Köttlåda, nötkött, hjälp en newbie

Det går absolut. Vakuumpacka helst, mörningen fortsätter i påsen. En vakuumpackare är guld värd (nej, jag får inte provision på dem ;)).

Du har i alla fall övertygat mig om att jag måste ge mig en vacuumförpackare i förtida julklapp. :up: Har i o f s tänkt tanken förut men nu känner jag plötsligt ett mer överväldigande behov. Visserligen har jag inga älgdelar men har just mottagit en låda prima nötkött. Det är redan välförpackat men en del river jag upp och lagar till innan jag fryser in och då vore det ju käckt med dessa fina vacuumpåsar. Och sedan tänkte jag till bakat bröd, förvällda grönsaker, bär och alla andra varianter på lunchlådemat som rester av paj och sånt.

Fråga till vacuumförpackningsexpertisen: klarar man sig med prisklass i mellannivån (m h t mitt användningsområde) eller är det någon väsentlig skillnad om man går upp på tvåtusen kr eller mer för maskinen?

Du har i alla fall övertygat mig om att jag måste ge mig en vacuumförpackare i förtida julklapp. :up: Har i o f s tänkt tanken förut men nu känner jag plötsligt ett mer överväldigande behov. Visserligen har jag inga älgdelar men har just mottagit en låda prima nötkött. Det är redan välförpackat men en del river jag upp och lagar till innan jag fryser in och då vore det ju käckt med dessa fina vacuumpåsar. Och sedan tänkte jag till bakat bröd, förvällda grönsaker, bär och alla andra varianter på lunchlådemat som rester av paj och sånt.

Fråga till vacuumförpackningsexpertisen: klarar man sig med prisklass i mellannivån (m h t mitt användningsområde) eller är det någon väsentlig skillnad om man går upp på tvåtusen kr eller mer för maskinen?

Bra idé :up:

Särbon har en av de billigare no-name varianterna och den fungerar helt ok. Jag har OBH Nordicas premiumvariant för hemmabruk (Supreme) och är väldigt nöjd. Visst, man behöver väl egentligen inte alla funktioner men det blir så mycket smidigare och lättare. Vilken som helst av OBH skulle jag säga men man behöver ju inte ta den dyraste.

Det man ska komma ihåg är att OBH:s verkar inte komma överens med släta påsar, de ska vara som deras original med struktur. Särbons klarar släta påsar också men för mig är det mer värt att ha en bra packare. Jag tycker också bäst om rullarna så man gör sina egna påsar, då bestämmer man storleken själv.

Och jag tänker på en bekant som hade köttproduktion och som förutom alla vanliga märkningar märkte köttpaketen med djurens namn. Som ganska ofta var namn man kunde hitta i almanackan.

Så gick man för att plocka upp något från deras frys så kunde man se paket med kött som det stod "Lennart" på till exempel.

Jag tyckte nästan det var lite väl...........

Så märker vi vårt kött och barnen är otroligt intresserade. De vill veta vilket djur det är. Nu äter vi mest vilt och då vill de veta vem som skjutit och vart. Vi har fått sätta upp ett styckschema i köket för barnen vill se vilken bit de blir till mat.

De två grisarna vi slaktade så tyckte barnen att den snälla grisen smakade godast och kom fram till att det måste vart för de gav den så mycket godis och borstade på den varje dag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka