Krafft miner blå eller vit?

T

Trampe

Ska köpa ny hink mineral i veckan då den gamla börjar ta slut, har använt Krafft miner vit nu efter rekommendation men funderar på om jag kanske skulle köpa blå istället. Är inte jättehaj på att räkna foderstater så jag ber därför om hjälp! :bow:
Höanalysen visar Ca 3,3g och P 2,5g vilket alltså ger en kvot på 1,3.
Miner vit: Ca 55g och P 65g kvot 0,8
Miner blå: Ca 160g och P 40g kvot 4,0
Varmblodshingst 8 år. Jag fodrar med 8-9 kg hö samt 0,5 kg betfor och fri tillgång på halm (ej analyserad). Han har vintervila nu, endast kortare skrittpromenader.
Supertacksam för hjälp med val samt hur mycket mineral jag bör ge!

Sv: Krafft miner blå eller vit?

Eftersom kvoten är så låg mellan Ca/P så skulle jag nog välja Blå.

Hur mkt du ska ge kan du ju räkna ut själv. Behoven är:
Ca 0.40g per MJ
P 0.25g per MJ
Mg 0.15g per MJ
Se 0.2 per 100kg kroppsvikt

Bara för att vara på säkra sidan... Selen räknas i milligram (mg) och övriga mineraler i gram (gr).

Hur mkt du ska ge kan du ju räkna ut själv. Behoven är:
Ca 0.40g per MJ
P 0.25g per MJ
Mg 0.15g per MJ
Se 0.2 per 100kg kroppsvikt
//marti

marti130 skrev:
Bara för att vara på säkra sidan... Selen räknas i milligram (mg) och övriga mineraler i gram (gr).

//marti

Oj glömde tydligen skriva "mg" där :crazy: . Bra att du uppmärksammade det!

Jag hade givit miner vit då han bara får betfor utöver höet och då höets Ca/P kvot är acceptabel, men räkna på det enl. mängderna som milly skrev. Sedan får du lägga ihop allt och se så att inte kvoten blir för låg.

Kollade lite snabbt vad 9 kg av ditt hö gav i mineralväg: 34 Ca, 22,8 P, 5,05 Mg och 0 mg selen. Jag kan inte räkna ut behoven eftersom jag inte vet hur mycket Mj du ger... Men om du tillför 70 gram Blå miner så täcks selenbehovet (räknade på 500 kg häst = 1 mg) och ger totalt: 42,4 Ca, 24,9 P, 9,25 Mg och 1,05 mg selen. Detta mineralintag ger en Ca/P-kvot på 1,7 och täcker en foderstat på ca 72 Mj.
//marti

Tack för era svar!
Analysen visar 7,9 MJ.
Han får Tokosel (veterinärens order!) förutom det jag tidigare skrev, ursäkta att jag glömde skriva det... :smirk:
Denna info kanske ger andra svar?

Trampe skrev:
Tack för era svar!
Analysen visar 7,9 MJ.
Han får Tokosel (veterinärens order!) förutom det jag tidigare skrev, ursäkta att jag glömde skriva det... :smirk:
Denna info kanske ger andra svar?

Hmm... jag ska ta o räkna lite på det... bara för jag tycker det är rätt kul ;) .

Du anger inget om hur mkt Mg ditt hö innehåller men jag räknar på 1.2g/kg.

9kg hö, 0.5kg betfor och 2kg halm ger 87MJ. Det räknar jag på. 500kg häst.
Det ger ett behov på:
Ca 34.8g
P 21.75g
Mg 13g
Se 1mg

9kg hö = Ca 29.7g, P 22.5g, Mg 10.8g, Se 0mg
0.5kg betfor = Ca 4.3g, P 0.3g, Mg 1.15g, Se 0mg
2kg halm = (ca-värden) Ca 5g, P 2g, Mg 2.5g, Se 0mg
Totalt=
Ca 39g - behovet täckt Kvot Ca/P = 1.57 okej!
P 24.8g - behovet täckt
Mg 14.5g - behovet täckt
Se 0mg - Inte täckt!

Det enda du egentligen behöver tillsätta är ju SELEN. Som han får genom Tokoselen! ;)
Om det stämmer att ditt hö innehåller minst 1.2g magnesium samt att han äter minst 2kg halm/dygn.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej folk! Jag har knepat och knåpat med foderstaten efter höanalysen, den blir bra om jag tillsätter krafft miner blå, men det krävs...
Svar
2
· Visningar
540
Senast: Sigvard
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 243
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 610
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 255
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama