-balansen bara;)

Jag har en grabb på 1,5 och han går fortfarande på bete. Tillskottsfodras med 1 kg lusern, 1 kg havre oh 200g soja.
Vid installningen kommer han att få fri tillgång på hösilage, 3-4 kg lusern, 1 kg havre och 400g soja. Vi har sjuuukt dåliga proteinvärden i år för att passa en växande liten knatte:crazy:

Var inte din häst född 08 ?
Han är väl bara 1 ??

Om maten gör att han ser bättre ut så fortsätt. Då behöver han ju det. Ev kan du öka lusernen mer, det är ju grovfoder.
Jag tycker man inte ska vara rädd för att ge unghästar det foder de behöver. Det är stor skillnad på att ge tillräckligt o att överdriva.
Själv har jag mest använt mig av lusern, hippo alfa o betfor. Inga stora mängder men tillräckigt.
// Linda

Var inte din häst född 08 ?
Han är väl bara 1 ??

Beror på vilken du syftar på, lite komiskt att du har samma användarnamn som min lilla kille har.. och jaa, Poker face är 1 år och han får även han den givan men klarar sig bra på det..
Dock syftar ja nu på en annan häst..

Lusern räknas ju som grovfoder så det kan du öka med. Däremot så är det högt i kalcium så du får kolla så det inte blir obalans på mineralsidan.

Vi har inte fått vår grovfoderfoderanalys än men jag ger lusern och kraft protein till min "tunnis" (blir 2 nu till nyår), den andra åringen som är mer lättfödd får bara lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö jag hittar inte hur mycket smrp det innehåller? Jag vill ge min 34 åring ett snällt, energirikt, foder. Skulle alfan passa till det...
Svar
19
· Visningar
2 376
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 318
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka