Kostnad sjukbeslag

lundsbo

Trådstartare
För första gången har en av min hästar fått sjukbeslag på klinkik.
När fakturan kom belv jag minst sagt förvånad! 2050 kr plus moms.

Skon är en typ av ringsko med ett Y i. I aluminium. En del av mediala sidan togs bort för att skapa avlastning där. Flytsula lades där och i "hålen" i skon.
Tog mindre tid än 30 min. Är priset rimligt?

Sv: Kostnad sjukbeslag

Det tror jag nog att det är. Har du försäkring bör du kunna dra från den. Skodde med beslag en längre tid och fick kalaset på försäkringen. Mitt bolag har gjort en dålig affär som försäkrade min ponny ;)

Tyvärr verkar det vara standard. Hovslagaren jag känner tar nästan dubbla priset de dagar han jobbar på kliniken än de dagar han är vanlig hovslagare. Och då var de kliniken som satte priset, inte han själv.

Låter helt rimligt. Min skoddes för några veckor sen med alu-sko och flytsula fram (plus vanligt bak) vilket gick på 2300:-.
Enligt hovis kostar materialet till flytsulorna en hel del, och det går en tub/hov.
Vanlig skoning hos samme hovis (med järnskor) får jag ge 1100:- för. Så det är helt klart skillnad.

Tillägg: min hovis är förvisso klinikhovis också men gjorde ovanstående skoning hemma hos mig, tror inte ts pris var nämnvärt "kliniksaltat" utan det är helt enkelt vad det kostar.

Tack för svar. Försäkringsbolaget ersätter men jag tyckte det var hutlöst ändå...
Men då vet jag att de troligen inte är felfakturerat i alla fall.

Hej!

Min pålla kostade i runda slängar 2500 för bara framskoning, när hon skoddes på klinik. Verkade upp en hålvägg och satte på franska järn. Pållan fick lugnande så det kostade lite också. Hon skoddes var fjärde vecka.

Tycker det låter helt rimligt, tyvärr.

Lavinia

Låter helt rimligt. Min skoddes för några veckor sen med alu-sko och flytsula fram (plus vanligt bak) vilket gick på 2300:-.
Enligt hovis kostar materialet till flytsulorna en hel del, och det går en tub/hov.
Vanlig skoning hos samme hovis (med järnskor) får jag ge 1100:- för. Så det är helt klart skillnad.

Tillägg: min hovis är förvisso klinikhovis också men gjorde ovanstående skoning hemma hos mig, tror inte ts pris var nämnvärt "kliniksaltat" utan det är helt enkelt vad det kostar.

Känns lite som för dålig konkurrens när det kostar 2500 för att sko en hov...

Skoning, verkning runt om + flytsulor fram 2500:- vanlig hovis. Vår behöver sulor fram vintertid när det är hårt å knögligt, det som funkar bäst har vart flytsulor, får spara resterande del av året till vinterns dyra skoning.

Hej!

Min pålla kostade i runda slängar 2500 för bara framskoning, när hon skoddes på klinik. Verkade upp en hålvägg och satte på franska järn. Pållan fick lugnande så det kostade lite också. Hon skoddes var fjärde vecka.

Tycker det låter helt rimligt, tyvärr.

Lavinia

Nyfiken, vad är franska järn?

Hej!

Skor som oftast galopphästar har, de är lite lättare och smalare och passar (enligt klinikhovslagare) känsliga fullblodshovar eftersom man kan sätta smalare sömmar i dom. Dom är lite avfasade också så dom minskar belastningen på undersida av hoven.

För små söta prinsesshovar är dom utmärkta och har dessutom fördelen att de har ett helt ok grepp på snö- bättre än barfota iaf.

/Lavinia, vars pålla numera har vanliga skor igen

Hej!

Skor som oftast galopphästar har, de är lite lättare och smalare och passar (enligt klinikhovslagare) känsliga fullblodshovar eftersom man kan sätta smalare sömmar i dom. Dom är lite avfasade också så dom minskar belastningen på undersida av hoven.

För små söta prinsesshovar är dom utmärkta och har dessutom fördelen att de har ett helt ok grepp på snö- bättre än barfota iaf.

/Lavinia, vars pålla numera har vanliga skor igen

Tack för svar! en fråga till: är det aluminiumskor? Låter något för min med bärrandsröta. Tror du Brandts på Solvalla har dem?

Aha, jag förstod det som att det var på två hovar. Ja, då är ju priset högre än jag först trodde. Är fakturan specificerad något?
(Enligt min hovis kostar alltså materialet för själva flytsulan väldigt mycket, vilket drar upp priset till 500:-/hov. Däremot tog ju själva arbetet med den knappt 5 minuter, eftersom det härdar så snabbt.)

Tack för svar! en fråga till: är det aluminiumskor? Låter något för min med bärrandsröta. Tror du Brandts på Solvalla har dem?

Hej!

Nej, dom är järnskor, men eftersom de är tunnare blir de lättare. Funkar super på min med hålvägg. De borde finnas på Solvalla, de är tydligen väldigt vanliga på galoppen.

/Lavinia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka