kostnad per månad?

B

Buppisen

Ni bukisar brukar ju veta det mesta *fjäsk å smicker :angel: * så jag tänkte fråga er vad det kan tänkas kosta per månad i enbart foderatt ha ett halvblod som tränas regelbundet, ca 165cm hög. Vi låtsas att hästen äter normalt och är normal i alla avseenden. Det är hösilage som serveras och alger och dylikt är överkurs just nu. Bara basen, havre, korn, betfor, mineraler, salt etc. Vi antar att hästen är "lagom" mot pigg i temperamentet men ej het.

Tacksam för exempel på vad ni ger era kusar och vad den maten kostar och på egna uppskattningar (även om jag självklart förstår det beror på hästen o en hel massa andra faktorer)

Jag har aldrig haft hästen uppstallad på stall med kallhyra, vilket innebär att jag vet NOLL om priser på saker och ting. Håller nu på budgetera inför en ev. häst och måste ta reda på ett å annat.
tack alla! :)

Sv: kostnad per månad?

*ja det är väl nu man får putta lite... Någon?*

Okej. Om det är ganska torrt hösilage (60-70%) så behöver den äta minst 9-10kg hösilage/dygn. Gärna mer - 12-13kg är inte fel till en så stor häst.
1kg hösilage kostar runt 2-3kr beroende på var i landet man bor och hur årets skörd sett ut. Men säg att det kostar 2.50kr per kg.
10kg om dagen blir då = 25kr. Och det ggr 30 = 750kr/månad. MINST.

Om hösilaget har bra värden så du bara kan hålla dig till enkla kraftfodermedel som spannmål och betfor (om du överhuvudtaget behöver ge krfatfoder!) så kan du räkna med ett par hundra i månaden för det. Spannmål kostar ca 1-3kr/kg, beroende på var du köper det. En mineralhink från Krafft (blå) kostar ca 180kr om jag minns rätt. Den räcker i ett par månader.

mitt halvblod, 9 år drygt 165 hög. inte helt lättfödd. åt när han stod på stall (boxvila/sjukhage) i jan/feb. hösilage ca 70%ts, 12 kg/dygn 1.50 kr/kg analyserat. 2.4 kg lusern/dag. 115 kr/30 kg. 1 kg havre/kornkross/dag köpt av bonden intill 1 kr/kg. mineraler, men det köper jag i säck och det räcker till alla hästarna hela vintern (5 st) kostar runt 3-400 kr. saltsten 15 kr (men den räcker längre) halm 1 bal/dan 5 kr/st.det blir drygt 1000 kr/mån.

Beror oerhört på hur mycket grovfodret kostar i din region. Hittar du ett stall där man köper in och delar på storbalar hösilage t ex, då kan du komma undan med 70-90 öre/kg. Om du däremot måste köpa in t ex HH för att kunna ge hästen OK foder, då är du uppe i 3,25 kr/kg ungefär.

Säg att hästen äter 10 kg/dag, i bästa fall blir det ungefär 200 kr, i värsta fall runt 1000 kr. För bara grovfoder (grov generalisering).

Men jag hade nog räkna med runt 1500 kr om du inte hittar någon riktigt svår- eller lättfödd kuse.

tack för din (och allas) ungefärliga riktlinjer. Jag hade tänkt ungefär 1500 och då tänkte jag att jag tog till lite i överkant. Det kan vara vettigt alltså?

Det kan vara vettigt, men jag måste tillägga att den idealhäst du beskriver har jag aldrig träffat på.

Däremot har jag haft ett halvblod som käkade 20 kg hösilage om dagen och till det krävde tillskott för lite över 1000 kr/månad. Då spelar det ingen roll hur mycket kalkyl man än har gjort, man är barskrapad varje månad ändå...

haha jo risken finns ju för det... :)

Men jag vill bara ha en ungefärlig bild och ville undvika alla inlägg i form av "det beror på hästen, det beror på hur den rids, blablabla"

Tack ändå! :)

Liknande trådar

A
Hästvård Jag hade tänkt hyra häst ett halvår, och skulle vilja veta vad det kostar ungefär per månad.. :laugh: *Han är blandning mellan lite...
2
Svar
22
· Visningar
1 779
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10