Kostnad för stor operation på hund??

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Millimetern
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 16 556
M

Millimetern

En gammal bukeanvändare som dammar av tangentbordet...

Jag undrar om någon här har erfarenhet av större operationer? Vad som har gjorts, hur lång tid och ungefär vad det har kostat...

Vår historia lyder:
I början av året fick vår hund, Spirra, en knöl på ena sidan av ryggraden typ vid revbensbågen. Den opererades bort och vet konstaterade att det var en infektionsknöl. Spirra sätts på hög dos antibiotika.
Några månader senare upptäcker vi en ny knöl som även den opereras bort.
Spirra har nu ätit antibiotika sedan i februari...:crazy:
och under tiden har vi upptäckt nya fast mindre knölar. Vet beslutar att vi bör göra en skiktröntgen...

Den 2 nov är vi nu inbokad hos regionsveterinären i Strömsholm för att göra en undersökning och CT-röntgen, nu ska vi hitta källan till dessa infektioner.
Beroende på vad röntgen visar kommer dom att göra en troligtvis ganska stor bukoperation den 3 nov.
Det jag försöker ta reda på är ungefär vad vi kan vänta oss att operationen kommer att kosta...men det är ju helt omöjligt att spekulera i!!:confused:

Hälp oss lite:cry:

Sv: Kostnad för stor operation på hund??

Det bästa är att vända din fråga direkt till den aktuella veterinären/djursjukhuset. Priserna skiljer sig en hel del.

Hoppas att allt går bra med din hund!

Jo tack det har jag försökt med men dom vill inte vara till någon hjälp. Det är ju helt omöjligt att förutspå hur lång tid en operation tar :crazy:

Men jag funderar ändå lite på vad andra operationer kan ha kostat...?

/Millimetern - som borde få klippkort och egen röd telefon hos veterinären :idea:

Men hur tror du att veterinären ska kunna tala om hur mycket det kostar om de inte ens vet än hur omfattande operationen blir?

Beroende på vad röntgen visar kommer dom att göra en troligtvis ganska stor bukoperation

Det är ju ännu svårare för främlingar att uppskatta. Det ena operationen är inte den andra lik och det är olika priser på olika kliniker. Om hunden väger 5 kilo eller 50kg gör också stor skillnad på priset!

Men hur tror du att veterinären ska kunna tala om hur mycket det kostar om de inte ens vet än hur omfattande operationen blir?
Det är ju ännu svårare för främlingar att uppskatta. Det ena operationen är inte den andra lik och det är olika priser på olika kliniker. Om hunden väger 5 kilo eller 50kg gör också stor skillnad på priset!

Nej, du missuppfattar min fråga.:(

Jag vill inte att någon här ska börja spekulera i vad vår operation kan tänkas kosta.
Utan jag vill veta om någon annan användare här har gjort en operation, hur lång tid den tog och vad det kostade?

tex om någon här har kastrerat sin hund (vilket är lite av en rutinop) vad det då kostade...

//Millimetern

Fast det går ju inte att jämföra precis som redan nämnts. En kompis till mig fick snitta sin tik för 3 månader sedan då en dödfödd valp satt fast och det var två levande inuti. Livmodern togs bort i samma veva.
Det hela kostade närmare 30.000 kr och det var på jourtid.

Min gammeltik fick livmoderinflammation i somras och fick opereras akut men på en vardag ändå. Det kostade ca 15.000 kr.

Så ingen op. är den andra lik.

Nej nej och åter nej! Jag är mycket väl medveten om att det inte går att jämföra operationer så.

Men dina uppgifter om dessa två operationer är precis det jag är ute efter. Sedan hur jag bearbetar den informationen i mitt huvud är väl upp till mig.

:idea:

Artroskopi i knäled på en stor hund (ca 35kg) gick på 16000:- totalt.
Då röntgades hunden även (så dra bort kanske 1500:-) och så stannade han kvar på kliniken en natt.

Tack för ditt svar :laugh:

Att lappa ihop förra hunden (Münster på ca 20 kg) efter en hundattack gick på 35.000 loppor ungefär (jourtid akut, kvällstid).
De gick då in och satte drän runt hela halsen i princip, samt öppnade upp vänster bog och sydde ihop muskulaturen så gott det nu gick (den var av på tvären så att säga). Han låg väl inne i ca 4 dagar totalt med konstant bevakning och medicinering. Sen tillkom återbesök för tömning av sårfickor samt isättning av ny dränering, kanske 3-4000 till, samt sjukgymnast för 2-3000.

Det var tur för honom att han var så duktig i skogen att han fick chansen trots att han var oförsäkrad (missad premie med 2-3 dagar och hund över 7 års ålder, ibland är agria mer än lovligt kinkiga). Hundägaren vars hund orsakade allt fick vackert slanta upp. Slutade på 40 000 allt som allt.

Kastrering av nuvarande hannen gick på ca 2500. Men då var det bokat besök dagtid. Han fick komma hem på eftermiddagen.

Å fy så hemskt!!
Hoppas att han återhämtade sig!

Tack för ditt svar. :)
Precis sådant här jag vill veta.

Jag har haft en rutinkastrering, bokad tid. Tik på 21 kg, och det gick på 4000 kr.

Lite lagning av hund efter slagsmål landade på 23 000 kr, varav jag själv fick betala strax över 7000 kr efter att försäkringsbolaget gått in. Det innefattade en tandoperation, 8 dränage, sårvård, röntgen och allt sådant.

Sen vet jag om många andras, också.
Akutsnitt på alltifrån 17000-32000 kr.
Ledoperation på 25000 kr.
Operation av diskbråck för ca 15 000 kr.

Det var vad jag kom på just nu.

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka