Kostnad hundpassning

Undeniable

Trådstartare
Är det några här som har hund/hundar på dagis alt. använder dog walkers?

Har hittills i min hunds tvååriga liv kunnat lösa det ganska bra med passning under dagen då jag studerat/kunnat lämna till anhöriga, förutom korta perioder med hundvakter då det svidit lite i plånboken. Jobbar numer heltid och måste ha hjälp med passning/promenad mitt på dagen. Min kära mamma har varit underbar och ställt upp såhär i början, men måste snarast hitta en annan lösning. Kollar runt efter walkers/dagis -och hiskeligt vad dyrt det är! Hur har folk råd? Hur gör man annars? Hur gör ni? Känns rätt saftigt med en räkning på 2500 - 3000:- i månaden, vilket utgör en ganska stor procentuell del av min lön.. Men min hund måste ju få passning! Arrrgh :crazy: Är det bara att blunda och pröjsa? :p

Sv: Kostnad hundpassning

Jag har en pensionär som passar min och några andra små hundar på dagarna. Hon är rätt mycket billigare än ett dagis.

Ja, inte är det billigt :crazy:

Jag har två hundar, har aldrig behövt någon passning på heltid innan förräns nu i våras då jag fick tillfälligt heltidsjobb. Har båda hundarna på dagis och det kostar 3750 kr i månaden. Dyrt för min plånbok, men visst klarar jag det ganska bra. Även om min lön inte är den bästa. Men, from 1 Augusti har jag istället anlitat en dogwalker, en tjej som har nystartat företag. Kostnaden kommer istället hamna på runt 2200 kr i månaden då. Den markanta skillnaden är ju då att de får en timmes promenad mitt på dagen istället för mer utetid som de har på dagiset nu då. Men jag hoppas det ska passa bra det också.

Jag letade dagmatte och sådär innan också, men tyckte de var dyra också. Så dyra att jag kände att det var mer värt att ha på hunddagis... Jag tror dock bara jag kanske hade otur?

Jag har dagmatte istället för hunddagis och betalar 125 kr/dag. Blir ju 2500 för heltid (5 dagar i veckan). :

Har haft ett par olika och kostnaden har varit 100-150 kr/dag då.

Jag har dagmatte istället för hunddagis och betalar 125 kr/dag. Blir ju 2500 för heltid (5 dagar i veckan).

Av den andledningen valde jag att ta ett hunddagis för samma kostnad istället.. Försäkringar osv och allt vad det innebär med ett företag.. Men hade jag hittat en dagmatte jag verkligen litade på hade det ju varit väl värt pengarna och något jag valt framför dagis. Jag kan ju också förstå att folk inte vill passa hundar varje dag och binda upp sig för småsummor.

Ví betalar vår hundvakt 100:- per gång för att våra två hundar får bo där. Fungerar asbra! Skulle aldrig sätta dem i en box på ngt dagis, de är sociala doggar som vill ligga i soffan, bli gosade med och leva samma liv som hemma.

Vi har bra jobb för hund och behöver dock sällan hjälp.

Jag har dagmatte istället för hunddagis och betalar 125 kr/dag. Blir ju 2500 för heltid (5 dagar i veckan). :

Har haft ett par olika och kostnaden har varit 100-150 kr/dag då.

Oj, min dagmatte tar 1200kr i månaden det blir 60kr/dag beräknat att det är 20 arbetsdagar i månaden. Att vara dagmatte och ta lika mycket som ett dagis som betalar moms och har försäkring känns riktigt sniket.

Vi betalar 2400/månad för dog walking. Förut har vår hund gått på dagis men när vi började jobba efter att ha varit föräldralediga så var det fullt på dagis. Vi funderade lite på att leta efter någon pensionär eller student som kunde ha henne men det känns tryggare med någon som har det som jobb. Man vet att hon alltid har sina dagar och inte helt plötsligt meddelar att hon inte kan. Dessutom vet jag att hon får bra stimulans med roliga kompisar att leka med. Så för oss är det verkligen värt pengarna.

Oj, min dagmatte tar 1200kr i månaden det blir 60kr/dag beräknat att det är 20 arbetsdagar i månaden. Att vara dagmatte och ta lika mycket som ett dagis som betalar moms och har försäkring känns riktigt sniket.

Dagmatteverksamhet får inte heller bedrivas svart...

Skulle aldrig sätta dem i en box på ngt dagis, de är sociala doggar som vill ligga i soffan, bli gosade med och leva samma liv som hemma.

Ligga i soffan eller sängen och gosa var precis vad de flest hundarna på hunddagiset som min hund gick på förut gjorde när de var inne. Visserligen var det i boxar men alla hade soffor och/eller sängar och personalen spenderade så mycket tid som möjligt med att umgås och gosa med hundarna i boxarna. Riktig bra var det där och min hund trivdes bra :)

TS
Man blundar och betalar. Ovannämnda hunddagiset kostade 2550 kr i månaden och utöver det blev det ett par hundralappar i månaden på bränsle för att hämta och lämna där.

Nu har vi en daghusse som jag betalar 100kr om han har hunden hela dagen och 50 kr om det blir ca halva dagen. Daghusse har inte sagt att han ska ha de pengarna utan jag betalar för att jag inte vill utnyttja någon gratis. Han är pensionär och har inga andra hundar.

För få?

Så länge det understiger ett visst belopp kan man ju ha det som hobbyverksamhet. Det betyder INTE att det inte ska skattas för...

halvt knapplån

Tack för svaren allihop! :) Tror det lutar åt en dogwalker för min hunds del, känns smidigast så. Antar att det i slutändan ändå är värt pengarna, även om det svider något!

(Känns ännu mer surt att jag valde mellan två jobb, där man på det ena fick ha hunden med sig.. varför, varfööör tog jag inte det? :banghead: Alltid lätt att vara efterklok!)

Tror inte det vore något för våra ändå, de vill ligga i soffan med sina människor. Den ena hatar verkligen skällande och på de dagis jag varit är det ett jäkla liv från och till.

Dagmatteverksamhet får inte heller bedrivas svart...

Personligen hade jag gärna betalat för att få det på ett korrekt sätt. Jag anmälde min hund till de kommersiella hunddagisen så fort jag fick reda på att jag skulle få honom men ingen av dem har ens bekräftat att han fått en köplats.

Enligt rykte är det ca 1 års kö på dem. Då föredrar jag att ha hunden hos dagmatte under tiden, där han både har hundkompisar och mänskligt sällskap hela tiden, istället för att låta honom sitta hemma hela dagarna. Tyvärr är utbudet av vita hundpassartjänster alldeles för litet.

Vad jag förstår är politikerna informerade om vilken omfattning svarta hundtjänster har men de väljer att inte göra något åt det, tex låta det omfattas av RUT avdrag som andra hushållsnära tjänster. Källa: http://www.rastahunden.se/?page=Hushallsnara

Låter dyrt, fast det beror kanske på var man bor.
Jag betalar 150.-/dag nu är det inte hela veckan för mig, men OM det hade varit 5 dagar/veckan så hade det alltså blivit 750:-/veckan och 1.875.- månad, men tror man får lite rabatt då också, har aldrig kollat då det inte är aktuellt att lämna min varje dag.

Så länge det understiger ett visst belopp kan man ju ha det som hobbyverksamhet. Det betyder INTE att det inte ska skattas för...

Riktigt så enkelt är det inte. Det finns vissa krav för att en verksamhet ska få räknas som hobbyverksamhet. Ett av dessa krav är att arbetet inte ska utföras på uppdrag av någon annan (t.ex. någon som vill få hundpassning). Hundpassning kan alltså inte räknas som hobbyverksamhet.

Som en parentes så tror jag även att det är en vanlig missuppfattning att man inte behöver betala egenavgifter på inkomst från hobbyverksamheter. Det måste man självfallet göra, givet att verksamheten genererar ett överskott.

kl

Jag har hunddagis en dag per vecka, kostnad ca 800 kr/månad, och hos dagmatte tre dagar per vecka för 250 kr/månad. En dag i veckan jobbar jag hemifrån.

Kl

Jag jobbar natt och hade att välja på pensionat eller nattmatte. Testade pensionatet, men hundarna var ju själva på natten ( vad betalade jag för då?).Min hund avskydde det, de 4-5 gånger hon var där.

Hittade sen en nattmatte som har henne ca vartannat jobbpass åt mig. Jobbar på två ställen och kan ta med henne på ena. Betalar henne 100 kr per natt = ca 600 i månaden. Jag tror det är en ganska ok betalning, min hund får ben,kvällsmål, sova i sängen, hundsällskap och en kvällskiss och en morgonkiss innan jag hämtar henne på morgonen igen. Jag kräver ingen motion, bara sällskapet och att hon mår bra. Min nattmatte är glad över summan och hon behöver ju knappt göra något mer än att vara hemma just de kvällar jag behöver passning.:)

Jag har precis börjat jobba på hunddagis. De som har hundarna där betalar 2300kr/mån om jag inte minns fel och det är billigare än de flesta andra hunddagis häromkring.

Jag tycker dock inte att det är en orimlig kostnad. Hundarna har då sällskap hela dagarna och har duktigt hundfolk som ser att de mår bra. På "mitt" ställe får de komma ut på två promenader per dag, sover i soffor och liknande inomhus och det är hela tiden väldigt lugnt och tyst där. Det var en av anledningarna till att jag ville jobba där, just att det var så lugnt och avslappnat. Hade det varit skälligt och stojigt hade jag garanterat fått ont i huvudet efter ett tag och tyckt synd om hundarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka