Kostnader för åtgärder av radon?

supersara

Trådstartare
Hej!

Jag har köpt ett hus, väldigt billigt, med en hel del fel. Det mesta har jag koll på i kostnadsväg men just vad det kommer att kosta för att fixa radonet vet jag inte alls! Entreprenören ska visserligen återkomma om några dagar ang pris. Men jag vill gärna veta NU ungefär vad radon åtgärderna kommer att kosta eftersom jag ev. ska iväg och köpa en bil i morgon och vill veta om jag har råd eller om jag ska köpa en billigare modell.

Huset är en souterrängvilla på 175 m2. Där nere (souterrängen) har vi 390 Bq/m3 och éntrevåningen har vi 250 Bq/m3.
Problemet är blåbetong i plattan och i väggar.

Någon som har ett hum om vad det kan landa på prismässigt att "ventilera" bort detta? 10 000? 50 000? 100 000? eller mer???

Tacksam för snabba svar :)

Sara

Sv: Kostnader för åtgärder av radon?

Men herregud så blind jag är. Har ju varit inne på boverket flera gånger och letat...

Tack så mycket! Nu blir det nog en bil i morgon:D

Jag tror det är väldigt olika beroende på vart radonet kommer ifrån..
Jag skulle kontakta en radonkonsult som får utreda källan till radonet och sen säga vad det kommer kosta att sanera..
Jag skulle nog vänta lite med att köpa en bil tills detta är klart!

ja man kan ju få stöd väl, men vi tittade på ett hus med radon och där skulle det då installeras fläktsystem för att ventilera radonet, måla väggarna med nån färg osv men det skulle kosta runt 150 000.. så det kan rinna iväg bra.

Kan ju tillägga att i min lägenhet så håller dom på och radonsanerar (markradon) och det kommer kosta oss 40.000 /lägenhet och då har vi ändå gått ihop alla bostadsrättsägare och delar på kosnaderna.. Det handlar också om att de ska fixa med ventilationen i husen..

Det kan verkligen rinna iväg det där...

Måste du sanera? Har mätningar gjorts?

Jag bor själv i ett område med mycket markradon och i ett hus byggt av blåbetong och här är åtgärden ventilation.

kan tillägga att dessa 150 000 var innan bidraget man fick då.. men vi köpte aldrig huset och de som bor där nu "löser" problemet med att ha alla fönster på glänt.

Hej!
Tack för alla svar, här väljer jag att svara alla.

Mätningar är gjorda av förra ägarna vid förra eldningssäsongen, det var då som värdena var så höga (i mitt första inlägg). Dom åtgärdade problemet med luftspalsventiler (stavning?) i fönstren. Efter detta gjordes en korttidsmätning, som INTE var under eldningsäson, den visade 140 på éntreplan och 230 i soutterräng. Det ligger alltså antagligen lite högre pga att mätningen inte är helt korrekt.
Vi har ju självklart räknat med att det ska kosta en del att fixa radonet, men vi vet inte förrän om ca 2 månader hur mycket det kan bli eftersom vi måste göra nya mätningar.
Vi hade räknat med ca 120 000 kr för ett FTX ventilationssystem. Men om det skulle braka iväg uppemot 200 000 kr blir det inte roligt...

Min sambo pratade med "radonmannen" igår. Och han sa att det värsta han sett/hört hade kostat 75 000 kr (innan kommunbidrag på 15 000 och ROT).

Värdena på éntreplanen gör att vi iaf vågar bo på den våningen med barnen innan allt är fixat med radonet!

Det är rätt mycket fel på huset, så vi har en ganska stor budget att "fixa" det med. Vi visste ju om allt innan vi köpte det (och vi fick ju det som sagt BILLIGT).

Ang blåbetongen så tror jag att "dem" har lokaliserat problemet där och alltså inte i marken. Men jag är faktiskt inte helt säker.

Mvh Sara

tänk på att de ska eller har sänkt de kritiska värdena till 100 beq.. Jag skulle hålla mig borta från radonhus oavsett.. det är problem och det är långt ifrån alla gånger som det blir riktigt bra.. Grannen har blåbetong i kåken och plattan och han har borrat 4 hål hittils och får inte ner sina värden till godkända nivåer, vi har inget radon alls i våran kåk tvärs över gatan.

ja hus med blåbetong är helt hopplösa att få fria, men då är det typ blåbetong i hela huset som tex mexitegelhus från sextiotalet

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka