Kräsen hund....

Alfakrulls

Trådstartare
Min 8 månaders Samojed tik äter typ ingenting!!
Vad man än ger henne för mat så duger de inte.
Inte änns om man bara ger henne sånt där blötfoder på burk :eek:

Vi har haft 3 olika sorters foder på henne men hon rattar allt vi ger henne, först åt hon Eukbanuk (stavas?), Pedigree och nu ett annat foder ja inte minns för tillfället, men inget Duger! INte ens med gegga mat i!!
Hon är inte sjuk, vi har kollat henne och så! Hon är bara fruktansvärt kräsen! hon äter ingetting på morgonen när man lägger upp, men ibland får hon för sig att äta lite granna vid 12 om man inte plockat bort maten.....men så här om dagen gav ja henne ingen mat på morgonen utan hon fick bara på kvällen och då gick de ju ner, troligen för att hon va hungrig, men de är enda sättet att få henne att verkligen äta mat....

Annan mat som vi människor äter tycker ju hon är jätte mumsigt och vill ju självklart häldre ha "korv macka" än hundfoder, även om vi inte sitter och matar henne med en massa annat!!

Så, någon som har förslag på ett bra foder, som hundar brukar gilla? Som smakar gott?!
Kanske är hon en sådan hund som bara kan äta 1 gång om dagen, vem vet!!
Hon är ju inte smal direkt, hon lägger på sig ganska så lätt, men just nu är hon ganska så lagom, kanske till och med lite övervikitg, dock ej mycket!!

Så, förslag?! :idea:
 
Sv: Kräsen hund....

Har inga riktiga förslag på "bra mat som alla äter" för smaken är väl som baken.. Det som den ena älskar ratas av nästa. Men det kan ju mycket väl vara som du säger - att din hund bara vill ha mat en gång om dagen. Min schäfer är en sådan. Gav honom 2 mål/dag innan men det funkade inte alls då han åt väldigt lite båda gångerna och inte fick i sig ens hälften av givan. Nu får han mat 1 gång/dag, på kvällen och då äter han nästan allt. Han brukar spara lite tills på morgonen efter han varit ute och kissat...

Mitt tips är att låta henne bli hungrig helt enkelt så hon vill ha sin mat och ge inte en massa gott under dagen.
 
Sv: Kräsen hund....

Mitt råd är att ni slutar ge henne mackor, korv och liknande.
Torrfoder är det som bjuds, vill man inte ha får man vara hungrig.
Ge henne inte mat flera gånger om dagen, en kan gott räcka om hon då äter.
Ett alternativ är ju att helt skippa maten en dag, och sedan ställa ner en portion.
Äter hon inte då, lyft upp maten, och vänta x antal timmar.
Att peta i henne massa annat förstör bara, om hon inte har naturligt god aptit. Hon dör inte av att gå hungrig en dag eller två.
 
Sv: Kräsen hund....

Kan bara hålla med. Mina hundrar äter bara en gång om dagen och om det då inte passar får man svälta!
 
Sv: Kräsen hund....

Är i precis samma situation som TS och jag kan också bara hålla med föregående talare...

Har provat och truga men då gör man bara sig själv en björntjänst.
Erbjud torrfoder och duger inte det så får hon vara utan.
Har försökt att ge Enzo tre gånger om dagen men nu får jag nöja mig med om han äter en gång på eftermiddagen och en gång på kvällen.
Eftersom hon inte är underviktig så är det bara till att vara tuff.
Lycka till!
 
Sv: Kräsen hund....

Tackar för råden :bow: !!
Jag ger henne aldrig något annat än den mat som erbjuds, hundfodret alltså!
Vet inte om jag skrev på ett konstigt sett, att ni uppfattade de som om hon får en massa mackor, korv och liknande, för de får hon verkligen INTE!! :p

Hon får den hundmat som bjuds, take it or leav It!!;)
 
Senast ändrad:
Sv: Kräsen hund....

Det var detta:

Annan mat som vi människor äter tycker ju hon är jätte mumsigt och vill ju självklart häldre ha "korv macka" än hundfoder, även om vi inte sitter och matar henne med en massa annat!!

som gav mig den uppfattningen.:)
 
Sv: Kräsen hund....

Rutiner och mindre daltande brukar funka;)

Ge BARA mat på en eller två fasta tider, BARA den mat hon ska äta(torrfoder och om du tex har ngn youghurt på eller ngt, det brukar vara lite mer lockande och mina hundar har det som standard)
Låt maten stå nere en kvart, och ta sedan upp den, ALLTID.

Sluta ge henne mat emellan måltiderna, hon är ju inte dum utan väljer ju såklart den godaste maten om hon kan;)
 
Sv: Kräsen hund....

Min rottis var också jättekräsen som yngre och det var jobbigt för han gick allt ner en del. Man försökte ju vara tuff men han åt lite sen var det bra. Jag provade torrfoder efter torrfoder och det dög i ett par dagar. Provade sen Royal Canin och han har ätit det oavbrutet nu i sex år, inga problem. Vår lila Norfolktik hade ibland smärta och haltade lite pga att knät hoppar ur led. Gick över till Royal efter att de fick Light foder för småhundar och ja även ledproblemen försvann hon är snart nio och har inte haft problem en enda gång sen jag bytte och det är ett par år sen nu. Kan ju vara värt att prova, det är dyrt men här har det funkat kanon;)
 
Sv: Kräsen hund....

Min hund får vackert äta det som serveras. Han har aldrig varit glad i torrfoder, men i det här huset äter man vad som serveras eller så svälter man. Han får mat på fasta tider och matskålen står bara framme en liten stund. Vissa dagar äter han två bitar, nästa dag är han då så hungrig så att nästan hela portionen går ner.

Han blir jätteivrig när vi äter, men människor äter sin mat och hundar äter sin.
 
Sv: Kräsen hund....

Min hund får vackert äta det som serveras. Han har aldrig varit glad i torrfoder, men i det här huset äter man vad som serveras eller så svälter man. Han får mat på fasta tider och matskålen står bara framme en liten stund. Vissa dagar äter han två bitar, nästa dag är han då så hungrig så att nästan hela portionen går ner.

Han blir jätteivrig när vi äter, men människor äter sin mat och hundar äter sin.

Äter inte du godis på lördagar heller då;) Även om det är en hund så kan man väl få smaka på annat, har svårt att förstå mig på folk som ska vara så stenhårda. Kul det måste vara att vara hund hos dig aldrig få smaka nåt annat. Kommer säkert få en massa påhopp men kom igen nu, nån måtta får det väl vara;) Mina hundar får alltid våra matrester mm. Kul för de hundar som sitter och drägler efter familjens goda köttbit men som aldrig ens får ta sig en liten smakbit:crazy:
 
Sv: Kräsen hund....

Om jag låter min hund smaka när vi äter så lär jag honom att det lönar sig att tigga. Det bästa sättet att stävja dåliga vanor är att aldrig lära in dem.

Vidare, hundmaten är sammansatt för att tillgodose hundens näringsbehov. Avsteg från det kan leda till bl.a. övervikt, utöver de dåliga vanorna. Jag vill inte ha en överviktig hund. Jag vill ha en frisk, hälsosam, välmående hund.

Till sist, hunden är en hund. Hundar tänker inte som människor. Det är inte synd om min hund för att han får en ensidig kost. Jag tycker dock att det är synd om hundar som ska proppas i en massa andra saker som inte är nyttiga för dem.

Det är kul att vara hund hos mig. Man får god, välanpassad mat, motion, stimulans och gränser. Min hund är en mycket glad och social liten hund.
 
Sv: Kräsen hund....

Om jag låter min hund smaka när vi äter så lär jag honom att det lönar sig att tigga. Det bästa sättet att stävja dåliga vanor är att aldrig lära in dem.

Vidare, hundmaten är sammansatt för att tillgodose hundens näringsbehov. Avsteg från det kan leda till bl.a. övervikt, utöver de dåliga vanorna. Jag vill inte ha en överviktig hund. Jag vill ha en frisk, hälsosam, välmående hund.

Till sist, hunden är en hund. Hundar tänker inte som människor. Det är inte synd om min hund för att han får en ensidig kost. Jag tycker dock att det är synd om hundar som ska proppas i en massa andra saker som inte är nyttiga för dem.

Det är kul att vara hund hos mig. Man får god, välanpassad mat, motion, stimulans och gränser. Min hund är en mycket glad och social liten hund.

Så du menar att en hund blir tjock om den bjuds en köttbulle eller dylikt.då och då. Ja vet inte riktigt vad jag ska säga. Du säger att en hund är en hund, tror du inte att den är medveten om att ni äter annat, klart den fattar. Det är inte onyttigt för hundar att äta lite potatis och kött mm. Min morbror och morfar har alltid lagat egen hundmat och de har aldrig fått nåt torrfoder de har mått bra och uppnått hög ålder allihop. Säger inte att du är en dålig hundägare, det är du säkert inte. Men du tänker lite konstigt. Fan låt hunden njuta av livets goda, den slutar inte att äta sitt torrfoder om den skulle få en köttbulle var dag. Sen så detta med tiggeri, mina tigger aldrig, de vet att de alltid får smaka. Sen så kan man ju vänta ett tag efter det att man ätit med att erbjuda tex.en smaskig köttbulle. Jag lovar dig din vovve blir inte förstörd eller överviktig av att få smaka annat då och då;)
 
Sv: Kräsen hund....

Så du menar att en hund blir tjock om den bjuds en köttbulle eller dylikt.då och då.
Nej, men om den får "matrester varje dag" kommer det till slut att synas.

tror du inte att den är medveten om att ni äter annat, klart den fattar.
Hunden känner att det luktar gott och saker som luktar gott vill hundar smaka på. Hundar har ett mycket fint luktsinne och kan tycka att bajs luktar gott. Börjar man prata om medvetande kommer man in på ett förmänskligande av hunden som på lång sikt enbart är ohälsosamt.

Det är inte onyttigt för hundar att äta lite potatis och kött mm.
Men det är desto nyttigare att de får äta sin egen mat.

Min morbror och morfar har alltid lagat egen hundmat
Varför laga eget när det finns färdigt att köpa?

Men du tänker lite konstigt. Fan låt hunden njuta av livets goda
Livets goda är inte samma för en hund som för en människa.

den slutar inte att äta sitt torrfoder om den skulle få en köttbulle var dag.
Det kan den mycket väl göra, om den lär sig att man inte måste äta torrfodret eftersom det serveras något annat.

de vet att de alltid får smaka.
Just därför tigger de inte. Skulle du helt plötsligt sluta erbjuda den där köttbullen är risken stor att de börjar tigga.

Jag lovar dig din vovve blir inte förstörd eller överviktig av att få smaka annat då och då;)
Han får hundgodis ibland när han varit duktig. Det räcker.
 
Sv: Kräsen hund....

Ja jag vet inte vad jag ska säga. Känns som om du läser direkt ur en hundbok, det är det många som verkar göra. Har en rottis som får fri tillgång på torrfoder+matrester, har en norfolk på snart nio år, som efter en livmodersoperation lägger på sig jättelätt, hon äter lightfoder(ej fri tillgång)och får alltid lite matrester och nej hon är inte tjock. Du måste väl förstå att det gäller att göra allt med måtta man tar ju knappast och ger hunden en liter gräddsås. Du pratar precis som en foderförsäljare. Nåja vi kan diskutera i oändlighet och vi kommer inte komma nån vart ändå. Tycker bara att det är så komiskt när folk pratar precis som du, låter som man har plockat det direkt ur en bok, så man undrar ju om du har nån egen erfarenhet av detta. Och nej om du väntar med att ge din hund lite matrester ungefär en timme efter ni ätit så börjar den inte tigga. Men ja ja lycka till med vovven i alla fall. Och se till att hålla i julskinkan på jul så han inte får dåliga vanor eller blir tjock;) Själv är vi vegetarianer men de tar nog den julmat som finns eller ett grisöra;)
 
Sv: Kräsen hund....

Du säger att om den får matrester varje dag så kommer det till slut att synas. Norfolken har som sagt fått det i nio år och hon är smärt och fin i kroppen. Vet inte vad du/ni äter för mat men vi har inte bearnaisesås varje dag;)
 
Sv: Kräsen hund....

Grejen är väl att man kan ge lite annat om hunden har en bra aptit i övrigt, men med en hund som har dålig aptit gör man sig själv och hunden en björntjänst.
Ger du ett barn som ratar maten glass och godis istället, för att barnet gillar det bättre?
Eller tar du bort allla onödiga mellanmål, och ser till att det ungen äter iaf är nyttigt och hälsosamt?
Tycker att Kimz0r har en bra linje.
Min hund som äter med bra aptit matstrejkar inte av att hon får en köttbulle, medan min förra då vägrade äta torrfoder ett par dagar efteråt.
Det gjorde varken mig eller henne lyckligare.
Du har väldigt lite kött på benen för ditt resonemang, måste jag säga.
 
Sv: Kräsen hund....

Jag är inte foderförsäljare och jag läser inte ur en hundbok. Däremot vet jag vad som är bäst för MIN hund. Nästa hund kommer att födas upp på samma sätt och jag kommer att vara likadan mot mina barn, tvi vale så synd det är om dem som måste äta det som serveras och på fasta tider!

Kanelbulle skrev:
Grejen är väl att man kan ge lite annat om hunden har en bra aptit i övrigt, men med en hund som har dålig aptit gör man sig själv och hunden en björntjänst.
Danke. Min hund ska ha 220 g. torrfoder per dag, vi fördelar det på två mål. Igår kväll var han vrålhungrig men åt ändå bara 60 g. av de serverade 110, trots att han på morgonen knappt ätit av det som serverades då. Och ville ändå smaka av vår mat senare.

Hade jag börjat ge honom matrester hade han totalt ratat sitt eget torrfoder och dessutom lagt sig till med dåliga vanor.
 
Sv: Kräsen hund....

Vi använder gärna grädde eller créme fraiche i maten, något som hunden definitivt inte behöver i sin kost.
 
Sv: Kräsen hund....

*kl*
Hade jag börja ge min hund matrester och annat "gott" så hade han slutat äta sin egen mat helt och så hade han tynat bort!:mad:

Vissa fattar inte att problemet med så här kräsna hundar är inte att de blir tjocka om man ger dem matrester. Det är att de blir magra och mår dåligt eftersom de inte får rätt näringsämnen i rätt mängd.

Om dina hundar är matglada så kan du ju ge dem vad som helst... de äter ändå....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
502
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
568
Senast: YlvaG
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 144
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp