Krafft ponny

BernT

Trådstartare
Vilken Hippo sort motsvarar Krafft ponny bäst?
Liksom, likvärdig.
Jag ska byta leverantör av foder så då måste jag byta märke.

Sv: Krafft ponny

Har du så högt proteinvärde att du måste ge ett "ponny"? Allvarligt, jag skulle aldrig slänga ut pengar på ett dylikt foder och hoppas att inga andra producenter hittat på något liknande.

Hmm, jag tror inte riktigt jag fattade vad du menar :p
Min häst får ponny för att han är proteinkänslig.

För att han rids hårt och behöver extra mat :)
Benen svullnar och han får småå småå proteinknölar ibland.

Något foder som jag tycker är kanon är Derby foder, där finns det större utbud och man kan läsa på säckarna vad dom innehåller, och framföralt väldigt prisvärt!!:D

Vilket protein skulle det då handla om menar du ? Protein är ju inte en sak utan består av 20 olika kedjor. Så att bara beskylla proteinet i sig håller inte. Det finns dessutom inget som heter proteinknölar. Oftast handlar det om någon allergisk reaktion mot något i fodret.

Bara för man anser en häst jobbar hårt...vilket faktiskt inte hobbyhästar brukar göra, oftast brukar ryttarna/ägarna överdriva sin hästs arbetsinsats rejält...så är det väl inte säkert den behöver mer att äta än just grovfoder för det. Beror väl helt och hållet på vad grovfodret innehåller. HÅRT prestrerande hästar kan behöva tillskott pga av att dessa oftast inte orkar äta så mycket grovfoder som dom skulle behöva. Men hårt prestrerande är ju tex: travhästar, galopphästar och sådant, knappast hobbyhästen.

För att han rids hårt och behöver extra mat :)
Benen svullnar och han får småå småå proteinknölar ibland.
Det låter mer som en reaktion på något i fodret, inte protein i sig. Proteinknölar finns det inget som heter, utan foderknölar.

Vad innehåller ditt hö? Hur mycket Krafft Ponny har du gett? Ett kilo kraftfoder kan du ju ersätta med 1½ kg hö, tror du inte det funkar?

Ta reda på vad ditt grovfoder innehåller om din häst är känslig och försök basera foderstaten på så mycket av det som möjligt.

Min häst vill inte äta mer hösilage.
Han vägrar.

Asså, palla diskutera med människor som inte ens vet hur jag rider min häst, hur hårt han rids, hur mkt mat han behöver och hur han presterar.
Jag tar hellre hjälp av någon som verkligen kan, på riktigt.
Det enda jag ville med denna tråden var att få veta om det fanns någon motsvarighet hos Hippo. INGET ANNAT!!!
orka med alla Buke-besserwissrar.

Jaha du..har du då tänkt på att den du nu tänker ta till hjälp som också vet även den är en besserwisser :angel:

Sådär som du reagerar, så reagerar alltid folk som INTE vill lära sig.

Hippo pro champ samt müsli är väl de två som har sämst kvot av hippos produkter. Men om de motsvarar råvarorna vet jag ej.
// Linda

Asså, palla diskutera med människor som inte ens vet hur jag rider min häst, hur hårt han rids, hur mkt mat han behöver och hur han presterar.
Det enda jag ville med denna tråden var att få veta om det fanns någon motsvarighet hos Hippo. INGET ANNAT!!!

Men det var hemskt var stingslig du var. De vill ju bara hjälpa dig!

Det finns faktiskt många som verkligen KAN väldigt mycket här på buke, på riktigt. Besserwisser kanske, inte vet jag, men de har ju faktiskt rätt.

Senast ändrad av en moderator:

Liksom, likvärdig.

K Ponny är baserat på havre men uppspätt så det har litet sämre värden än ren havre. Varfö inte bara byta mot havre? HH

Min häst vill inte äta mer hösilage.
Han vägrar.

Att hästen inte vill äta mer hösilage är en sak - även om jag undrar lite varför, går det inte att ge ett mål till av hösilaget?
För faktum är att även om han rids ganska mycket så kan han klara sig alldeles utmärkt på enbart ett bra grovfoder = ett tidigt skördat hö/hösilage med bra proteininnehåll.
Ibland får man svar man inte vill ha, av anledningen att det finns BÄTTRE svar än de svar du hoppas på.
Men svaret på din konkreta fråga är nej, Hippo har ingen motsvarighet.

Liksom, likvärdig.

Varför inte använda "rena" fodermedel som havre och betfor? Förhållandevis lågt proteininnehåll, men myyycket mer prisvärt än KP.

T.o.m. en av Kraffts foderrådgivare (jepp, har träffat en mycket vettig sådan!;)) ifrågasätter sin arbetsgivare starkt angående det fodret...

För övrigt så kanske det kan vara värt att kolla upp vad hästen tål och inte tål, för protein av något slag måste den få tillräckligt av.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
572
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
798
Senast: Oknytt
·
Hundträning Lägger tråden på Hund och tänker att jag får bäst svar här eftersom problemet härrör från hundpromenaderna. Vad har ni för skor när ni...
Svar
11
· Visningar
771
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10