Kotledsinflamation

vilse

Trådstartare
Vad beror det på och hur lång tid tar det att läka?
Något spec man ska tänka på sen när man börjar sätta igång hästen igen?

Sv: Kotledsinflamation

Kotledsinflammationer uppstår oftast av felaktig ridning/belastning. Det tar ganska lång tid att läka ut helt och man bör sätta igång väldigt försiktigt och i rätt form. Inte massa små volter och ridhusunderlag, utan rakt fram i skogen de första månaderna.
Skritta i flera månader, sedan börja trava lite ett par månader till för att sedan om hästen jobbar i rätt balans börja galoppera.
Undvik små vägar på ridbanan när man sedan rider där, rid stora volter och raka linjer.

Efter något år när hästen är i full gång kan man nog säga att den är frisk om den inte visat några återfall.
Min häst fick det i princip runt om efter att jag tränat för en dressyrtränare som tyckte att man bara skulle sitta på en liten volt och jobba. Men efter igångsättning och långsam uppbyggnad har hon aldrig fått tillbaka några som helst problem. Hon rids som vilken häst som helst, förutom att hon inte tävlas så mkt pga att hon nu är 20 år och dessutom inte gillar det! :p

Min fick det troligen pga fel utrustning, sadeln passade henne inte. Skapade spänningar och ryggont, vilket gick ner i benen till slut.

Vad tror ni om lösgörande arbete i skritt? (Efter att ha skrittat på lång tygel i en månad) Skänkelvikning, vändningar, skritt-halt övergångar. Kan det bli för stor belastning även fast det utförs i skritt? Det kan ibland vara svårt att få hästen i rätt form utan att göra någon slags lösgörande övning, så det blir lite moment 22.
Sedan när hästen går i form går man över till att rida rakt fram.
Hur ser ni på detta?

Jag skulle inte göra så iaf....det är rakt fram som gäller! Longering är bland det sämsta du kan utsätta en häst som har /nyss haft inflammationer för.....har även vet. sagt....det blir för stora och ojämna belastningar, och påfrestande.....hästen "tvingas" även gå på ett mer onaturligt sätt och det gör jju att risken för att inflammationerna kommer tillbaka ökar...
Nej, rakt fram, fritt och ledigt så hästen slipper känna krav....
Då skulle jag hellre efter ett tag gå ut i skogen för att "lyfta" på benen, än köra vändingar och halter.....men det beor ju heeeeelt på hur allvarlig inflammationen varit och vad det är för typ av häst....

Hejsan o tack för svar, tror du läste lösgörande som longering. Jag håller med dig om att longering är dåligt vid igångstart efter kotledsinflammation.

Givetvis måste man vänja långsamt vid rörelse igen med promenader o uteritter på lång tygel en månad eller så.
Men någon gång måste man börja rida i form och tror du/ni då att det kan vara skadligt att göra vissa lösgörande övningar i skritt istället för att tex. börja trava? Och vilka övningar är mer skadliga (för benen) än gör nytta?

Det du ska undvika är just belastning och det betyder ju att göra samma saker för mycket eller sitta på volt osv.

Grejen är att om hästen haft kotledsinflammation är det just massa dressyrövningar du ska undvika i första taget. Rid rakt fram ute på vägar i skogen. Hästen bör ju gå i någorlunda bra form och balans för att inte belasta fel.

Jag skulle inte rida volter eller vändningar förrän om 3-4 månader.

Det du kan göra är ju att rida raka spår över t.ex. bommar och stora volter ute på fält (så du kan göra en större volt än 20 m ) och inte mer än 2-3 varv i rad.

Vill du ha en häst som håller och inte får tillbaka det gäller det att skynda lånsamt.

Jag tror framförallt tömkörning är bra, för då behöver man inte låta hästen gå på en liten cirkel som i tex longering, samt att den slipper belastning på ryggen.....
Att undvika tungt underlag tror jag oxå är bra, det sliter enormt på hästar bara av att tex gå i ridhus (säger inte att du gör det heller :) )
SVårt det där, jag har ju samma problem med min (travare) och vi har börjat skritta nu ½h per dag, men han går så mkt i hage oxå så vi får "gratismotion". Antar att (om hästen blir bättre) vi får börja trava lite långsamt sen...

Jag är nog mera för i såfall att trava långsamt framåt korta bitar i taget, än att köra dressyrövningar (inte för att det är en travare, jag är ridtjej från början ;) ) just för att låta hästen gå så mkt fritt som möjligt....Jag vill inte börja med hjälptyglar och dyl eftersom det tvingar h'ästen gå i en form den kanske inte vill/klarar av för tillfället.....och deeet däremot kan bero på att min häst inte kan ta bettet osv utan "hjälp"..........
Det är nog annorlunda för dig om du har en "skolad" häst.....

(Alla gör vi olika, det finns säkert många "rätt") :bump:

Min häst fick det i båda fram pga att hovslagaren verkade henne snett.

Det tog 8 månader innan hon var frisk och jag fick sätta igång henne.

Jag fick börja med att promenera henne(på plant underlag) och sedan skritta uppsutten(först på plant underlag och sedan i skogen). Efter ca 4 månader fick jag börja trava och efter 6 månader fick vi börja arbeta lite på ridbana.

Hejhej,

Vår gamla ponny fick det genom att hon trampade snett ordentlig i hagen. Hon fick stå i sjukhage några dagar, sedan ut i hagen igen med kompisen. Efter en vecka skritt för hand började med 5 minuter vilket ökade för varje dag med 5 min. Vecka 2: uppsutten skritt 20-40 min per dag. Vecka 3 fick vi lägga in lite trav...typ 2 minuter första dagen och öka det för varje dag med några minuter. Detta gick mycket bra och hon verkade reagera bra på igångsättningen. Sedan fick vi trava och skritta varje dag. Vecka 4 fick vi lägga in lite galopp och öka längden på galloppass varje dag. Allt på rakt spår. Sedan tillbaka till djurkliniken. Där blev hon friskförklarad även på böjd spår (longering i ridhuset) och fick vi sätta igång henne lite sugsestiv. 8 veckor efter att vi var på kliniken för första gången var hon helt igång igen. Hon har inte fått tillbaka det tills nu och det hände för 8-9 månader sedan.

Hoppas din häst är frisk snart igen. Lycka till.

Jacky

Senast ändrad av en moderator:

Tack båda för svar. Det blir nog inga vändningar eller små volter varken i skritt eller någon annan gångart på ett tag.
Min häst var hyfsat skolad innan hältan och hältan gick över snabbt (efter en behandling).
Kommer nog att behöva befästa start o stopp innan jag börjar trava annars kommer han att rusa omkring med mig som ett ånglok på ängarna (1,76 hög...) :D vilket jag antar är ännu skadligare. Men jag vet att han fattar snabbt vad jag menar så det hinner inte bli ensidigt/jobbigt.
Vi har en stor äng i närheten som är bra att rida på så här års innan regnrusket kommer.

Hoppas att det var ok att jag snikade lite på din tråd :angel:
Lycka till med igångsättningen du med!

Tror läketiden kan variera lite. Har hört om fall där de tagit väldigt lång tid och återkommit. Men min förra sköthäst fick diagnosen kotledsinflamation, behandlad i två veckor, sen fick han vila 1-2 veckor till innan vi satte igång honom. Har inte varit halt nått sen dess o detta var två årsen.

Tror läketiden kan variera lite. Har hört om fall där de tagit väldigt lång tid och återkommit. Men min förra sköthäst fick diagnosen kotledsinflamation, behandlad i två veckor, sen fick han vila 1-2 veckor till innan vi satte igång honom. Har inte varit halt nått sen dess o detta var två årsen.

Fick diagnosen kotledsinfl hos en ponny för snart 2 mån sedan. Fick butta men var fortfarende halt i traven efter 1 omgång med och fick ytterligare en kur i 10 dagar. Han är fortfarande "nickig" då vi tar ngr travsteg. Han går i en hage i hagen. Hur lång tid brukar det ta om man "låter kroppen läka sig själv. Har hört att det kan ta upp till 12 mån!! Någon som har erfarenhet??

Beror på om man ändrar det som från början skapade inflammationen. Finns det röntgenförändringar? Har man konstaterat vad det kan bero på och ändrat förutsättningarna?

Kan tycka att det är väldigt dumt att inte behandla om hästen om den fortfarande är halt efter två månader. Snedbelastning sliter ju på hästen, och så länge den har ont/haltar snedbelastar den sig. Risken är stor att det kommer fler problem på andra ställen.
.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka