Krafft istället för havre o korn = mängd??

T

Tiagirl

Hämtar min nya häst i morgon :bump: och hon ger honom idag 2kg kornkross och 1kg havre men jag föredrar ju att fodra med Krafft.
Mitt sto äter ju Krafft Groov nu men annars får hon ju Grund.

Är det för stora hästar med? Vanlig promenadridning och lösdrift är ju vad han kommer ha nu. Ett varmblod är han, ca 175 cm.

Sv: Krafft istället för havre o korn = mängd??

Det är alltid ditt grovfoder som avgör vad som är bra/bäst att ge som kraftfoder om det behövs. Har du ingen analys på grovfodret är det i princip omöjligt att säga att det ena kraftfodret är bättre än det andra då man inte vet vilka brister i grovfodret som ska täckas av kraftfodret.

Havre 9,8 Mj, 87 gr smbrp, 0,8 Ca, 3,3 P och 1,3 Mg
Korn 11 Mj, 90 gr smbrp 0,5 Ca, 3,5 P och 1,1 Mg

Grund 11 Mj 80 gr smbrp, 5 Ca, 3 P, 3 Mg, 0,4 mg selen
Nya Groov 10 Mj, 125 gr smbrp, 6 Ca, 5 P, 3 Mg och 0,4 mg selen
Groov 9 MJ, 90 smbrp, 6 Ca, 5 P, 3 Mg och 0,4 mg selen.

Här får du siffrorna, sen är det bara att räkna... Jämför gärna de värden de har i ditt grovfoder med det som säljaren har. Det kan behövas både mer eller mindre kraftfoder...
//marti

Visst kan du ge Krafft Grund men gör foderbytet försiktigt och blanda med havre/korn åtminstone i 14 dagar helst. Ger man bara grund så bör man komplettera med mineraler gärna Krafft (blå) då de kompletterar varandra.
Mängd beror ju på hur mkt arbete , vad du har för kvalite på grovfoder , och hur lätt/svårfödd hästen är. Men ca 2-3kg kan nog bli lagom det är ju en STOR häst.
:idea: Blötlägg helst Krafften föratt undvika foderstrupsförstoppning. Krafft sväller nästan lika mkt som Lucern står inget på säckarna men så är det.

Jag ska ge mitt sto Groov från att ha stått på havre. Och henne ska jag ge 2kg, men som sagt bäst om du kollar hö och räknar ut. Och som det står här ovan ta det lugnt vid invänjning och blöt krafften.
Lycka till! :)

Blötlägga????
Ska krafften alltid göras det? Det har jag aldrig någonsin gjort eller hört någon göra. Eller är det bara nu första gångerna till honom? :confused:

Pellets som fodras torrt ökar risken för foderstrupsförstoppning. På Kaffts Lusern står det att de rekommenderar blötläggning, vet inte om det gäller även de övriga påsarna.

Tiagirl skrev:
Blötlägga????
Ska krafften alltid göras det? Det har jag aldrig någonsin gjort eller hört någon göra. Eller är det bara nu första gångerna till honom? :confused:
Nej det står inte på påsarna men ta några nävar och lägg i blöt så förstår du hur mkt det sväller Jag vet flera hästar som fått foderstrupsförstoppning av pelleterat foder , verkligen INTE roligt. Jag ger ALDRIG torrt skulle inte våga.............

Marwinette skrev:
Nej det står inte på påsarna men ta några nävar och lägg i blöt så förstår du hur mkt det sväller Jag vet flera hästar som fått foderstrupsförstoppning av pelleterat foder , verkligen INTE roligt. Jag ger ALDRIG torrt skulle inte våga.............

Jo men det har jag ju sett om krafften legat med blaskig betfor ett tag men att det skulle vara farligt hade jag aldrig trott.
Det borde ju stått på påsarna tycker man.

Thif har ätit det som det är i över tio år nu. Och som sagt, känner ingen som blöter det eller ens har nämt det öht. :confused:

Även jag har fodrat med krafft i många år utan att blötlägga det. Känner heller ingen annan som gör det....
Nu blir man ju iofs lite skraj...

Men om man blandar det med riktigt blöt betfor precis när man ger det då? Fungerar det eller måste man lägga det riktigt i blöt? Jag funderar på att ge min pålle groov istället för havre. Han får alltid sin mat lite fuktig, ger aldrig något helt snustorrt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30