Kostnad för foder/månad

C

carinapr

Hej!

Den här tråden finns säker någonstans men jag orkar inte leta :p

Behöver lite hjälp.
Håller på att göra en grovkalkyl av hur mycket enn häst kostar ungerfär/månad och har nu kommit fram till fodret.

Om vi säger att fodringsschemat ser ut så här, hur mkt kostar det då
på ett ungefär i månaden? Vi säger att hästen är en D-ponny :D

07.00 - Hö & kraftfoder
13.00 - Hö & kraftfoder samt betfor
17.00 - Kraftfoder
21.00 - Hö

Vad är det mer för fodertillägg som man behöver, ex. mineraler m.m. och hur mkt/ofta samt vad blir kostnaden för det i månaden?

:bow:

Sv: Kostnad för foder/månad

Det beror på vad du har för krafftfoder :angel: Vissa fodersorter är dyrare än andra

Något exakt kan du inte få när du inte vet vad du behöver, men kan spåna lite

Per dag
10 kg ca 2 kr/kg=20 kr

2 kg full foder av något slag ca 3 kr /kg = 6 kr
lite mineraler etc, nån tia i månaden

så säg 27 kr om dagen * 30 dagar är cirka 800 kr.....

Hö kostar ca 1.50-2.50 kr/kg beroende var man bor i landet och vilka höleverantörer man har.
En D-ponny på 400kg ska äta MINST 5-6kg hö om dagen.

Om du får tag i BRA HÖ, dvs att det finns analys på höet så att du kan få reda på värdena, så kan det räcka med höet. Då behövs oftast inget kraftfoder (det räknar man ut efter höets värden).
Går hästen mycket så ger man bara mer hö!
Dock måste man i de flesta fall ge någon slags mineraltillskott - det är sällan tillräckligt i hö av all de viktiga mineralerna. Särskilt SELEN som inte finns ALLS i svenskt hö. Men mineraler kostar inte så mycket i månaden. Några tior kanske.

Om du trots allt måste ge kraftfoder och/eller andra tillskott så kan det röra sig runt 100-400kr i månaden för en normalfödd d-ponny.
Det dyraste är om man har ett proteinfattigt hö och måste kompensera upp med proteinfodermedel!

Min maxade D-ponny äter för ca 650-700 kr i månaden.
Min andra D-ponny som är strax över 1.40 cm äter för ca någon hundralapp mindre.

min d-ponny äter ca 10-12 kg hö per dag kostar 1 kr/kg (lösdrift)
krafft groov 125 1 kg dag kostar ca 180 kr
betfor 5 dl uppblött per dag
ca månads kostnad i foder:500 kr + spån eller halm och ev. verkning

carinapr skrev:
07.00 - Hö & kraftfoder
13.00 - Hö & kraftfoder samt betfor
17.00 - Kraftfoder
21.00 - Hö

bara kraftfoder till middag?
å kraftfoder och betfor till lunch? går hästen själv då? eller tar man in hästen så den får äta kraftfoder? Hästarna brukar ju cirkulera och byta höhögar. ska man då springa runt å byta plats på kraftfodret så hästarna får rätt?:confused:

Naggur skrev:
bara kraftfoder till middag?
å kraftfoder och betfor till lunch? går hästen själv då? eller tar man in hästen så den får äta kraftfoder? Hästarna brukar ju cirkulera och byta höhögar. ska man då springa runt å byta plats på kraftfodret så hästarna får rätt?:confused:

Ja berätta du, hur gör du med din häst?
Jag är som sagt inte där ännu, har ingen egen häst så matrutiner har jag ingen erfarenhet av,
men vill gärna höra hu ni gör med era hästar. :bow: :D

Jag föredrar att mina käkar hö först, för det är bättre ur en hel del synpunkter som fodersmältning och risk för foderstrupsförstoppning etc. Vi fodrar å andra sidan bara kraftfoder en gång per dag, mera behövs inte tack vara årets hövärden.

Islandshästar har vi, och förra året gick en månad på runt 700;- pga sämre näringsvärden i höet. I år vet jag inte, men skulle kunna tippa på hälften ungefär (dom måste ju ha mat oavsett vad den kostar, och med hobbyhästar har vi hittills inte fört bok nogrannare). Detta beror på att höet bara behöver lite komplement med kraftfoder för att fixa de värden vi vill ha i foderstaten.

I väntan på hästen kan jag rekommendera boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck m fl. Finns säkert på ditt bibliotek, kostar annars knappa 150;- på en internetbokhandel. Mycket läsvärd!

carinapr skrev:
Jag är som sagt inte där ännu, har ingen egen häst så matrutiner har jag ingen erfarenhet av,
Till frukost ca 06.00 får de var sin "tuss" hö för att vara sysselsatta medans täcken sätts på. Sedan raskt ut i rasthagen där resten av höet serveras i var sin "matlåda".

Lunch ca 12.00 som också består av hö serveras i matlådorna i hagen.

Middag ca 17.00 serveras i boxen och består av hö samt lucern/mineraler/morötter i krubban.

Kvällsmackan dvs hö serveras också i boxen vid 21.00...

Mellan målen finns det träd, sly, halm etc att gnaga på i hagen.

Så var det kostnaden.. D-ponny äter 6-7 kg hö, 1 kg halm, mineraler, lucern och morötter som totalt kostar runt 20 kr/dag. A-ponny med samma matsedel dock mindre mängd av allt kostar ca 10 kr/dag. Total matkostnad för båda per månad ca 900 kr.
//marti

Senast ändrad:

marti130 skrev:
Till frukost ca 06.00 får de var sin "tuss" hö för att vara sysselsatta medans täcken sätts på. Sedan raskt ut i rasthagen där resten av höet serveras i var sin "matlåda".

Lunch ca 12.00 som också består av hö serveras i matlådorna i hagen.

Middag ca 17.00 serveras i boxen och består av hö samt lucern/mineraler/morötter i krubban.

Kvällsmackan dvs hö serveras också i boxen vid 21.00...

Mellan målen finns det träd, sly, halm etc att gnaga på i hagen.

Så var det kostnaden.. D-ponny äter 6-7 kg hö, 1 kg halm, mineraler, lucern och morötter som totalt kostar runt 20 kr/dag. A-ponny med samma matsedel dock mindre mängd av allt kostar ca 10 kr/dag. Total matkostnad för båda per månad ca 900 kr.
//marti

Det verkar bli mkt hö ;) ...lucern vad är det, kraftfoder?

Det där med kraftfoder, hur ofta ska/behöver en häst ha det om man ska använda hästen på "hobbynivå" dvs motions/tränas ett par timmar om dagen.

carinapr skrev:

Ett vanligt "fodring-scenario" är:

På morgonen - ev. kraftfoder i krubban, sen ut i hagen och käka hö

Lunchfodring - hö i hagen

Insläpp - kraftfoder och hö

Kväll/natt - hö

Om du är nybörjare, lite okunnig än så länge :smirk: , så vill jag påminna dig om att tänk på att hästar inte är som vi människor som äter "3-5 mål om dagen".
Egentligen är hästars "matvana" är äta nästan konstant, dygnet runt. Därför har dom ett stort tuggbehov även om näringsbehovet täcks av mycket mindre mängd mat.
Så det allra bästa är att ge dom fri tillgång på hö/halm (dygnet runt)så att de kan fritt välja när och hur mycket de behöver äta. (lättfödda hästar ska då helst ha ett hö som har LÅGA näringsvärden/kg så att de inte blir tjocka av fri tillgång)
Dom är inte heller heller som vi vad gäller variationen i mat. De är gjorda för att leva på enbart GRÄS (hö), vilket dom också föredrar helst av allt. I brist på gräs i naturen äter dom ibland också blad, nötter, bär och annat sådant men så länge det finsn gräs äter dom helst det. Det mår dom också bäst av!
Därför är det allra bästa om man hittar ett BRA HÖ av lagom mängd näringsämnen för den typen av häst som man har så att den enbart kan äta HÖ och inget kraftfoder. Kraftfoder och tillskott ger man för att kompensera BRISTER i höet så om inga brister finns behövs inte heller kraftfoder/tillskott (där ingår också mineraler).
Det är många som inte har kunskaper om detta och tror att man måste ge kraftfoder bara för att hästen RIDS eller jobbas på annat sätt. Eller att hästar bara "ska" ha kraftfoder också, av gammal vana liksom...
Självklart tycker ju hästar att det är GOTT med kraftfoder och man kan ju ge några nävar i krubban för att de ska få nåt mumsigt, särskilt om andra hästar i stallet får kraftfoder av nån anledning så ska ju så klart inte en vara HELT utan. Man kan dock ge bara morötter elelr ett par äpplen om man vill i det fallet.

Lycka till och läs gärna på om hästars vanor så att du kan göra så gott som möjligt för din häst!

carinapr skrev:
Det verkar bli mkt hö ;) ...lucern vad är det, kraftfoder?

Det där med kraftfoder, hur ofta ska/behöver en häst ha det om man ska använda hästen på "hobbynivå" dvs motions/tränas ett par timmar om dagen.

HÖ (dvs grovfoder dit gräs, hösilage, halm och lusern räknas) är A och O i en hästs foderstat och ska vara GRUNDEN. Som sagt om höet är bra nog är det det enda man behöver ge!
LUSERN är alltså grovfoder, inte kraftfoder, även om det ofta serveras som kraftfoder i pelletsform (finns även som hackad och den ser då ut som HACKAT HÖ). Lusern är som ett väldigt proteinrikt hö, kan man säga. Och näringsrikt överhuvudtaget. Det vanligaste är att man ger det när det är brist på protein i höet som man har.

Kraftfoder/tillskott behöver man enbart ge då höet inenhåller för låg mängd av ett eller flera ämnen.

milly skrev:
HÖ (dvs grovfoder dit gräs, hösilage, halm och lusern räknas) är A och O i en hästs foderstat och ska vara GRUNDEN. Som sagt om höet är bra nog är det det enda man behöver ge!
LUSERN är alltså grovfoder, inte kraftfoder, även om det ofta serveras som kraftfoder i pelletsform (finns även som hackad och den ser då ut som HACKAT HÖ). Lusern är som ett väldigt proteinrikt hö, kan man säga. Och näringsrikt överhuvudtaget. Det vanligaste är att man ger det när det är brist på protein i höet som man har.

Kraftfoder/tillskott behöver man enbart ge då höet inenhåller för låg mängd av ett eller flera ämnen.

Ja men då måste det vara väldigt svårt att få tag i ett som är BRA eftersom alla hästar som jag har kommit i kontakt med både på ridskolor,
eller i privatstall alltid får kraftfoder som komplement.

Är det inte så enkelt att man bara köper ett hö av hög kvalitet som kanske kostar lite mer och struntar i kraftfoder helt,
och ger lite morötter/äpplen och mineraler som tillskott? ;)

Ja det är rätt så svårt att hitta ett så bra hö att man slipper att ge några tillskott alls. För det mesta behövs iaf någon slags mineraltillskott, ofta också nåt som höjer upp proteinnivån. För högpresterande hästar ofta också energigivande fodermedel!

Dock är det ofta (tyvärr för hästarans del!) så också att man ger en begränsad mängd grovfoder och istället proppar i hästen kraftfoder av olika anledningar. En del anser att hästen får för stor buk av mycket grovfoder och ger hellre minimi-giva (om ens det) av grovfoder och sen stoppar i hästen mer lelr mindre kraftfoder - man kan alltså egentligen lika gärna bara höja hö-mängden när man vill ge hästen mer energi/protein. DET är det idealiska!
Ridskolor och andra stora stall har ibland svårt med att förvara så mycket hö som skulle krävas för alla hästar, för att täcka deras behov genom enbart hö, och därför kompenserar dom istället med kraftfoder. Dessutom går hästarna MYCKET på ridskolor och skulle i många fall behva sätta i sig enorma mängder hö per dygn (20-30kg)-vilket dom kanske varken hinner/vill eller ORKAR få i sig under dygnet.

När du köper ett hö är det viktigaste att hålla reda på hur mkt smältbart råprotein det är i per kg. Det är DEN som varierar MEST! Energin i hö brukar inte variera så enormt mycket, den brukar ligga kring 7-8.5MJ. Proteinet på allt mellan 10 -120g /kg. DET är enorma skillander!!
Det idealiska är när det är 6ggr så mycket protein som det är energi. T ex 8MJ och 48g smältbart råprotein. DÅ täcker det höet lätt en hobbyhästs behov utan att man behöver ge krfatfoder! En häst på t ex 500kg, som rids 1timme/dag, har ett behov kring 80-90MJ och genom att ge 10-12kg av det där höet är hästens energi och proteinbehov täckt. Förstår du?

Eh :confused: nu är inte matematik mitt favoritämne ;) men jag tror att jag har förstått vikten
av att kolla upp mängden protein/kg, det hade jag inte haft en aning om du inte hade berättat det :D

Tackar! :bow:

Det är ofta sånna som är mer eller mindre okunniga, vad gäller just foderdelen, som ger kraftfoder "bara för att alla andra gör det".
De som är kunniga analyserar sitt hö/grovfoder och utgår ifrån höets värden när man ska avgöra OM och i såfall VAD man ska komplettera med. Det är det korrekta sättet men alla är inte medvetna om det, även om dom håller på och rider på hög nivå, eller så finns det dom som anser att det inte gäller dom... tycker att det är trams att hålla på räkna ut en foderstat.
Hästarna kan mycket väl må bra ändå, självklart, men man riskerar att i längden få brist av nåt ämne, få fel balanser mellan olika ämnen (t ex påverkar kalcium och fosfor varandra på ett betydligt sätt) mm. Dessutom ger många tillskott och krfatfoder helt i onödan och därmed kastar pengarna i sjön! Men vill man ha det så så är det upp till var och en... :crazy:

Jag förstår att detta är "kinesiska" för dig när du knappt är insatt och har aldrig haft en egen häst :smirk: . Men jag vill bara hjälpa till och få det rätt från början! ;)
Är det nånting du undrar över så är det bara att PM:a!

HUVUDSAKEN är att hästen får tillräckligt med grovfoder (hö, halm osv) och inte bara på miniminivå. Tillräckligt är att ge den minst 1.5-2kg hö per 100kg häst. Dvs om hästen väger 500kg så ska den ha ca 10kg hö MINST. Då mår dom bäst och får inte problem med magen. Allra helst ska de ha FRI tillgång på grovfoder!
Om du bara kan lägga det på minnet så kommer du långt. :idea:

Jag var duktig förra året och skrev kassabok för allt som rör hästarna. Jag har tagit med allt: foder, strö, veterinär, hovslagare, avmaskning, försäkring, utrustning,osv. minsta lilla hovkrats är med. Vi gjorde inga stora utrustnings-inköp förra året, inga sadlar eller så, men en del täcken blev det ju som vanligt:angel:

För våra 3 hästar blev totalsumman: 33017,50 delat på 12 skulle det bli ett genomsnitt på 2751,45 i månaden. Dela det på 3 hästar så blir det 917:-

Det som inte är medräknat är ryttarens utrustning, kostnader för träning och tävling samt hästtransporten.
Dessutom har vi eget stall, så det blir ingen stallhyra.

Våra hästar är en nordsvensk (som äter massor), en D-ponny och en shettis (som äter minimalt).
Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite på traven.

Vi ger inte våra något kraftfoder på morgonen. Om vi tar ardennern tex så kostar han oss ca.200kr/mån i kraftfoder. Hö har vi själva.

carinapr skrev:

Morgon: 1 kg hösilage (han äter långsamt! så morgonfodraren
slipper vänta) 1,5 dl Krafft protein, 2 dl betfor(torr),morötter
Lunch: 1,5 kg hösilage

Middag: 2 kg hösilage 2 dl havre, 0,5 dl Mineraler, morötter

Kväll: 3,5 kg hösilage, 1,5 dl Krafft protein, 2 dl(torr) betfor,
5 ml e-vitamin, 10 ml b-vitamin, morötter

Självklart blötlägger jag betforn! B-vitamin får han bara vid pälsfällning/sättning

Morötter får han bara för att ha nått i krubban då han får så lite kraftfoder. Lite proteiner i hösilaget, därför ger jag krafft protein.

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 500
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skulle verkligen behöva någons hjälp med att veta om vi har råd med ponny (kat C), eller åtminstone vad månadskostnaden blir...
2
Svar
21
· Visningar
3 499
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 831
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet