Kräsen dam..får inte i henne medicin

Z

Zuzz

Har fått "butta" till min pålla..dock har hon alltid varit extremt svårmatad/kräsen. Åt varken havre, betfor eller ngt annat än Krafftpellets när jag köpte henne. Nu äter hon havre och betfor, men när jg blandade i "butta", då tog det stopp! Lämnar maten hela tiden..försöker riva ner äpplen, morötter och annat godos men det hjälper inte. Har fått slänga medicin/foder i flera dagar. Hur ska jag få i henne medicinen?
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

har en häst som kan matvägra i fela dagar om han fått några korn butta på sin mat en dag... det går verkligen inte att få i honom det.

Det enda som funkar ( om än SVÅRT) så är det att klippa upp en spruta ( ganska stor) så att den är helt öppen upptill, sedan blanda upp buttan i lite vatten o spruta in det LÅNGT bak på tungan i munnen på dem. detta brukar de lära sig fort så när jag kommer med sprutan får jag jaga runt min häst o han vägrar öppna munnen... man får kämpa lite med detta är enda sättet som jag får i honom det!
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

Har själv ett matvrak som äter ALLT normalt, UTOM MEDICINER, löste problemet med buttan med en gammal ketchupflaska med lång smal hals, skakade buttan med lite vatten, pillade in den långa flaskhalsen i mungipan o snabbt o enkelt åkte det in dit det skulle.
Provade även med en plastspruta, men den korkade igen sig av buttan o det blev även en del kvar i sprutan. Lycka till :D
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

Har aldrig behövt ge mina hästar butta men har hört att det ska smaka pi och lite till. Det enda som funkade på min häst, när hon skulle få medicin som hon verkligen hatade (varken morötter eller rivet äpple funkade), var proviva nypon. Efter det var hon helt galen i maten, med eller utan medicin. Behöver nog inte vara just proviva utan det går nog bra med vilken nyponsoppa som helst. Det kan ju kanske vara värt ett försök....
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

För min kinkiga herre funkade det med melass. Innan hans buttakurer åt han allt men nu är han väldigt försiktig. Jag har sprutat i honom det också men föredrar att få honom att äta det.
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

Jag har smakat på butta (bara pytte, pyttelite) och det smakar verkligen vedervärdigt! :eek:

Köp en plastspruta (utan kanyl, en rätt så stor) på apoteket, blanda buttan med lite äppelmos, i med det i sprutan och gör precis som du gör när du ger avmaskningsmedel. Långt in i munnen och håll upp huvudet på hästen tills den svalt.

Ge sedan lite gott efteråt, typ några äpplen eller morötter.
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

vi gjorde de samma med vår ponny när han åt butta... men vi hade inte något lyxit äppelmosjox. utan utbl. med vatten till en kräm lixom. och så fick han godis efteråt! Han blev nöjd.. :) tog några gånger innan han accepterade sprutan, men eftersom att han alltid fick godis efteråt så blev han nöjd.... hm.. han är ju en ponny tihi....
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

Såga av toppen på en engångsspruta. Jämna till kanten så att den inte är vass.
Häll i lite ljummet vatten och sedan buttan.
Spruta in i munnen som du gör med maskmedel.
Inget svårt alls.
Inget blir kvar i sprutan om man tömmer den helt.

AM
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

min kompis hade oxå butta till sin häst.. den hästen är väldigt smart å åt de inte... men hon blandade ihopp det med strösocker,,, å så åt han de hur lätt som hellst.. Lycka till! :banana:
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

Bästa sättet att ge en häst medicin är att ge det direkt i munnen.
Hälften kan slabbas bort om man ger det i krubban.

AM
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

Det vet jag.
Hemma har vi en fölmärr som hellre dog än maskades.
Man får ta ett rejält tag över nosryggen och backa in henne i ett hörn för att inte hon skall springa igenom boxväggen.
Med det greppet funkar allt...

Fast det är bara hon som krånglar.


AM
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

Fast du skrev nyss: "Spruta in i munnen som du gör med maskmedel. Inget svårt alls."

I en del fall är det visst svårt. Jag har slutat jaga runt mina hästar med såväl avmaskningsedel som medicin, jag ger allt i maten. Enklare än kungfu-grepp.
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

Vi har en enda som bråkar på 50 häst. Så bråkstakarna är i mycket klar minoritet.
Och det är en vuxen fölmärr.
Ingen av dom 15 fölen eller övriga ettåringar/märrar/hingstar konstrar.
Så jag antar att dom allra flesta hästarna är enkla att maska/medicinera.

Om alla dina bråkar så har du otur eller fel teknik..

AM
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

He,

Tack för era tips! hade funderat på en gammal avmaskningsspruta men hittade ingen..men ska åka till apoteket på måndag och inhandla en spruta. Blanda med äppelmos låter bra.

Mvh
Z
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

Bråkar gör dom inte men jag tycker det är enklare att ge dom i fodret ändå. Att avmaska t ex tyckte jag blev värre för varje gång när dom lärt sig att det smakar apa, likadant med upprepade buttakurer. Nu slipper jag vara elaka tanten.
 
Senast ändrad:
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

Nu finns ju såna här också:

3046478_2.jpg
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

Jag läste ett tips i en engelsk hästtidning för ett tag sedan. Jag har inte provat det själv, men man skulle göra så här:

Blanda medicinen med flytande smör/margarin och bre på en knäckebrödsmacka. Klart att ge hästen!

Mvh Huntress :)
 
Sv: Kräsen dam..får inte i henne medicin

En annan bra sak att blanda upp butta el finadyne med är b-vitamin , shyfeeder b är kanon för den är söt o god :d ! Jag brukar börja med en spruta fylld med bara b-vitamin så går det rätt bra sen med buttan i (man får dock ha lite vatten oxå för att det ska bli mer lättflytande).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
5 114
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Görel
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 578
Senast: lady_vip
·
Hästvård Har fått Fabrol och Ventipulmin till min sjuka häst. Problemet är att min häst är det mest misstänksamma och kräsna som finns när det...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 047
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp