krafft breed och krafft protein

N

nogat

Hej hörde för ett tagsen att om man har en muskelfattig häst så kan man ge krafft breed eller protein undertiden som man börjar bygga muskler.Tydligen är det flera som haft goda resultat av detta.Vad tror ni? Kan tala om att det ej är samma stall men alla haft oanalyserat hö.
 
Protein i tillräcklig mängd krävs för muskeluppbyggnad (och underhåll). Får hästen inte tillräckligt med protein kan den inte bygga muskler. Så står man med en proteinfattig foderstat och lägger till Krafft Protein elelr Krafft Breed som både ligger högt i protein så är det självklart att hästen kan bygga muskler.

Om hästen har en balanserad foderstat redan innan så får man inte bättre/större/mer muskler av att lägga på KP eller Breed, men får bara ett huskeligt överskott på protein.

Och om hästen behöver proteintillskott eller ej beror på HÖET. De du berättar om har antagligen haft proteinfattigt hö.

Det ENKLASTE och BILLIGASTE sättet är att gör ane höanalys och räkna en foderstat. Det kanske är just KP eller Breed som krävs, men det kan mycket väl vara så att det är något annat som behövs.

Och att lägga på ett kilo breed i foderstaten ger förvisso 200 gr mer SRP, men du får samtidigt 10 MJ extra. Vilket lär ge en fet häst om den låg rätt i MJ innan.

Så, ANALYSERA HÖET och räkna så ger det där sig själv. Laborera inte bara ändå..
 
Hej jag har inte tänkt att laborera själv, för mitt hö skall skickas till analys nu iveckan, jag var bara lite nyfiken vad ni tyckte och hade för tankar runt detta!Har aldrig hört om detta förren nyss.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 050
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 584
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 302
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 367
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp