Kotledsinflammation?

eliviran

Trådstartare
Min tjugotvååriga ponnyvalack har varit slö och samarbetsovillig under vintern, och för ungefär två veckor sedan började han visa hälta i traven. Det verkade först vara höger fram, men sedan vänster, fast samtidigt fortfarande höger... Så jag hade ingen aning om vilket ben det var.

Jag lät honom vila några dagar, och red sedan försiktigt i skritt med back-on-track på höger fram första passet, sedan vänster andra osv. (eftersom det endast finns en padd i stallet). Han var inte halt, men varm i kotan och hoven på benet som inte hade back-on-tracken. Han var inte märkbart svullen.

Jag har ridit i skritt sedan dess, jobbat i något lägre form än vanligt och tagit det lugnt. Han är inte lika slö längre, men blir nu varm i båda kotorna efter ridpasset.

Hjälp mig nu, är ni snälla, vad är det här? :confused:

Jag har sökt runt lite på nätet och misstänker något i stil med kotledsinflammation, men är inte alls säker. Jag ska fortsätta söka så mycket jag kan, men tänkte att det är värt en tråd här också och få höra vad ni tror!

Jag undrar också vad som är bäst - ta ut veterinär eller equiterapeut??
Det ska nämligen komma ut en equiterapeut om någon månad till två andra hästar i stallet, och hon rekommenderades av stallägaren, men jag tror att det kanske kan vara bättre att ta ut veterinär... Vad tror ni?

Nu blev det väldigt långt inlägg, men jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig och min pålle! :)

Tack på förhand!

Sv: Kotledsinflammation?

Absolut inte rida på en häst som är halt när du inte vet varför den är halt!!

ALLTID veterinär först. En equiterapeut ska inte behandla en halt häst utan att det finns en diagnos.
Sen om du åker till klinik eller tar ut veterinär spelar ingen roll så länge det finns adekvat utrustning tillgänglig såsom röntgen, ultraljud osv. Ingen mening med att ta ut en veterinär till stallet som inte har utrustning med sig för då får du ändå åka in till klinik vilket blir dubbla kostnaden.

Med tanke på hur länge din häst varit halt så är det dags att göra något NU!

Grejen är att han inte är halt längre. Jag sprang med honom igår i trav för att visa en annan i stallet, och hon tyckte inte han såg halt ut. Och när han visade hälta förut var det inte alls mycket, knappt märkbart. Men jo du har nog rätt, ska ta och ringa veterinären!

ET tar man ut när man uteslutit skador i extremiteterna!!!

Var rädd om din gamla häst o värm inte på en redan varm skada- ökad blodcirkulation som är ett symtom på att ngt är fel.

Min ynglig har precis blev genomgången av vet. i onsdags och eftersom hon stod inne hela natten och en bit in på förmiddagen tills vet kom så hade hon massa spring i benen när det var dags för undersökning. Vet ville att jag skulle longera henne först, men det var totalt omöjligt med all överskottsenergi, så hon fick springa av sig några minuter först och visade upp en kanonfin trav med ursnygga sträckningar och riktigt schwung i steget. Helt fantastiskt att titta på. Inte minsta tecken på hälta.

Sen var det då dags för böjprov och hästen kunde knappt stödja på vänster fram. Troligtvis kotledsinflammation, och troligtvis en sekundärhälta.

Att hästen inte haltar betyder inte att det inte är något fel. Min har gått lite skevt, stuckit ut med bakdelen och ena bogen och slingrat sig. Men som sagt, går som en klocka och både travar och töltar som en gud. Galoppen är bättre än någonsin. Och så visar hon en grav hälta på ena fram, svag hälta på andra fram.

Ta ut veterinär!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 642
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 086
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 983
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka