kotledsinflammation

M

messsy

Har idag varit till vet. med min varmblodstravare som under en period haft störningar i rörelsemönstret i högre farter.
Vet. böjde genom osv och hittade hälta i båda kotlederna. Mest vänster.
Hon sprutade hästen med kortison i båda kotlederna.
Fick rådet att träna hästen långsamt (skritt o lite lugn trav) 3-4ggr/vecka i 2 veckor och sedan komma tillbaka på återbesök.

Nu är jag nyfiken på hur NI satt igång era hästar efter kotledsinflammation? Hur har hästen funkat efter det? Har den fått tillbaka problemet igen? Hur har ni behandlat? osv,osv.
Berätta allt ni vet och varit med om!!

Sv: kotledsinflammation

tänkte tillägga en fråga:

Finns det något fodertillskott som kan påverka positivt?
Glucosamin? (eller vad heter det?)

Hej,

Vi har behandlat vårat kallblod för kotledsinflamation och har fått helt annan ordination än dig. Efter sprutningen med tuppkam + Celesteron har han haft boxvila i 2 dagar. Efter det sjukhage i 2 veckor, sedan vanlig hage i en vecka och efter det återbesök.

Under tiden han står i sjukhage ska han promeneras 20 minuter per dag i skritt. Om han står i sin vanliga hage (rör sig mer då) inga prommenader.

Alla som jag hört med kotledsinflamationer har behandlats så här.

Vi har gett Flexijoint i fodret och är mycket nöjda med det.

~Ingrid

jasså, så konstigt. har aldrig haft häst med kotledsinflammation förut så jag har ingen aning om hur man "brukar göra".

har din häst fått tillbaka samma problem igen? eller har ni klarat er ifrån det?

Flexijoint vad är det? Vart köper man det? Pris? Funktion?

Senast ändrad av en moderator:

Min förrförra häst fick infl bb i haserna och ena kotan fram. Hon vilade i ett år (rejält halt) men blev inte bra, så hon är borta nu. Men på de flesta brukar ju vila hjälpa, och tillskott är inte fel (tex flexijoint osv som redan varit uppe).

Inflammationer är ofta sekundärt! Är hästen stel, sned, ojämnt musklad? Skoning, passar utrustningen bra? Osv. Lycka till!

Min förrförra häst fick infl bb i haserna och ena kotan fram. Hon vilade i ett år (rejält halt) men blev inte bra, så hon är borta nu. Men på de flesta brukar ju vila hjälpa, och tillskott är inte fel (tex flexijoint osv som redan varit uppe).

Inflammationer är ofta sekundärt! Är hästen stel, sned, ojämnt musklad? Skoning, passar utrustningen bra? Osv. Lycka till!

Min pålle är inte direkt stuphalt så som din verkade vara (?).
Han visar bara lite i högre tempon. Därför tror jag att han kommer bli bra.

Kan inte någon beskriva Flexijoint mer? Har aldrig hört talas om det förut.

Hästen var halt när jag fick honom. Så hans problem kommer ursprungligen från förra ägarna.
Han är även liiite sned i baken, svårt att förklara. Inte snedmusklad, men själva "benet" på högersidan är högre än det vänstra. Ska ta ut kiropraktor framöver för att rätta till det.

Hej,

Lukas fick sin första kotledsinflamation förra året i januari. Han hade på båda fram. Röntgad utan pålagringar. Han blev friskförklarad i april samma år. Sedan dess har han fungerat fint, efter en försiktig igångsättning och varit mycket mjukare och piggare. En helt annan häst.

För 3 veckor sedan blev han halt pang bom (kändes det som) och vi åkte in till kliniken konstaterades kotledsinflamtion vänster fram. Röntgades utan anmärkning igen. Sputades med tuppkam och Celesteron igen.

Vi får väl se hur han svarar på behandlingen. Det är tråkigt när det kommer igen, helst efter att han mått så bra. Vi ändrade på mycket i hans tillvaro (mat, motion, ridning, utrustning mm) och ändå kom det tillbaka...

Det sägs ju ofta att kotledsinflamation är ett sekundärt problem, i hans fall trodde vet på övervikten första gången. Han är stor ännu men mycket smalare än första gången. Han kan leva på luft och bli stor ändå. Suck!!!

Skulle han inte bli fungerande som ridhäst stannar han hos oss som glad pensionär!!

Flexjoint är ett pulver man ger i maten, innehåller bland annat Glucosamin. Kan köpas hos Equimins både i Sverige och England. Det är mycket billigare om du kan beställa från UK.

Den Svenska sidan skriver följande om produkten "En kraftfull produkt som används för en stark ledgångsstruktur, brosk och god kvalitet på ledvätska. Innehåller Glucosamin och MSM."

~Ingrid

det är inge vidare kul när dom dras med mkt problem.

min pålle har haft mkt otur.

när han kom hade han en hovböld i v.f.

efter det gjorde han sig illa i v.f. i hagen vilket resulterade i en rejäl hälta och svullet ömt ben. Det gick dock bort helt inom en vecka.

Sen har han haft detta problem oxå vilket jag envisats med att han borde kollas upp för. Han har inte känts riktigt fräsch, men dom som kollat från marken har fnyst åt mig och inte sett att han haltat ett dugg.

Så nu hoppas jag på att kunna få igång honom och hålla honom skadefri.

Vart köper du ifrån och till vilket pris? Hur stor förpackning? Hur länge räcker det?

är jätte-tacksam för alla tips på träning,foder,fodertillskott osv som ni kan ge mig!
TACK!

Hej,

Jag köper Flexin från Uk, hade gärna viljat köpa från Sverige men jag har inte råd att betala så mycket mer för det - oavsett hur mycket man vill gynna Svenska affärer.

Jag köper alltid 3 kg när jag beställer. Det kostar 89.95 pund och det är ca 1200 kr. Frakt tillkommer med 150 kr. Man har det hemma på ca 3-4 dagar och de har en väldigt bra email-support. Jag brukar alltid beställa nåt annat också när jag ändå beställer och det kostar ändå bara 150 kr i frakt.

Tre kg räcker vädligt länge, jag vet inte exakt men runt 6-7 månader tror jag. Då ger jag 2 skopor dagligen.

Han blir väldigt mjuk och fin av Flexin, jag tycker helt klart du ska prova.

~Ingrid

Är den röntgad så ni vet att det inte finns lösa benbitar som ligger och stör?

tänkte tillägga en fråga:

Finns det något fodertillskott som kan påverka positivt?
Glucosamin? (eller vad heter det?)

Vill bara varna lite för alla fodertillskott med glukosamin. De blir lätt "beroende" av det. Verkar som kroppen själv drar ner på produktionen. Jag gav min häst det för flera år sen och nu är vi fast. Försöker emellanåt att dra ner och ta bort men det slutar med att jag börjar ge igen för han känns "knackig". Behöver de glukosamin så gör de.. men var säker innan du börjar ge.

Hej,

Nu tänker jag lite högt, har inga vetenskapliga belägg för att det är si eller så...

Det du skriver är väl en sanning med modifkation. Om hästen blir hjälpt med glukosamin så märker man ju skillnad när man slutar. Som du säger kanske man då ser att hästen blir "knackig" igen.

Jag tror inte de kan bli beroende av det men däremot hjälpta eller så märker man ingen skillnad alls.

Men hur ska man veta det innan man provat? Det finns ju knappast någon undersökning som ger en svar annat än att man provar sig fram.

~Ingrid

Är den röntgad så ni vet att det inte finns lösa benbitar som ligger och stör?

han är inte röntgad, men det finns inga tecken på det och vet. tyckte inte det var någon mening med att röntga.
Får se om det behövs vid återbesöket ifall han inte blivit bättre.

du får gärna pma mig info om vart du köper ifrån, hur man kontaktar dom osv.

Ok jag har gjort det, hoppas du fick det?

~Ingrid

Vad man har för igångsättning beror mycket på hur halt hästen är, vilken veterinär man har, hur hästen fungerar och vad man sprutat med. Jag har fått igångsättningsdirektiv allt från kör ett lugnt snabbjobb innan ÅB efter 14 dagar, till box och paddock i 14 dagar helt utan körning. Kan inte direkt säga att något varit sämre än något annat, vad som fungerar beror ju på omständigheterna.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka