kot/senskideinflammation

U

Uddatyp

är de alltid värme när dom har kot/senskideinflammation? eller räcker de med att dom är galliga?
eller kan dom ha de även om dom inte är varma?

eller överhuvetaget...är dom alltid varma vid inflammationer i kota/ben eller liknande?

en häst jag känner som är mer gallig i ena benet..tror de är sen än dom andra nämligen och jag är lite intresserad av vad de kan vara eftersom ägaren nämligen inte är så intresserad av att kolla upp de.

Sv: kot/senskideinflammation

Min gamla dam har haft kotledsinflammation två gånger och båda gångerna har det börjat med att hon varit mer gallig i ena benet och sen blivit varm och halt. Men jag vet faktiskt inte om det är ett måste?

va de konstant värme då? eller kom den o gick?

Ärligt talat minns jag inte så noga men jag tror att det var ganska konstant, men det konstiga var att hon blev blockhalt från en dag till en annan :O
Blev behandlad med "Metacam" och blev bra iallafall :)

Min häst var inte varm när han fick kotsenskideinflammation i ena bakkotan. Däremot var han gallig.

ny fråga då..gick gallan ner när hästen rörde på sej o va ute i hagen? eller va gallan där konstant?

Nej, jag har för mig att den inte gick ned särskilt mycket vid rörelse. Det var först när inflammationen försvunnit som det blev bättre. Vet sa att i vissa fall kan svullnade bli kvar fast hästen är frisk. I mitt fall gick svullnaden bort helt.

Var det kotsenskideinflammation (tenosynovit) du menade? Eller kotledsinflammation? För skillnaderna i symptom på dessa två är ju stor.

Min vallack har haft både kotledsinflammation och kotsenskideinflammation fram. Kotledsinflammationen resulterade inte i någon galla, lite lite varmare kanske.
Kotsenskideinflammationen yttrade sig i en golfbollsgalla på senskidan, som blev varm och stenhård vid ansträngning (den fanns där konstant dock). Det brukar vara de typiska tecknen. Kotsenskideinflammation brukar också förknippas med tydlig hälta, men det hade inte vår kille.

Så man kan egentligen inte veta hur det yttrar sig, det verkar variera från fall till fall.
Är det en inflammation i något så pass ytligt som kotsenskidan borde man dock känna den värmeutveckling som mer eller mindre alltid existerar vid en inflammation. Gallor kan ju hästen ha utan att det behöver vara inflammerat å andra sidan.

Hoppas du blev nåt klokare av mitt svammel...;)

okej, då förstår jag mera.
de är senskideinflammation jag menar isåfall..visste inte riktigt skillnaden men nu vet ja.

*kl*

tack för alla svar.

min häst hade kot och knäledsinflamation v. fram och knäledsinflamation v.bak, han har alltid varit lite smågallig spec. i bakbenen, men har då varit jämn och aldrig varm. Kände inget i frambenet förns det var konstaterat att han hade kotledsinflamation, tror det är lite olika, sen hade han varit en häst som aldrig fick gallor hade man nog reagerat lite mer, men eftersom han ofta blev lite gallig och det försvann när man hade ridit lr om det var väldigt kallt ute så trodde man ju inte att dte var något..

berodde gallorna på inflammationen eller hade den kvar dom när han blev bra?
eller hade han gallorna innan inflammationerna?

lånar tråd, hur vet man skillnad på hovböld o ngn sen inflamation eller kotleds inflammation? Menar mer i rörelse mönster än värme, svullnad, ömmar

Min vallack har haft både kotledsinflammation och kotsenskideinflammation fram. Kotledsinflammationen resulterade inte i någon galla, lite lite varmare kanske.
Kotsenskideinflammationen yttrade sig i en golfbollsgalla på senskidan, som blev varm och stenhård vid ansträngning (den fanns där konstant dock). Det brukar vara de typiska tecknen. Kotsenskideinflammation brukar också förknippas med tydlig hälta, men det hade inte vår kille.

vad gjorde du/dom åt din valack när han hade kotsenskideinflammation?

*kl*

Söker både svar men kanske framför allt lite tröst. Mitt sto har återkommande senskideinflammation (hb). Behandlas just nu med cortison och metacam (boxvila 3 veckor). Hon är jättehalt, och har varit jättehalt ett bra tag. Har ngn historier med lyckligt slut vill jag gärna höra dem, övriga göre sig helst icke besvär just nu.:cry:
Vilken behandling verkade ge bäst resultat?

hur går de med din häst?
har du prövat på laser? de kan hjälpa till.

måste undra..vilka symptom har din häst? är de de vanliga med gallan? försvinner den nångång när hästen rör på sej eller är den bestående?

tror inte gallorna berodde på inflamtionerna, var i kotskensidorna mest han var gallig. Nu när han går på gärs är han jätte gallig i alla ben, mer gallig i v. kota och lite hårdare men vet har varit upp och kollat och tror det är gräsgallor, har även gått igenom böjprov. För vissa dagar är den typ helt borta och vissa är den större igen :confused:

tror det var kortison min häst fick först men svarade inte så bra på det i en led och fick då tuppkam istället, och belv bra efter den behandlingen :) Men min vet sa att det är välidigt indiviuellt vad de svarar på för olika preparat, och det låter ju förståligt. Hoppas verkligen att det går bra med din häst :)

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat