Kräver rutinerad ryttare

När jag läser annonser där det står ej till nybörjare eller liknande får jag ofta känslan av att det handlar om att ägaren vill inte sälja till nybörjare pga att man vill ha en hästkunnig person för omvårdnadens skull etc. Dvs man litar inte på att en nybörjare kan ta hand om hästen på alla olika situationer som kan uppstå. Samt att man vill att ägaren ska vara seriös och en person som är nybörjare kanske inte är införstådd med vad hästägande kräver. Det är ju möjligt att dessa personer skulle vara villiga att sälja om en nybörjare hade kunniga personer runtomkring.
 
Jag har en gudasnäll häst som är väldigt lätt att hantera...tycker jag och de som har lite pondus, eller ska jag säga erfarenhet?
Skulle jag sätta ut annons skulle det vara väldigt svårt att berätta hur han är. Bilden av honom är ju det han är med mig och det är verkligen hur snäll och hanterlig som helst. Lastar sig själv, lyssnar på rösten, orädd, pigg och glad.

Men en vecka/månad med en mindre erfaren skulle kunna resultera i en väldigt ohanterlig häst som vänder hem, drar ner i gräset och inte går att lasta.

Trots det är jag osäker på att någon tror att han behöver en erfaren ryttare/kusk när de ser honom eller om de har denna erfarenheten. Det räcker nämligen oftast med att man har den så är han snäll utan att man behöver säga till alls. Han läser av jäkligt snabbt.

Exakt så var en medryttarponny jag hade för många år sedan!
Han testade alla i början tex stack under första ridturerna. Men om man klarade av detta så fick man världens goaste ponny som var så lojal och respektfull.
Men en nybörjare eller någon som blev rädd när han stack första ridturen så då visste man att detta skulle inte fungera.
Ponnyn var förresten så med andra hästar också. Han testade dem också och om de inte blev rädda så visade han dem respekt, inte annars. :D
 
När jag läser annonser där det står ej till nybörjare eller liknande får jag ofta känslan av att det handlar om att ägaren vill inte sälja till nybörjare pga att man vill ha en hästkunnig person för omvårdnadens skull etc. Dvs man litar inte på att en nybörjare kan ta hand om hästen på alla olika situationer som kan uppstå. Samt att man vill att ägaren ska vara seriös och en person som är nybörjare kanske inte är införstådd med vad hästägande kräver. Det är ju möjligt att dessa personer skulle vara villiga att sälja om en nybörjare hade kunniga personer runtomkring.
Fast och andra sidan, har man haft egen häst och sett och träffat många hästägare i olika stall vet man också med sig att långt ifrån alla hästägare bör vara hästägare. Det säger ju egentligen inte någonting om nånting. Det är att vara väldigt naiv att tro att det är en seriös eller kunnig människa bara för att den har haft häst förut.
 
Behöver inte betyda att hästen är dum och svår, den kanske är väldigt känslig och inte klarar av grova hjälper, ryttare som dunsar den i ryggen osv.
 
Många lustiga begrepp svävar runt bland hästannonser, bland annat den i rubriken. Den tycks verka självklar till första början, men efter en extra funderare blir allt bara oklarare för mig. Vad menas egentligen med att en häst kräver rutinerad ryttare? Och VAD är en rutinerad ryttare - hur duktig behöver man vara för att anses rutinerad? Finns det kända faktorer hos en häst som kräver rutinerad ryttare? Kanske kan vi hjälpas åt att klura ut lite svar i denna tråd? ;)


Jag tänker att den är lite känslig, att den blir stressad om den får otydliga eller motstridiga hjälper och kanske överreagerar på vissa stimuli. En häst där ryttare måste kunna sitta någorlunda stilla och vara koordinerad.

Liksom "bra nybörjarhäst" betyder att hästen inte jagar upp sig så lätt, den tål mer fel utan att bli stressad.

Kan ju också vara en problemhäst av någon form också såklart, men då brukar det framgå i texten. Eller som någon skrev att säljaren vill att hästen kommer till någon med viss hästerfarenhet sedan tidigare.
 
Jag skulle nog nästan sätta likhetstecken mellan "behöver en rutinerad ryttare" och "ej nybörjarhäst". Det vill säga, man behöver inte på något sätt vara proffs, ha tävlat medelsvår dressyr/130-hoppningar eller ens ha haft egen häst förut, men man måste vara så pass kunnig att man klarar av en häst som inte bara lunkar runt, runt på långa tyglar och gör som ridläraren säger. Min (ung-)häst är absolut ingen svår häst, verkligen inte. Men jag kräver ändå "rutinerad ryttare"/"ej nybörjare" om någon annan ska rida någon gång, för det kan bli så himla fel med en unghäst som inte vet riktigt vad ryttaren menar om ryttaren är okunnig eller osäker. Och det kommer jag kräva även när hon blir vuxen.
 
En rutinerad ryttare är (för mig) någon som har erfarenhet av många olika hästar och som kan hantera diverse situationer som kan uppstå. En orädd ryttare som har många års ridvana och som kan rida en häst på ett rätt och hållbart sätt. Man ska helt enkelt ha god kunskap både från marken och på hästryggen.
 
Många lustiga begrepp svävar runt bland hästannonser, bland annat den i rubriken. Den tycks verka självklar till första början, men efter en extra funderare blir allt bara oklarare för mig. Vad menas egentligen med att en häst kräver rutinerad ryttare? Och VAD är en rutinerad ryttare - hur duktig behöver man vara för att anses rutinerad? Finns det kända faktorer hos en häst som kräver rutinerad ryttare? Kanske kan vi hjälpas åt att klura ut lite svar i denna tråd? ;)

För mig är en rutinerad ryttare en ryttare som vet vad den gör och inte tvekar och velar i ridningen.
 
Många lustiga begrepp svävar runt bland hästannonser, bland annat den i rubriken. Den tycks verka självklar till första början, men efter en extra funderare blir allt bara oklarare för mig. Vad menas egentligen med att en häst kräver rutinerad ryttare? Och VAD är en rutinerad ryttare - hur duktig behöver man vara för att anses rutinerad? Finns det kända faktorer hos en häst som kräver rutinerad ryttare? Kanske kan vi hjälpas åt att klura ut lite svar i denna tråd? ;)

Väldigt svårt att definiera. Vi har två hästar som jag skulle bedöma behöver "rutinerad ryttare/skötare" men av helt olika anledningar. Den ena är väldigt snäll, skulle aldrig sparkas eller bitas eller andra olater, men är en stark personlighet = självsäker och behöver tydliga ramar för vad som är ok och vad som inte är det. Du behöver alltså vara lika självsäker och otvungen i din hantering då har du en väldigt lätthanterad och trevlig häst. I annat fall går han rakt över dig om han vill gå ut när du öppnar boxdörren, kliver åt sidan i stallgången och säger "Ops, stod du där, jaha osis för dig"- typ.
Den andra däremot är väldig lyhörd för små gester och hanteras med små medel. Någon skulle kanske kallad det en känslig häst medan vi tycker hon är väldigt lätt att hantera. Har du däremot inte den "känsligheten" själv kan det bli en jobbig kombination.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 114
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 625
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 433
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp