KRAFFT MÜSLI

E

emmsanx

Vad tycker ni om det krafftfodret? Jag har funderat på det att det står att KRAFFT MÜSLI har en bred näringsmässig sammansättning – med ångkokt spannmål, fett, fibrer samt protein av mycket hög kvalitet. MEN, vad är det för ångkokt spannmål osv. som ingår där då? :confused: Sen undrar jag om man kan blanda KRAFFT MÜSLI med tex betfor och låta det svälla tillsammans? Eller ska man inte låta KRAFFT MÜSLI stå i vatten så många timmar? :confused: Tacksam för svar! :)
 
har inte gett mina hästar av kraffts musli men har använt ett danskt muslifoder i ett år. Jag låter det inte svälla med betforen, utan blandar ihop det efteråt. Muslifoder behöver inte blötläggas.
 
Det vet jag inte. Det är det jag undrar om man kan göra det!!??..
 
Är det ingen som vet vad Krafft Müsli innehåller för ångkokt spannmål? Eller var man kan ta reda på det?? :confused: :confused: :confused: Vore väldigt tacksam för svar på det! :)
 
Ring eller mejla Kraffts foderrådgivare...dom borde ju veta.
 
Om det är någon som är intresserad så mejlade jag till KRAFFT och frågade vad KRAFFT MÜSLI innehåller för spannmål och det innehåller ångkokt korn och vete. Och det låter ju jätte bra till min häst som inte kan gå på havre! :banana: :bump: :rofl: :bow:
 
Jepp, den kostar 195:- på Granngården iaf :)

Min pålle får KRAFFT Müsli som komplement till havren och det funkar finfint.
 
Jag undrar VAD det är bra för? Innehåller varken mineraler eller vitaminer (förstår inte hur ett foder KAN låta bli att innehålla detta. Eller menar de att de inte TILLSATT några extra min o vit?) eller havre. Lanseras det som proteintillskott eller VARFÖR ska man använda det? Som komplement, skriver någon. Javisst, men vad kompletterar man med genom att ge detta foder. Undrar...
 
De har inte tillsatt mineraler eller havre.
På så sätt kan man själv göra färdigt sitt foder för att passa höet. Mycket smart lösning.
När du tillsatt dina mineraler och havre (eller något annat) så har du ett färdigfoder.
// Linda
 
Observera dock att det inte alls är säkert att du behöver tillsätta någon havre etc. Allt hänger ju på vad höet innehåller och hästens behov. SÅ det kan mycket väl räcka med BARA Musli och ev mineral (beror ju återigen på höet)
 
Jo, det har jag förstått. Jag bara undrar VAD muslin tillför? Ger man det för att öka proteinet, eller energin eller för att det är kul att det ser ut som det man har på sin egen fil :idea:? Eller i stället för havre till t ex heta hästar?

Undrar alltså VARFÖR man ska komplettera med det (kunde ju gå in på kraffts sida o läsa innehållsförteckníngen, iofs, med det verkar jobbigt :smirk:.
 
Tja, vad du ska komplettera höet/hösilaget med beror ju på vad det innehåller. Du tittar på vad du får av högivan, och hur mycket du saknar och av vad. Sen tittar du vad som passar in. KAnske är det kkrafft Musli, kanske är det något annat.

Krafft Musli innehåller per kg:
12,5 MJ
100 gr SRP
3 gr Ca
4 gr P
2 gr Mg

Så sen får man ju se hur det passar in i foderstaten. Kanske passar det utmärkt, kanske passar det inte alls.

Det beror ju helt på hur mkt MJ och protein man saknar. Samma sak med mineralerna, det kanske passar perfekt med mineralinnehållet i musli, utan att lägga till varesig mineraler eller annat kraftfoder.

Sen tror jag de FLESTA ger det som dus krev ang filen.. Attd et är 'roligare' att ge Musli.

JAG kommer med största sannolikhet aldrig köpa det. Det har ett ALLDELES för högt kilopris och det finns ett otal billigare foder som ligger på ungefär samma värden..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 191
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 061
Senast: Tinda
·
Foder & Strö Ger nu Dodson & Horrell Mare and Youngstock mix till min åring. En kollega på jobbet proppsar för att jag ska gå över till Krafft Groov...
Svar
3
· Visningar
950
Senast: EHME
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp