Köttlåda, nötkött, hjälp en newbie

Blueberry

Trådstartare
Min man har beställt rätt många kilo kött av en kollega, och i morgon ska vi hämta. Jag tror att han + annan kollega ska dela på 1/4 djur och vet inte hur många kilon det handlar om - men troligen rätt mycket. Det styckas direkt på plats i morgon (har hängt i en vecka) och jag har ärligt talat inte en aning om vilka bitar som är bra/roliga/enkla att handskas med i köket. Det som är färsmaterial mals direkt på plats.

Vi äter inte så mycket nötkött i vanliga fall, så jag står lite handfallen medan maken är rätt uppspelt :p
Här kommer frågor:
  • Vilka bitar ska vi satsa på tycker ni?
  • Hur länge håller det sig i frysen?
  • Jag blir lite rädd för att köttet inte ska smaka gott om det har varit i frysen innan det är tillagat, kan någon vänligen övertyga mig om att så ej är fallet?
  • Hur mycket är det rimligt att två personer äter under tiden det håller sig i frysen?
  • Hur ska vi tänka? Hur gööööör man med sånt här?
Rätter vi gillar:
  • Grytor och långkok (som chili och burgundisk gryta. Ser fram emot kalops).
  • "Söndagsstek" typ. Det händer rätt sällan, men är ju så himla gott.
  • Det mesta som går att göra med nötfärs, från köttfärssås och lasagne till hamburgare och biffar och köttbullar.

Vi har påsar och plastbackar.
Ska vi ta med något mer?

Hahaha
För mig är kött som ligger i frysen den normala sortens kött. Färskt kött i affären är ...konstigt.

Kött håller bra. Fett kött - som fläskkött - håller sämre. Nöt kan man spara i ett par år utan att det blir katastrof. Fast bäst är förstås att konsumera det inom det närmaste året.

Förstår inte riktigt fråga vad ni ska "satsa på"? Kött är ju kött?

Jag hade nog utgått från att ta hem köttet i backar och sedan packa hemma på köksbordet? Där finns tid att märka det ordentligt - vilket är den viktigaste delen av hela proceduren!

Åter påminns jag om veterinärparet där hon var på jobb och maken skulle packa kötet och märkte det på det sätt han kunde - med de latinska namnen på muskeldelarna och benen....;) Hon fick ett elände att översätta namnen till fransyska, grytbitar, kokkött, stek etc

Ha koll så ni har ordentlig plats i frysen. Min kompis skulle vara med och dela på en kalv och hade ingen aning om hur mycket kött det faktiskt var så de fick panikköpa en frysbox *s*

Mina föräldrar tar han om älgkött och ser då till att skriva vad det är + år på påsarna. De delar upp i grytbitar, köttfärs, stek och filé. De skär bort så mycket senor och sånt som går. Gör inte för stora påsar, då blir man lätt lite "snål". Man tycker det är dumt att ta upp en hel påse om man inte tänkt allt på en gång t.ex. Bättre att göra lite mindre påsar och isf ta upp två stycken.

Köp en vakuumpåsförslutare, då håller det hela köttet i två år (inte köttfärsen). Använd handskar när ni hanterar det, det minskar risken för nedsmutsning och gör att det håller längre. Vakuumförpacka gärna färsen också, då får den inte frysbränna. En vakuumpackare är fantastisk, jag älskar min som jag fick i födelsedagspresent av partnern :D

Borde inte bli så vansinnigt mycket kött om ni ska dela på en kvart (vilken kvart, fram eller bak?).

Generellt kan man säga att den bakre delen samt mitten upptill är det som är mörast, dvs det som går att steka som biff. Framdelen blir mör med lite mer tid, fukt och kärlek vid tillagningen.

Entrecote, oxfilé, ryggbiff och innanlår är de möraste delarna, dvs det som steks som biff.

Ytterlår, fransyska och rostbiff är de näst möraste bitarna (rostbiffen är mörast av dem). De klarar inte att stekas i skivor (enligt min mening) men blir utmärkta som blodig stek.

Övriga delar är inte möra utan rätt tillagning, dvs de kräver lång tid och fukt för att bli möra.

Är man osäker på vad om är vad i lådan är det bästa att steka en liten bit och testa hur mör den är.

Lycka till!

/slaktarens dotter

Senast ändrad:
Instämmer också med ovanstående, märk köttet väl och se till att skriva året på paketen.

Jag fryser köttfärs (eller älgfärs då om vi ska vara kinkiga) i 300-400g förpackningar, det funkar för mig som är enkvinnashushåll för det mesta. Det som går att steka som biff skivar jag och fryser in styckvis, då är det bara att väga bitarna när man ska tillaga dem så får man lagom portioner. En lagom stek är enligt min mening ca 750-1500g.

Köper man en halv kvarta så lär man inte få välja vilka bitar man får. Antingen väljer man fram/bak (dvs en hel kvarta) eller så får man bitar från både och + färs.

Kött håller bra i frysen, så det är ingen fara för att det ska bli dåligt närmaste året typ, såvida det är bra paketerat och inte får frysbränna.

Eftersom ni inte har något emot långkok eller stek behöver ni ju inte inte slåss om de "finare" bitarna. Fransyskan och grytbiten är finfina de med, med rätt tillagning! Bogen och rullen brukar dock malas till färs här. Förstnämnda då det blir grytor ändå och sista för att den är trist. Vi är två personer + hungrig hund och en kvart räcker i snitt 3 månader här. Då äter vi ju inte bara nöt och en del går iväg till släkt och vänner på besök också. 500g färs/påse paketerar vi, då blir det middag och matlådor av en påse. Och det klart det är gott, färskare är svårt att hitta även om det varit en vända i frysen!

Eftersom ni inte har något emot långkok eller stek behöver ni ju inte inte slåss om de "finare" bitarna. Fransyskan och grytbiten är finfina de med, med rätt tillagning! Bogen och rullen brukar dock malas till färs här. Förstnämnda då det blir grytor ändå och sista för att den är trist. Vi är två personer + hungrig hund och en kvart räcker i snitt 3 månader här. Då äter vi ju inte bara nöt och en del går iväg till släkt och vänner på besök också. 500g färs/påse paketerar vi, då blir det middag och matlådor av en påse. Och det klart det är gott, färskare är svårt att hitta även om det varit en vända i frysen!

Grytbiten?

Rökt saltrulle är gudomligt gott och en SÅ underskattad styckdetalj. Rimma och rök den alternativt koka den och skiva extremt tunt till smörgåsmat.

Grytbiten?

Rökt saltrulle är gudomligt gott och en SÅ underskattad styckdetalj. Rimma och rök den alternativt koka den och skiva extremt tunt till smörgåsmat.

Nä, det är jag som är trött :angel: Grytbitar är det jag gärna tar, alltså delar för långkok.

Har ingen rök och är inte så förtjust i tjälknöl så här blir den köttfärs, fler användningsområden har jag inte hört talas om, än.

Brukar köpa 1/4 nöt. Hur många kilon det är beror ju på hur gammalt djuret är, men kan vara c:a 35 kg/kvart.
Det är bra årstid att få hem kött nu, det går att förvara kallt utomhus innan man har styckat allt. Dessutom är det bra om man inte stoppar allt i frysen samtidigt. Men frys in köttfärsen först. Biff, entrecôte och filé kan man frysa in i skivor, men själv tycker jag att de blir bäst helstekta, speciellt filén är synd att skiva upp tycker jag.
Fransyska och innanlår är bra till "söndagsstek", men är köttet mycket mört kan rostbiffen stekas i skivor. Ytterlår, högrev och bog passar till grytbitar, grytstek, sjömansbiff etc. dvs blanda gärna storlek på bitarna du fryser in. Jag fryser ibland in en del av "kokköttet" i grova skivor. Då kan jag välja när jag tar fram det om jag vill ha kvar skivorna, skära "kuber" eller tunna "slamsor", t ex till stroganoff eller "pörkölt" (ungersk köttgryta med paprika)
Jag tycker också att rullen är fin. Koka den och skiva tunt som @athena_arabians skrev. Får ni kind eller flankstek så är de finfina att helsteka, men tyvärr brukar de ofta malas. Svansen - ja den kokar man förstås soppa på.
Håller med @purity_666 om att det är bra att inte frysa in för stora bitar/påsar. Flera av stekdelarna räcker till två stekar på kanske 1 kg, större lagar man inte till så ofta, om man inte brukar ha gäster.
Har säkert glömt någon del ;). Lycka till!

Tänk på att mycket som anses vara färskött är utmärkt kokkött. Ofta går det att få tag i billig färs i affären så jag skulle satsa på att ta hem så mycket hela bitar som möjligt. Ja jag erkänner jag älskar kokt kött och kokar gärna bitar som vanligen mals.

@Cilva: Fast tillagningen av nötkött skiljer sig lite från vilt. De delar som anses vara segare är ändå mörare på älg jämfört med samma del på ett nötdjur.

Ja, det var därför jag skrev att jag inte har någon större vana av nötkött. Sådant bör väl i och för sig gå att googla och skriva på fryspåsen vad det är så underlättar det vid tillagning.

Ja, det var därför jag skrev att jag inte har någon större vana av nötkött. Sådant bör väl i och för sig gå att googla och skriva på fryspåsen vad det är så underlättar det vid tillagning.

Märkning är A och O :)

Vi ska dock inte gå in på särbons kryptiska och icke-standardmärkning av älgkött :grin: å andra sidan mal han allt som inte är väldigt mört (dvs jag får aldrig kokkött :cautious:).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka