majola

Trådstartare
Brukar hästar vänja sig och börja gillar mat som de avskyr?

Min häst tycker att maten är äckelpäcklig, och jag har säkert 20 kilo kvar av säcken. Hon tycker till och med att morotsbitar som blandas i müslin är "förgiftade". Hö och halm äter hon dock och hon är väldigt pigg, så hon är inte sjuk. Idag när det fodrades kväll så nosade hon lite i krubban, såg ut som om skulle spy och sparkade sedan ilsket bakut i väggen. Hon vill ha något godare. :crazy:

Hon hade lämnat frukost i morse, men när jag kom på kvällen var maten borta. Dock är jag inte säkert på om hon hade pinat i sig den efter intag, eller om det är gårdens maskot, en 35-årig lösgående ponny, som har slunkit in i hennes box och ätit upp maten under dagen. Jag har i så fall ingen större lust att förse honom med specialfoder och Flexijoint!

Hur är det, är det kört om de tycker att maten är äcklig, eller brukar de vänja sig efter ett tag? Funderar på att slå över lite äppeljuice nästa gång, men det är ju inget man kan hålla på med (då blir det ju billigare att köpa ett annat foder).
 
Sv: Kräsen

DOm brukar nog tycka att det är illa om dom väl börjat klaga :D Men ibland går det omman ger bara lite i början....hon verkar ju inte vara typen som "spottar i krubban" direkt :rofl: em enda gång klagade hon och då hade jag glömt röra ut linfröna i betforen...bajja mig :D

Har hon ätit musli innan?? en del kan tycka att konistensen är lite knepig till att börja med, men det brukar gå till sig efter ett tag....
 
Sv: Kräsen

Nej, hon har aldrig ätit müsli tidigare. Hon får ungefär en liter varje mål, så det är ju inte så himla mycket. Hoppas att det är konsistensen och att hon kommer över det. Har provat att ge både blött och torrt, men det är som pest eller kolera tydligen...

Hon är lite petig med kraftfoder, det hon åt hos dig var hon ju inkörd på och tyckte om, men hos mig har hon alltid varit sån att hon har ätit lite hö mellan tuggorna med kraftfoder. Havre tyckte hon om ett tag, men på sista tiden gillade hon det inget vidare. Jag har haft havrehink som belöning när jag lastat och det har hon ätit med ett lite plågat ansiktsuttryck, och nu sist såg hon bara förnärmad ut och vände bort huvudet när jag försökte ge henne havre... :D
 
Sv: Kräsen

:D Ja groov, betfor, linfrö,mineraler flexi o en nypa salt i en härlig geggig röra MÅSTE ju smaka jättegott :angel: :rofl: :rofl:

men det är nog konsitensen då kanske...prova att ge bara nån näve i början...hon lär ju inte svälta ihjäl iallafall :D
 
Sv: Kräsen

Jag har aldrig påstått att hon är normal! :devil:

Men hon är faktiskt slank *hrm* nu. Inte jämfört med dina pinnisar till travare kanske, men jämfört med sig själv. Men det andra hästarna i stallet ser man revbenen på... :( Så att ta efter deras matvanor är nog ingen höjdare.
 
Sv: Kräsen

Min häst hade (troligtvis) inte ätit betfor innan hon kom till mig, för det var väldigt läskigt att äta enligt henne. Hon verkade tycka konsistensen var väldigt otrevlig. Men efter ett par försök gick det trots allt ner och nu tycker hon att det är mumma! :D

Jag brukar göra så med foderslag som inte är sådär jättesmaskiga enligt damen (t ex lusern-strå)att jag ger dem till natten i början. Då har hon nästan alltid pillat i sig det till morgonen och efter ett tag brukar det vara riktigt trevligt att äta ändå.
 
Sv: Kräsen

Nu äter hon trots allt om hon får det torrt, om än inte med stor förtjusning. Och ibland kommer hon på att det är jätteäckligt. Igår när jag gav henne en näve ur handen så spottade hon ut det och skyndade sig att dricka lite vatten :D men efter ett tag slank det ner i alla fall.
 
Sv: Kräsen

Våran gamla travare vägrade att äta betfor. Han tog in den i munnen, sög av det goda vattnet och spottade ut resten!!!
Äcklig konsistens!! såg han ut som han sa :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas! Hej! Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 691
Övr. Hund Min 8 månaders Samojed tik äter typ ingenting!! Vad man än ger henne för mat så duger de inte. Inte änns om man bara ger henne sånt...
2
Svar
31
· Visningar
3 304
Senast: Tindrande
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp